Gå til innhold

Lørdagens treningstur


Anbefalte innlegg

Det er jo total stillstand på screenies i sommervarmen for tida, så det må vi prøve å få orden på.

Derfor ber jeg dere med på en liten treningstur i Mustangen fra Gmoen til Hamar.

 

 

Kom jo selvfølgelig ikke på å ta bilder før jeg var underveis, så preflight og takeoff er stusselig dokumentert.

 

 

ggYTcBx.jpg

 

 

Fine skyer og leike seg rundt over søndre del av Mjøsa.

 

 

xECuCVS.jpg

 

 

Husker ikke hva denne øvelsen heter i farten, drar opp i vertikal og sparker den rundt med sideror. Noen tips?

 

 

wfUsv6G.jpg

 

 

Måtte ta en nærmere titt på fotografen etter en Immelmann.

 

 

vh4Gfgp.jpg

 

 

High speed low pass ENHA.

 

 

k12Rn4l.jpg

 

 

Drar rett opp i en halv Cuban Eight og sikter nebbet ned på tårnet.

 

 

qYnzhjW.jpg

 

 

Throttler tilbake til ett par og tjue i Man pressure for å holde pluggene reine mens proppen økes til nærmere 3000 rpm for å bremse ned mens vi setter kursen utover fjorden.

 

 

MtjDWl4.jpg

 

 

Inn over terskelen i snaut 100 og kutter til tomgang mens vi holder tunga så rett som mulig i munnen.

Stripa er såpass kort at det ikke er rom for masse hopp og sprett her før full brems.

 

 

iWZDAec.jpg

 

 

Får stoppet beistet godt innenfor marginene og backtracker tilbake til parking og kjører selvfølgelig full checklist før vi finner oss en kaffekopp.

 

 

Treningsturen gikk bra den, har nok ikke helt glemt gamle kunster selv om det har blitt lite simulering i det siste.

Da håper jeg bildene falt i smak og at flere også slenger ut dokumentering av sine turer i sommervarmen.

 

 

Hvis noen skulle være i tvil.

Prepar3D / A2A WoP3 P-51D Civ Accusim.

Både min yndlings sim og yndlings fly.

Klarer rett og slett ikke å bli lei denne utrolige modellen. Helt topp.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hå hå håååå,  bra du tar ansvar Øyvind  ;) ,  så ut som det var en hårnålsving du utførte i begynnelsen av denne flotte reportasjen?!  Ikke mye aktivitet i forumet nei,  så det gjorde godt å bli ristet våken av disse bevegelsene med denne utpregete råtassen  ;D  Sommeren tar nok mye av luven fra oss simmere,  men helt dødt er det ikke her i gården. Riktignok er det mer laidback-flyvning på meg i noen korte morgenstunder før jobb,  men til gjengjeld er det mange artige modeller i dette segmentet også  ;) .  Blir nok ikke lei A2A sin Cherokee med det første,  men likevel er det Just Flight sin Chipmunk som har sørget for underholdningen i det siste  :) . Ikke så gjennomført modell som det A2A utvikler,  men slett ikke kjedelig !  Og prisen tatt i betraktning,  så er dette et røverkjøp  ;D

 

mnk11.jpg

 

mnk2.jpg

 

mnk4.jpg

 

mnk5.jpg

 

mnk3.jpg

 

mnk7.jpg

 

mnk8.jpg

....  og denne klassikeren av et treningsfly er utmerket til å trene hårnålssvinger og lett aerobatik med,  før man tar det store steget over til Mustangs og warbirds  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg og Buffalo Thor tok oss en "Rute flight fra Skien til Bergen

her er ruten

LN- FLIGHTPLAN - IFR  LN-2341  OE-DH8D  ENSN-ENBR

------------------------------------------------------------------------------------------

ALL WEIGHTS IN KG                      STD 21.06.2014 16:22:08

------------------------------------------------------------------------------------------

PREPARED 21.06.2014 16:07:43

 

LN-2341                    Dash8 Q400                              ROUTE:

 

DEP: ENSN/SKE                ELEV    463 FT  CRZ SPD:      LRC  TTL G/C DIST:  148 NM

ARR: ENBR/BGO 35              ELEV    170 FT  INIT ALT:  FL210  TTL F/P DIST:  158 NM

 

ALT1:ENZV/SVG 29              ELEV      29 FT  86 NM

ALT2:ENAL/AES 07              ELEV      69 FT  139 NM

 

ATC RTE:

BAKIV Z129 SOROX

 

------------------------------------------------------------------------------------------

CONFIG    DOW      PAX      CARGO    TOTAL    ULOAD    LIM    ZFW    TOW    LDW

STD      18362    78        1456      26243    7881      29257  25668  26243  26243 

 

TAXI OUT        75 ........ 00:15            CLB NM 34

APU              0 ........ --:--            CRS NM 62

ENROUTE          0 ........ 00:37            DSC NM 62

CONT            0 ........ 00:00

RESERVE          0 ........ 00:00

EXTRA          500 ........ 00:39

RELEASE        575 ........ 01:31

 

