Gå til innhold

Secret Ops med min gamle 172`er.


Anbefalte innlegg

Heisann.

Sikkert flere som lurer på hvorfor jeg var borte i over 2mnd i sommer og etter å ha prøvd meg på den ene forklaringa etter den andre så ser jeg meg nå nødt til å komme med sannheten.

 

Det hele begynte da jeg en fin sommerdag tok min noe til års kommende Cessna på en liten flight fra Mesnali til Sogndal.

Planen var å tilbringe ett par dager der men når jeg finner ut at det var en eller annen festival i hele området og at det eneste som blir servert er Smalahovud så er jeg ikke sen om å finne igjen flymaskinen.

 

0CCaBTf.jpg

 

Det får da være måte på hva man skal stappe i seg tenker jeg mens jeg starter med Preflight inspection.

Ikke lett å konsentrere seg når grøssningene etter synet av matfatet river oppetter ryggen, det eneste jeg ønsker er å komme meg laaangt herifra.

 

DMkunyH.jpg

 

Plutselig mens jeg sjekker den ene vingtanken for vann i fuel hører jeg en fremmed stemme bak meg.

"Have you ever landed on a aircraftcarrier, Son?"

Jeg snur meg og der står det en kar og gliser.

Kroppen viser seg å være Amerikansk jagerpilot stasjonert på USS Nimitz som for øyeblikket ligger og kjører runder uti Nordsjøen.

Vi setter oss ned og snakker godt å lenge, jeg lurer jo stort på hva en slik kar gjør alene i Sogndal av alle ting og forklaringa var relativ enkel.

Han hadde vært såpass storkjefta og sagt at han mente det burde gå an å komme seg fra Norge og ut til Nimitz igjen uten problemer.

Kollegaene hadde da vært såpass greie at di lasta han inn i nærmeste helikopter og satte han fra seg midt i ingenmannsland. Altså Sogndal.

Da spørsmålet om jeg kunne vært villig til å fly han ut i Nordsjøen til Nimitz, har jeg fortsatt grelle tanker om dette smalahovudet så jeg er ikke vond å be.

Er det en plass i verden der det ikke finnes ett avkappa sauehodet på tallerkenen så må det være på ett Amerikansk hangarskip tenker jeg.

 

 

Nb2iu3h.jpg

 

Vi blir enige og da tar det ikke lang tid før vi tar plass i maskina.

Jeg har fri og er alltid klar for litt utfordringer så dette blir sikkert moro.

 

CouWhbR.jpg

 

Han grynter litt mistenksomt da han ser telleverket på min gamle Cessna, men jeg beroliger han med at maskina er meget velholdt og klar for hva som helst selv om den drar på åra.

 

5G674dr.jpg

 

Vi tar av fra ENSG Sogndal mens det kommer surt fra høyresetet " What kind of an engine do this piece og sh.... have? "

Jeg peker på høyre dør mens jeg forklarer at hvis han er misfornøyd er det rimelig enkelt å forlate maskina.

Da ble det slutt på survinga gitt.

 

twKYKOT.jpg

 

Utsikten fra flyet gjør at den Amerikanske piloten blir stum, ikke rart når den eneste utsikten man har hatt fra hjemme er Wallmart og Burger King.

Men etter at vi passerer Vagnsnes og kikker over til Balestrand og dalene innenfor blir det masse komplimenter.

Det virker faktisk som han nyter å fly rundt i denne hastigheten og nyte synet.

 

izvDuVT.jpg

 

Vi passerer Utvær og har hele storhavet foran oss.

Jeg begynner å bli noe urolig, det er ikke normalt å fly med kun vann under seg bedyrer jeg mens Tig (som han presenterte seg med) gliser og drar frem en eller annen rar dings.

Etter å ha plundret med knotter og kikka på denne ei stund, kommer han med ei heading vi skal følge.

 

kH3DZx6.jpg

 

Praten går om løst og fast og tida flyr forbi. Det virker som vi akkurat har letta når vi passerer Gullfaks.

"Just ceep going" sier Tig.

 

ermocx5.jpg

 

Vi passerer Point of no return pga fuel og jeg begynner for alvor å bli bekymret.

Jeg hadde aldri trodd det fantes så mye vann sier jeg mens Tig gliser rått.

 

RtFjwPN.jpg

 

Etter å ha tastet og snakket inn i sin dingseboms kommer han med små kursforandringer og der ser vi endelig en landingsplass.

