Gå til innhold

Det ble Dora


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

DCS Fw-190D9 Dora  ;)  Hadde P-51D fra før,  nå stod det mellom Fw-190, Me-109 og F-86 F.  Har fremdeles veeeldig mye nytt å sette seg inn i,  men var jo godt kjent i cockpit til Dora`n fra FSX,  så den biten gikk ganske smertefritt.  Etter noen prøverunder med take off and landings var det dags for dogfight mot P-51D  (erfaren AI ).  Det ble sjokkåpning med sporlys rett i fleisen omgående,  så denne AI-piloten var bade agresiv og mer erfaren enn jeg satte pris på.  Synes ogå AI er i meste laget dyktige piloter,  for mens jeg sleit med high speed stalls og ufrivillige spins,  snudde P-51 på femøringen  :o .  Måtte presse Doraens fartspotensiale til det ytterste,  og "stikke av" i lange perioder,  før æ endelig kom i skyteposisjon på motstanderen. Likevel,  med flere fulltreffere og en hale av røyk etter seg,  fortsatte P-51 å bite fra seg i lang tid.  Kjente det i nakkemusklene etter hvert,  men endelig satt skuddene der de skulle,  og æ kunne ta en seiersroll over hjemmebasen  8) .

 

v1.jpg

 

v2.jpg

 

v4.jpg

 

v3.jpg

 

v4b.jpg

 

v5.jpg

 

DCS begynner virkelig å skinne  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jepp, helt tydelig at æ har alt for upresis joystick.  DCS  krever nok mer finjusterte rorbevegelser,  og æ nådde raskt et faretruende frustrasjonsnivå  :o .  Under normal flight går det greit,  men straks man beveger seg over i mer avanserte manøvrer,  er det vanskelig med presis rorharmoni.  Venter på Saitek Rhino X55,  men leveringen er forsinket,  så for tiden slamrer æ i vei med gammelt og upresist utstyr  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

He he,  Doraen er en utfordring ja.  Take off og landing går ( nesten) bra.  Helt til utrulling og oppbremsing,  da ender det som regel utenfor stripa  :-\ .  Har ikke klart å finjustere pedaler og spake,  venter fremdeles på Saitek Rhino S55 for bedre kontroll,  så DCS er satt på vent inntil videre.  Det samme er IL2.  Synes ingen av disse holder mål i nåværende versjon  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av årsakene jeg nå er på jakt etter en Die-Cast FW190, er fordi jeg vet mange av de mest moderne jagere og bombere en periode i krigen var på Lista; vestligste flyplass de hadde for å beskytte tunge skip til sjøs. Våre gamle, trøtte krigsbøker preiker bare om Drøbak og Blucher, og ser glatt forbi at kampene var tøffere utenfor Kristiansand, og de de mest moderne flyene var innom Lista. Glem skolegang og bøker, resett hodeskallen, og les alt på nytt. Det jeg lærte på skolen 1970 og opp, ser jeg i ettertid er stort sett løgner koblet med vill spekulasjon.

 

I et av mine glasskap har jeg en Messerschmitt BF110, i skala 1:72, helt i metall, tung som fy. Det er ikke poenget, men at den er en eksakt kopi av en maskin som var stasjonert på Kjevik. Nå Hr. Furuhatt, må jeg nok ha meg en Dora også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Du har så rett Andrew,  og du fortjener en Dora  :D .  Om det var noen "Langnese" innom Lista tviler jeg på,  men det var nok en god del FW-190 av den mer vanlige typen.  Dora kom litt seint i aktiv tjeneste,  men den var uten tvil en av de hotteste flykonstruksjonene i WW2,  og skulle jeg ha duellert på den tiden,  ville jeg ha valgt Dora framfor Mustang  ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...