--------------------------------------METAR-----------------------------------------------

DEP MET ENSN 211450Z 22006KT 160V290 9999 VCSH BKN042 15/05 Q1007

ARR MET ENBR 211520Z 32015KT 9999 FEW030 FEW050TCU 13/04 Q1012 NOSIG RMK WIND 1200FT 33027KT

ALT MET ENZV 211520Z 31018KT 9999 FEW030 13/06 Q1012 NOSIG

ALT MET ENAL 211520Z 34010KT 300V020 9999 VCSH SCT035TCU SCT047 11/04 Q1014

 

--------------------------------------FORECAST--------------------------------------------

DEP TAF not available

2014/06/21 15:57

TAF ENBR 211400Z 2115/2215 32018KT 9999 FEW020

      BECMG 2120/2122 35008KT

      BECMG 2209/2211 33018KT

 

2014/06/21 15:57

TAF ENZV 211400Z 2115/2215 31022KT 9999 FEW030

      BECMG 2120/2122 33012KT

      BECMG 2209/2211 30022KT

 

ALT2 TAF not available

 

--------------------------------------RTE DATA--------------------------------------------

ENSN      N59° 11' 6.00''  E09° 34' 0.98''      0    0    0°  ---°/---kt  FOB ____500

BAKIV    N59° 31' 1.99''  E09° 18' 47.48''    21    21  323°  ---°/---kt  FOB ____500

(T/C)                                                                     

NEDOG    N59° 39' 13.72'' E08° 32' 10.43''    25    46  280°    314°/42kt  FOB ____500

SOROX    N59° 49' 37.78'' E07° 30' 0.00''      33    79  279°    314°/42kt  FOB ____500

(T/D)                                                                     

RUNAR    N59° 57' 0.00''  E06° 15' 0.00''      38  117  276°  ---°/---kt  FOB ____500

BR994    N59° 58' 59.61'' E05° 58' 46.23''      8  125  277°  ---°/---kt  FOB ____500

RUPEX    N60° 01' 1.40''  E05° 41' 55.56''      9  134  277°  ---°/---kt  FOB ____500

BR993    N60° 02' 44.66'' E05° 27' 22.64''      7  141  277°  ---°/---kt  FOB ____500

IDAVA    N60° 06' 30.84'' E05° 16' 47.49''      6  147  290°  ---°/---kt  FOB ____500

BG04      N60° 13' 12.88'' E05° 14' 33.83''      7  154  342°  ---°/---kt  FOB ____500

ENBR35    N60° 16' 57.14'' E05° 13' 18.41''      4  158  341°  ---°/---kt  FOB ____500

 

--------------------------------------RUNWAY DATA-----------------------------------------

ICAO/RWY    CRS        ELEV        LEN          FREQ      VAR

ENSN/01      7°      424ft      4646ft    0.000 MHZ      2.1°

ENSN/19    187°      463ft      4646ft    0.000 MHZ      2.1°

 

ENBR/17    171°      166ft      9810ft  109.900 MHZ      2.1°

ENBR/35    351°      147ft      9810ft  110.500 MHZ      2.1°

 

--------------------------------------FACILITY FREQUENCIES--------------------------------

      +++ VERIFY FREQUENCIES BEFORE FLIGHT +++ VERIFY FREQUENCIES BEFORE FLIGHT +++

 

ENSN      AFIS      AFIS                    119.200 MHZ

ENSN      APP      FARRIS APP              134.050 MHZ

 

ENBR      APP      RADAR                    121.000 MHZ

ENBR      ARR      ARR                      125.000 MHZ

ENBR      ATIS      ATIS                    125.250 MHZ

ENBR      DIR      DIRECTOR                118.850 MHZ

ENBR      GND      GND                      121.900 MHZ

ENBR      TWR      TWR                      119.100 MHZ

  må vel slenge med et par bilder også om ikke manøverne ble fullt så spretne ..hehe

hYyU8Kg.jpg4fXv2ya.jpg0bmRNl2.jpg2FRxO5F.jpgvwFSgAC.jpgLcchClQ.jpgegvhr3L.jpgdWEGhzg.jpg

P8OeWlY.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja.

Der var det kommet en rekke svar gitt.

 

 

Den Chipmunken har jeg kikka på men ikke skaffet meg enda.

Ser ut som en morsom modell hvis man ikke har det travelt..  :o

 

 

Robert og Thor har også hatt seg en fin tur ser jeg, selv om jeg blir helt svimmel av alle bokstaver og tall først i posten.. He he.

Hva slags program er dette fra Robert?

 

 

Takk Arne.. Hammerhead selvfølgelig. Fikk totalt jernteppe når jeg skulle skrive her i går men husker jo navnet med det samme man ser det.. Typisk.

 

 

Kjempebra å se at det er liv i flere selv om det er sommer.

Fyll på med shots..

Ha en fin søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Bokstavene og tallene kommer fra EFASS Electronic Flight assistant

Bra program bare synd vi kan ikke se hverandre i multiplayer men flyr du hos vatsim/ivao så er du på kartet ..

Bra planleggingsprogrogram enkelt grensesnitt.....  det var reklamen programmet finner dere her

http://froom.de/efass/

efass.jpg

 

 

 

Info

Thor har rullende server(Hamachi) som putrer og går for de som vil ut på MP tur så bare å hive seg med 

Er det noen som ikke har Hamachi klienten som vil prøve multiplayer si fra så kan jeg fyre opp en god gammel server for anledningen  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...