Gå til innhold

Hvilken PC?


Morten Sletten

Anbefalte innlegg

Hei, er dritt lei av å få beskjed om at "flightsim sluttet å virke" "Send feilrapport..."(kjører win8 pr.nå)

 

Tenkte jeg skulle kjøpe en egenlagd pc ifra dustinhome.no  noen som kan gi meg anbefalninger om hvilke komponenter som burde være med evt hvilken software osv-

Jeg er ganske ny når det kommer til pc så alle tips her hjelper!

 

På forhånd takk!

 

Morten Sletten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilken PC du har i dag, hvilke feilmeldinger FSX gir og når den gir feilmeldingene. (Hvilken add-on osv.), men hvis vi tar utgangspunkt i Komplett-PCen så ville jeg valgt denne konfigurasjonen:

 

 

Jeg er ikke helt fornøyd med de valgene Komplett gir på denne PC'en, så hvis du ønsker kan jeg sette opp et oppsett til.

 

Kabinett: Gått for Fractal Design. Det er et medium-kabinett, og jeg ser ingen grunn til at du skal ha Big Tower med mindre du har ekstremt behov for plass. Der sparte du noen hundrelapper.

 

Strømforsyning: Her er kvalitet viktig, selv om mange går for billigste løsning. Det du "sparer" i kabinett, legger jeg inn her istedenfor. En kvalitets PSU.

Prosessor: FSX er avhengig av MYE CPU, jo mer jo bedre i enkelttrådet hastighet. Har ikke lest meg for mye opp på CPUen, men tror den skal holde i massevis.

Vannkjøler: Har jeg ingen formening om. Anbefaler at du leser litt om disse i tester på internett for å se hva som passer ditt behov vedr. overklokking osv.

 

Minne: Intel-CPUene er veldig glad i høy minnehastighet. I utgangspunktet trenger du ikke mer enn 8-16GB avhengig av bruksområde. Jeg har 8 GB og det holder i massevis. Det du eventuelt sparer i mengde ville jeg heller lagt i hastighet. (Her er Komplett dårlige da du ikke kan velge 8 GB-brikker med hastighet på 2400 Mhz.)

FSX bruker ikke mer enn 3GB uansett.

 

Hovedkort: ASUS er supert og der har du sannsynligvis alt du trenger og litt til.

 

Grafikkort: Der kan du velge og vrake blant de som er GTX780. Du trenger ikke GTX780ti. Det er bortkastede penger i forhold til pris når 780 yter så bra som den gjør. Du har heller ikke behov for SLI. FSX bruker nesten ikke grafikkkortet så du kan også spare noen kronasjer på å velge 760 istedenfor. Har du behov for grafikkortet til andre spill ville jeg beholdt 780. 760 er et helt greit midt-på-treet skjermkort. Du kan også velge tilsvarende i AMD også uten fare.

 

SSD: Her er det også helt avhengig av bruk. Jeg har en 120 GB som holder for mitt bruk. Har de mest brukte programmene og spillene på den også har jeg FSX på en vanlig harddisk. I utgangspunktet ville jeg gått for en Samsung 840 EVO i mengde 120-240 GB, men det er jo ikke et valg her heller. Du må nesten se an om du har behov for større SSD enn 240 GB. Det kan jo hende om du ønsker FSX på en SSD. Jeg ser ikke helt behovet for det, men enkelte melder at det faktisk hjelper på lasting av scenery i forhold til en snurredisk. Hvor stor forskjellen er kan jeg ikke uttale meg om, men du kan lese litt om det her: http://flightsim.no/forum/smf/index.php?topic=82834.msg663568.

 

Harddisk: Jeg har to Seagate 2TB-disker. Seagate holder hos meg og jeg har ikke hatt problemer med de. Noen hardcore PC-brukere melder allikevel om en noe høyere feilstatistikk på disse diskene enn Toshiba og WD sine. Jeg ville ikke valgt WD sin green-serie på HD forøvrig. Derfor jeg valgte Black, men du kan trygt velge Seagate sine 2TB også. Man skal jo alltid ha en backup av sine viktigste filer uansett.

 

 

Sikring tungt skjermkort

PC-box large

SteelSeries QcK mousemat,

Kabinett: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Strømforsyning: Corsair AX 860 PSU

Prosessor:Intel Core i7-4790K

Vannkjøler: Cooler Master Seidon 120V CPU Kjøler

Minne: HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black

Hovedkort: ASUS Z97-DELUXE, Socket-1150

Grafikkkort:ZOTAC GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA

SSD: HyperX 3K SSD 240GB 2.5" w/Watchdogs vou

Harddisk: WD® Desktop Black 2TB

DVD-spiller: Samsung DVD Writer, SH-224DB

MS COA Win 8.1 Nordic

Garanti 3 år - Sende inn

 

Totalt: 19.263,88

 

Hadde vært fint om du kunne nevnt hvilken nåværende PC du har, hvilke behov du har ved siden av FSX så jeg evt. kan endre på noe av oppsettet. Jeg ville også valgt noen andre deler enn de som oppgitt. Det ville sannsynligvis blitt noe billigere da.

Tilslutt vil jeg bare legge til at jeg ikke er noe orakel så jeg håper jo at du vil få andres meninger om en PC også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Takk for svar!

 

Har pr.nå 'Prossesor: Inter® Core i5-3350P CPU @3.10GHz 3.10GHz

Installert minne(RAM): 8.00GB

64 Bitter , x64 bastert prossesor

 

GeForce GTX 660

 

Driver: 337.88

: PC ACER

 

Vet ikke hvor jeg får tak i annen informasjon enn dette:/ (Jeg er som sagt noobie på dette området)

 

 

Om jeg bestiller det du beskriver over ifra komplett vil dem da bygge den for meg??

 

Igjen takk for hjelpen!

 

Mvh.

Morten Sletten

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra de sammenlignbare testene jeg har sett så vil CPU gi deg omtrent 25% økning i ytelse. Man sier ofte at man ikke skal vente når man kjøper ny PC fordi utviklingen skjer så raskt uansett, men om du har muligheten ville jeg ha ventet en uke eller to for nå vil Nvidia som produserer 780 slippe nye skjermkort som blir en 900-serie. Da vil muligens prisene på 780-kortene bli presset ned noen hundrelapper. Det er ikke sikkert, men det skader ikke å vente. Om du ikke vil vente så kan du jo trygt kjøpe PC-en.

 

Komplett monterer PC-en for deg med 3 års garanti. Får du problemer med PCen innenfor denne perioden kan du sende den til de, også vil de undersøke hva som er galt med den. Det gjelder jo selvfølgelig kun pc-delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...