Gå til innhold

Malaysia Airlines Boeing 777-200 savnet over Sørkinahavet


Halvdan Hellenes

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kina/artikkel.php?artid=10145831

 

I verst tenkelige tilfelle, som nå fryktes flere timer etter at alt drivstoff er oppbrukt og ingen kontakt er bekreftet med hverken flyet/mannskapet eller noen ombord (hvis flyet evt. skulle ha landet i Nanming, China etter at det forsvant), den aller første ulykken med en Boeing 777 i flyets snart 20 årige historie i kommersiell drift med tap av alle passasjerer og mannskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gofi Privat

Flyet er ganske sikkert sprengt av en eller annen fanatisk sjuk gruppe, B777 har en egen Bat Backup som sender Squak ved bortfall av Power etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er merkelig! Nå har flyet vært borte i 3 dager, og alt man har funnet er oljerester og andre små deler som ikke tilhører flyet... begynner nesten å lure om flyet i det hele tatt har gått ned. Om man slår av transponder kan flyet da holde seg unna radar? Er det mulig? Høres jo helt utrolig ut, men en boeing 777 forvinner ikke av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gofi Privat

Tja, jeg er ikke noe fagmann eller har noe Professional forhold til dette, men jeg tror at om en eventuell eksplosjon i høy høyde om den er kraftig nokk, med hastighet etc, gjør at dette blir vanskelig og finne, men bare synsing fra min side.

 

Men jeg tror noen vet mere en andre her, jeg er bare en amatør som er interessert i fly, men Boeing har et diagnose system som heter AHM, som gir relativt gode data i sanntid til bakken, slik som høyde, fart, vekt, long- lat og mye annet kjafs som finnes i de 3 FMC i B777. Sikkert noen av de gode gutta her inne som kan si noe om dette, je har bare fløyet i simulator je. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyet vil dukke opp på radar uten transponder, men lar seg ikke identifisere, så mest sannsynlig vil det da bli sendt opp jagere for å identifisere flyet. Transponder er abre en datamaskin som sender info om ruenr, høyde fart osv osv, og ved hjelp av oppgitt transponderkode gitt ved klarering vet datasystemene på bakken hvilket fly det er, og hvor det kommer ifra og hvor det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gofi Privat

Clamer, hei :-) om man skrur av Transponder vil dataflyten fra Aicars systemet fortsette og pushe data? mener jeg, med det er jo meg :-) korrigere meg om jeg tar feil.

 

Ha en fine dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clamer, hei :-) om man skrur av Transponder vil dataflyten fra Aicars systemet fortsette og pushe data? mener jeg, med det er jo meg :-) korrigere meg om jeg tar feil.

 

Ha en fine dag.

 

ACARS bruker egen frekvens og antenne. VHF3. Man kan jo alltids dra sikringen til denne.. Derfor er det riktig som du sier Geir Ove :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triste greier dette her.

 

Nå rapporteres det at flyet har snudd mot KL og blitt oppdaget på Malaysisk militær radar over malacca stredet. 

 

På et engelsk pilot forum spekuleres det i om det var kaprere som kan ha skrudd av transponderen og at jagere fra Malaysia eller et annet land kan ha blitt sendt opp og skutt ned flyet .  Og at det prøves å holdes hemmelig. Helt vilt men man kan jo lure .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gofi Privat

Huff, ja MIL Primær radar kommer de ikke unna, selv hvor mørkt de flyr, ATC sitter vell stort sett på sekundær radarer. Noen vet sikkert noe som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg stusser på her i Dagbladet er at Piloten endret kurs med vilje. De skriver "de tror piloten endret kurs «med vilje». Av de som var om bord, var Shah den eneste som hadde erfaring og kunnskap nok til å foreta en slik manøver".

 

"Selv ikke andrepiloten Fariq Abdul Hamid regnes å være i stand til å endre kurs på den måten, hevder han"

 

Når det gjelder kurs endring om det er via manuelt/auto/FMC, så må jo en annenpilot kunne kjenne til dette? Eller er jeg helt på bærtur?

 

www.dagbladet.no/2014/03/27/nyheter/utenriks/malaysia/savnet_fly/mh370/32510745/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg stusser på her i Dagbladet er at Piloten endret kurs med vilje. De skriver "de tror piloten endret kurs «med vilje». Av de som var om bord, var Shah den eneste som hadde erfaring og kunnskap nok til å foreta en slik manøver".

 

"Selv ikke andrepiloten Fariq Abdul Hamid regnes å være i stand til å endre kurs på den måten, hevder han"

 

Når det gjelder kurs endring om det er via manuelt/auto/FMC, så må jo en annenpilot kunne kjenne til dette? Eller er jeg helt på bærtur?

 

www.dagbladet.no/2014/03/27/nyheter/utenriks/malaysia/savnet_fly/mh370/32510745/

 

Er ganske sikker på at både first officer og second officer (hvis dem brukte det) har gyldig type-rating på flytypen, og dermed er fult istand til å fly og operere flyet på en sikker måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Jan & Per :)

 

Ja, det er faktisk litt skremmende at media tar så utrolig lett på dette, uten å gå direkte til kilder som har kunnskap om slike sytemer og rutiner. Man får jo bare bekreftet at det som generelt skrives I naviser må tas med en klype salt ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Jan & Per :)

 

Ja, det er faktisk litt skremmende at media tar så utrolig lett på dette, uten å gå direkte til kilder som har kunnskap om slike sytemer og rutiner. Man får jo bare bekreftet at det som generelt skrives I naviser må tas med en klype salt ;)

 

Journalister flest har som regel liten peiling på flyging og luftfart, og da blir det ofte sånn. Er vel ikke bare luftfarten som til tider blir utsatt for en del spenstige utspill fra media :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gofi Privat

Hørte at siste nytt "muligens" var at flyet var utstyrt med "antatt" VTOL teknologi som gjør at de "muligens" har landet på en " liten" øy. Men at det ikke var bekreftet at det "finnes" slik teknologi for passasjerfly men at motorene på 7,77 liter "kunne" være egnet for dette. Helt ærlig, så sier det seg selv at når VG etc setter opp et live senter rundt denne tragedien, så har nokk volum høyere prioritert en kvalitet. Jeg tror jaggu jeg vet mer om 777 en hele journalist bølingen, og jeg er en enkel sjel,  men det er en annen greie. Nå er det helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...