Den siste timen har fuel level sunket i takt med at pilotens blodtrykk har økt, så dette var ett velkomment syn.

 

sUOazmw.jpg

 

Steike ta, tenker jeg mens jeg begynner å angre på at jeg ikke sitter med ett saue hodet på tallerkenen i stedet.

 

iWxwnS0.jpg

 

AAAAAAAAAAA.

 

okhwANJ.jpg

 

Puuuuh. Håper det går an å få en ny boxer på denne båten hyler jeg ut mens Tig gliser seg skakk.

Jeg kan ikke begripe hvordan det faktisk er å lande en jager på dette frimerket.

 

y6xKGUA.jpg

 

Etter Shutdown og en hamburger og småprat med resten av gutta, som er meget imponert av at Tig er tilbake, begynner jeg å tenke på å komme meg til land igjen.

Da bryter plutselig Tig ut. " Oooo f.... Fuel man, we only have Jet A1."

Mine øyer er på størrelse med Cessna proppen når jeg hører dette og jeg kan ikke fatte at ingen av oss tenkte på dette før.

Det værste er at hele flåten skal har fått ett nytt oppdrag og setter kursen sydover med meg og min gamle Cessna ombord.

 

Det er alt jeg har lov til å fortelle så langt, resten er litt hysh hysh men forhåpentligvis får jeg tillatelse til å forklare resten om kort tid.

 

Håper dette kan belyse hvorfor jeg har vært litt fraværende.

 

Too be continued.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Fantastisk,  en ny forfatter er født,  og her ligger du an til å bli nominert til Nordisk Råds Litteraturpris  ;D .  Bildene er av samme kvalitet,  så her lurer Pulitzerprisen i horisonten  ;) .

No begynner det å lukte gammel storhetstid i forumet.  I kveld dropper æ TVen,  her må vi sitte pal å vente på fortsettelsen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Takker og bukker.

Men det er bare å finne tven Ernie.

Jeg har fortsatt ikke fått tillatelse til å fortelle resten og nå skal jeg heldigvis kokkelere en god biff med tillhørende rødvin.

Jeg skal undersøke med min kontaktperson om jeg kan legge ut mere i morra.

Forhåpentligvis så blir det godkjent.

Fortsatt god helg og skål.

 

 

Øyvind's iPhone Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fine tilbakemeldinger.

Jeg lovet jo en fortsettelse på denne storyen så her kommer 2 akt.

 

Jeg ble jo værende på denne båten pga fuel og etter ei stund i sjøen begynner jeg å kjede meg.

Det er jo veldig greit å se disse jagerflyene lette og lande men man blir faktisk litt lei i lengden.

Jeg har ingen anelse om hvor vi er i verden da det er kun vann jeg ser rundt meg på absolutt alle kanter.

En dag blir jeg kallt opp på kontoret til "Sjølvesten".

Kapteinen har fått ett oppdrag å løse og mener at mitt fly er perfekt til jobben, han har sett at jeg kjeder meg og lurer på om jeg kan tenke meg en flytur.

Da jeg nevner at det ikke finnes 100 LL ombord så gliser han og sier at det ble levert noen fat dagen før av suply skipet.

Hmmmm. Ingen vits å tenke seg om her så jeg takker ja til jobben.

Det viser seg at jeg skal fly til fastlandet og hente ut en agent.

Dette høres jo enkelt ut så jeg er blid å fornøyd.

Gjeipen detter litt når Kapt`n forteller at di må kamuflere flyet mitt så det ikke blir gjenkjent.

Jeg har brukt tid å krefter på å male denne gamle dama pen så jeg er litt skeptisk men kapteinen forteller at nå bruker di tape og at denne lett lar seg fjerne.

 

Dagen etter er maskina ferdig tapet og jeg går ned i hangaren for å se på elendigheta.

 

fIMgTQw.jpg

 

Pent er det ihvertfall ikke men jeg trøster meg med at det er en liten jobb å fjerne det.

Jeg begynner å bli litt spent når jeg tar heisen med flyet opp til dekket, hva er det jeg har begitt meg ut på denne gangen tru?

 

6kMel7A.jpg

 

Jeg varmer maskina forsiktig opp mens redningspersonell i kopters hovrer rolig ved siden av i tilfelle jeg skal ta ett mageplask under takeoff.

