Gå til innhold

Enda en nybegynner og med spørsmål :)


Torkil Riiser

Anbefalte innlegg

Hei.

 

1. Når jeg kommer inn i spillet og åpner FSCopilot og skal ha opp panelet, så loader den alle flyene mine for hver gang jeg kommer inn i simmen. Er dette riktig? Holder det ikke at den gjør dette bare 1 gang eller åssen er dette?

 

2. Jeg må også fylle ut all info i FSCopilot på nytt hver gang.

 

3. Leser den veiledningen ang VATSIM her inne og når jeg skal skrive inn callsign i det grå feltet på FSInn, så forsvinner alle serverne. Jeg vet ikke hvordan jeg får de tilbake heller...

 

4. På kontroll panelet så står det FSInn og en bokstav ved siden av....Den lyser nå gult med en S. Hva betyr det?

 

Hva gjør jeg feil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting ang fly man har installert på pcen.

Min bror og jeg har mange av de samme add ons flyene som vi har lastet ned, hvordan kan vi se hverandre med faktisk det flyet vi har?

Kan vi sette automatisk når vi begge har samme fly typen eller må vi laste ned noe ekstra for at vi skal kunne se hverandres modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kort forklart så er en transponder en funksjon som sender informasjon om flyet til ATC. Man får en unik transponder-kode av ATC slik at man lettere blir identifisert på radarskjermen. "Standby" betyr at du ikke sender ut noen informasjon, dvs. gjerne kun callsign, mens med transponder aktivert (C, eller mode Charlie) så sender man også ut bl.a. høyde.

 

Som standard på Vatsim skal man squawke standby på bakken, men når du er på aktiv rullebane og i lufta skal du velge squawk charlie.

 

vPilot finner du her: http://vpilot.metacraft.com.

 

Det er en veldig enkel pilotklient for VATSIM med minimalt med fikling og surring som med FSInn. Hvis du er greit stødig i engelsk så finner du oppskriften på installering her. Hvis du vil ha det på norsk kan jeg ordne det, og skulle du støte på problemer vil jeg selvfølgelig hjelpe deg. Det viktigste er at når vPilot her installert så må du høyreklikke på ikonet og velge kjør som administrator i Win7/8.1. Hvis du ikke gjør det så vil du oppleve at PTT (push to talk) -knappen ikke vil virke når du har FSX aktivt.

 

Hvordan det er å se samme fly osv. i vPilot er jeg usikker på. Der må du nesten lese dokumentasjonen selv, men det skal jo i utgangspunktet ikke være noe problem å se det korrekte flyet på Vatsim så lenge den andre personen har konfigurert vPilot riktig i forhold til flytype. Da må du nesten se på Model matching-taben i vPilot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner.

Jeg fikk ikke FSInn til å fungere, VATSOM ikonet ble aldri grønt av en eller annen grunn.

Jeg la info under presets, sånn som ID og passord...Navn osv...

 

Så jeg prøvde nå vPilot og den fungerer.

Der fikk jeg snakket med ATC, så tror jeg holder meg til den.

Det er ingen forskjell på å oppnå kontakt med min bror, som da bruker FSInn?

Sånn som nå så var det veldig lite trafikk i Norge, skal det fungere at jeg og bror finner en åpen radio kanal og har kontakt der? Eller fungerer ikke det?

 

Tusen takk for at du svarer Morten :)

Er helt rookie på VATSIM som du skjønner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det går ikke å snakke "privat" sammen på Vatsim, annet enn via Teamspeak utenom Vatsim. Det er kun ATC som kan åpne kanaler å snakke i. Er man utenfor "kontrollert" luftrom, noe man er jevnlig så skal man gå til Unicom som er på 122.800. Det er kun en tekstkanal og der skal man gi informasjon til andre fly i nærområdet. F.eks du er på vei inn for landing, mens det er noen i luften bak deg eller på bakken foran deg: ENGM tfc: NAX123 of final for rwy 01L.

 

ENGM tfc: står for Gardermoen traffic og sier dermed til hvem informasjonen er relevant. Det er de som er på bakken på ENGM, de som er i luften rundt ENGM eller de som er på vei inn for landing på ENGM.

Ditt callsign er i dette tilfelle NAX123. Videre er det jo vanlig kommunikasjon.

 

På VATSIM ønsker man gjerne å bruke voice, men i noen tilfeller er det vanskelig av forskjellige årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teamspeak er eget program ja, og har egentlig ingenting med Vatsim å gjøre, bortsett fra at Vatsim-scandinavia har opprettet diverse rom som gjør det lettere for de som sitter som ATC å kommunisere med hverandre internt, eller ved trening slik at Mentorer og den som trenes kan snakke sammen, isteden for å skrive tekst i en chat.  Men for å bruke Vatsim trenger man strengt tatt ikke teamspeak, ihvertfall ikke når man flyr alene.

 

Til kommunikasjon som mellom flyene i en formasjon, kan man like gjerne bruke skype, men med teamspek får man den fordel at man har en valgt tast som PTT Knapp, usikker på om man kan det i skype.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...