Gå til innhold

Nok et batteriproblem på 787.


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

Syns det er merkelig måte Boeing har gått frem her. Da dette først ble oppdaget ble det installert temp sensor på batteriet. Gang nr to ble det installert temp sensor i hver celle. Siste gang ble hele batteriet plassert i en brannsikker boks, nen egen battery cooling, som vost på bildet i artikkelen. Men enda har dem ikke gjort noe fysisk på batteriet. Man skulle tro at Boeing stiller atrenge krav til produsenten... Blir spennende og se. 787 er jo ett fantastisk fly!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn, så vart 787 etter min mening, sett på som ferdig lenge før den egentlig var det. Noe Boeing sikkert var fullstendig klar over, men når man har et marked som ikke tåler at noe blir forsinket, må det bare bli slik.

Enig at det også er en merkelig at Boeing velger slike løsninger som faktisk ikke fikser problemet. Igjen trur eg dette har av økonomiske grunner. Isteden for å la 787-en stå på bakken til man fikser problemet, så gjør man slike midlertidige løsninger så maskinen i det minste får fly. Om Boeing jobber med en endelig løsning veit eg ikke, men eg håper da virkelig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at problemene med 787-flyene gjør at det skjer en vridning i folks oppfatning av Boeing vs Airbus. Jeg har alltid oppfattet Boeing som den aktøren på marked med best know-how og lengst erfaring. I dag fremstår Airbus som et langt sikrere og mer troverdig alternativ. Det er så enkelt som at dersom det er viktig for meg å komme frem på tiden så bør jeg unngå å fly boeing 787.

 

Skaden dette har gjort tror jeg er svært stor. Folk flest forstår seg ikke på fly - its all about feelings. Folk føler at 787 er upålitelig. Det gjør noe med folks forhold til Boeing og de selskapene som flyr 787. Jeg ville jo aldri drømt om å fly med Norwegian på langdistanse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som i alle fall ikke var smart, var å øke strømforbruket så til de grader at de gikk for en litt for ny batteriteknikk for å spare vekt kontra vanlige batterier. Vi som flyr RC helikoptre vet hvor kjapt den batteritypen går i lufta. Pluss at de dyttet noe alt for uprøvd ut på markedet for tidlig. Noe jeg har observert hele mitt yrkesliv forøvrig, fra den maritime siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er slike problemer som kommer når man skal ta et marked før konkurrenten. 787 er noen år forut for 350, og det er som nevnt tidligere i denne tråden troverdig at flyet var ferdig før det burde ha vært ferdig.

1:14:35... og utover får Bloomberg svar på hvordan CEO Fabrice Bregier ser på finansieringen til utviklinga av både 787 og 777x. Jeg tror Roger Handeland (http://www.hegnar.no/okonomi/article743787.ece) har pekt på nettopp dette med sine tidligere uttalelser. Dette er business, får bare håpe det ikke fører til ulykker, mtp. flere nye problemer på 787, (ising i motoren).

 

Glemmer ikke Bjørn Kjos' uttalelser om Feel Airs planer (http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=574427) for "rene galskap" og så etablerer han seg selv i akkurat samme marked så fort han har mulighet, og skylder på Boeing når han setter nordmenn alene i USA på nyttårsaften. Fyren kan business, men han kommer ingen vei uten piloter og flymekanikere, og det er vel derfor svertekampanjene har begynt å suse i Sverige, med denne flymat-episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...