 

EYKJZ6D.jpg

 

Det er såpass god motvind samt at Nimitz rusler i ca 30 kt så jeg trenger ikke mere enn halvparten av båtlengda før jeg er Airborne.

 

Ro9gkiy.jpg

 

Etter en lang og lite spennende tur i norøstlig rettning, titter kysten av Kamerun opp i horisonten.

Ja Kamerun faktisk, oppdraget går ut på å fly lavt og forsiktig ett godt stykke inn i Kamerun til ei lita stripe i byen N`kongsamba.

Her skal jeg plukke opp agenten etter å ha fylt opp tankene igjen.

 

kOwXQDV.jpg

 

Det blir en begivenhetsløs tur innover i landet heldigvis, jeg holder meg unna byer og hovedveier og her har jeg rw insight.

 

35TR0UC.jpg

 

Er spent på hva som venter meg etter landing. Og med rette.

Fuelstasjonen serverer ei suppe av en Jungeljuice som jeg aldri hadde fyllt på hvis jeg ikke hadde vært nødt.

Får bare håpe at den ikke tetter til alt av filter og kveler motoren.

 

fQHkm6V.jpg

 

Plutselig høres hvining i bilhjul og rusing av motorer før ei skuddsalve fra ett automatvåpen skreller.

En gammal opprusta Merc kommer skliende på stive hjul og ut hopper det ei berte som viser seg å være agenten jeg skal hente.

"Come on" roper hun mens flere biler fulle av småsinte lokale entrer rw.

 

nLmcqps.jpg

 

Her haster det og vi tar av på gresset mens kulene flyr rundt oss.

Agenten forteller at det er den lokale kongen Al-Burha som ikke er helt fornøyd og har sendt ut sine mannskaper.

"Keep it low" sier hun og jeg er ikke vanskelig å be.

 

eWK9hH2.jpg

 

Hele turen ut mot kysten er dette gjennomsnitthøyden og jeg begynner å bli "Skjortblaut" som di sier i Gudbrandsdalen.

 

lETL2Ur.jpg

 

Vi puster lettet ut når vi kommer ut over havet og klatrer til ei fornuftig høyde før vi passerer øya Bioko på østsiden.

 

eVeJb22.jpg

 

Etter ett par timer skimtes flåten i det fjerne mens motoren har begynt å småhoste litt pga dårlig fuel.

Vi krysser fingrene.

 

DJ6Omhd.jpg

 

Shutdown etter en litt for spennende tur, men Kapt`en er kjempefornøyd og lover meg faktisk en belønning.

Og du skal ikke bli forundret om denne belønninga blir akt 3 i denne tråden..  8)

 

Fortsatt god søndag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den cessnaen i siste er jo helt sick!  :)

 

Jo takk Kjetil.

Men trur du ikke en eller annen fersking skulle være grei og vaske maskina for meg.

Han blanda ei bøtte med noe hellsikkes kjemikalier med det til følge at den tapen jeg ble lovet skulle være lett å fjerne, sitter nå som støpt og jeg får bare av små biter i slengen.

 

Cj18Nch.jpg

 

Se på det her da..

Slik ser den ut etter at vi er flerfoldige personer som har pirka og slitt hele dagen.

 

UZ57SmH.jpg

 

1ShyHrS.jpg

 

Bcl1FMS.jpg

 

Jeg har aldri sett noe så stygt og jeg fatter ikke hvordan vi skal få den bra igjen.

Sier som Kjellen. "Jeg blir så FORBANNA"

 

Ikke nok med at tapen nekter å la seg fjerne, motoren fikk seg også en real omgang etter den Jungeljuicen jeg fikk i Kamerun.

Og på dette skipet er det dårlig med reservedeler til en Cessna.

Så nå er det heller stusselig her, det er bare å håpe at den belønninga høvdingen har lovet ut er såpass bra at det går an å glemme den elendigheta her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

ALARM ALARM.....  æ fikk nettopp i oppdrag å fly en generaladmiral med blytunge stjerner på skuldrene.  Det gikk rykter om at droneliknende småfly var observert til og fra USS Nimitz,  så her skal skuta saumfares.  Min lojalitet ble en smule splittet,  så æ måtte nesten advare om faren som dukket opp.  Ransakingen starter i offisersmessa og fortsetter i baren,  så det er en liten mulighet for å komme seg fra sjarken med fly og helse i behold.

 

gr1.jpg

 

gr2.jpg

 

gr3.jpg

 

gr4.jpg

 

gr5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...