Gå til innhold

Er det fortsatt status å väre Pilot?


Steinar Selvaag

Anbefalte innlegg

Leser på nyhetene i dag om flyselskap som fortsatt kjører med oppsigelser, lønns-redusering og forverring av arbeidsforholdene till de som jobber i fly.

Status som Flykaptein, Pilot og ansatt i kabinen synker i takt med dette. Snart er dette en skittjobb som ingen vil ha i linje med helseetatene. Da vil nok også færre utdanne sig innen yrket. Det er trist å se at ett "yrke" ikke lengre har noe verdi.

Det er trist å se at firmaene gjør alt de kan for å tjene mere penger på hver ansatt og ikke ta hensyn til den enkelte som menneske.

Er det overbefolkningen og det store utvalg av arbeidsslaver som er årsaken?

Er det grådighet og kynisme så styrer på vår planet?

Uansett årsaken, noen kaller det "konkurranse", så kjenner jeg at jeg dras med i dette, og følelsen av å være Pilot ikke er det samme som for 20 år siden.

 

Har en bror som i USA flyr de store flyene, og han er dritt lei av å sitte på ræva dag etter dag.

Han sier at vi som bygger og flyr simulatorer er "tullinger" :D  Det er ikke noe spennende yrke, bare slit.

 

Holder dere med eller hva har dere for oppfatninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg tror vi må ta innover oss det historiske perspektivet her. Pilter og kabin personell hadde en høy status med tanke på inntekt og ikke minst glorifiseringa av det å reise til fjerne strøk mens dette var en utopi for de fleste av oss.

 

Etterhvert har jo luftfarten blitt som alle andre bransjer ett lønnsomhets foretak noe det ikke var før i tida. Det er stor variasjon i den bransjen som i alle andre bransjer. Om eierne tjener mer i de selskapene lønningene og de sosiale forpliktelser er lavere har jeg ikke sett noe til. I statene er vel LoneStar det selskapet som betaler mest om jeg ikke tar feil mens andre ligger langt lavere og gir mye mindre i form av sosiale goder og rettigheter.

 

I Europa er du nok prioritert om du flyr for Lufthansa, BA, SAS eller AirFrance i forhold til RyanAir osv.

Alle bransjer har måtte forholde seg til de nye økonomiske realitetene, slik som vi i Bygg & Anlegg også har måtte gjøre. 

 

Ellers er nok pilotyrket gitt krav til sikkerhet og den teknologiske utviklinga blitt mer ett stillesittende yrke der en trykker på knapper og gjør akkurat det fuel regnskapet sier en skal gjørra. Det gir jo piloter en anna utfordring i og med det blir trøttende å sitte der å passe skjermer.

 

Om vi er tullinger som elsker luftfarten og flightsim? Nei det er jeg fullstendig uenig i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...