Gå til innhold

Alandaulykken


Gjest

Anbefalte innlegg

Ikveld klokken 19.45 på NRK1 kommer et program som heter «hvor ble de av» og her får vi møte den danske flykapteinen Stefan Rasmussen som nødlandet på et jorde utenfor Stockholm for noen år siden etter full motorstans rett etter take-off fra Arlanda. Vel verd å møte en ekte helt mener jeg. Sette ned en såvidt stor maskin på et jorde uten tap av menneskeliv er etter min mening godt gjort, selv om det selvsagt var litt flaks med i bildet. Dette programmet kolliderer med treningen på SB, men nå er jo videoen funnet opp så da går det allikevel...:-)

Bjørn Granvang

BRA290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er ikke så lenge siden dette programmet gikk på NRK2.

Piloten gjorde en ganske fantastisk prestasjon da han greide å "lande" flyet, men dokumentaren er litt "kjedelig".

Man ser nesten bare piloten som sitter is stua og prater, men det er også interessant og høre litt om hvordan en pilot manøvrerer en nødssituasjon...

------------------

Mvh Christian

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg GARENTERER dere, dette er INGENTING og se på, bare humbugg hele greia. Ikke ET ord om hva sim gikk galt med flyet eller noe sånt flyteknisk, nei den gidder jeg ikke se en gang til.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en artikkel som noen ga en link til, som presenterer ulykken fra før start på Arlanda til krajset i åkeren. Ut i fra den mener jeg å huske at det var en pilot i kabinen som bare fløy med som passasjer som tro støttende til og forhindret at kaptein Rasmussen forverret situasjonen. Etter min husk var det denne kapteinen som overtalte kap. Rasmussen til å lande i åkeren og ikke returnere til Arlanda. På grunn av det ble Rasmussen avskjediget.

Vel jeg kan ta feil, men er det noen som har denne linken?

mvh

Håkon

-ENBR/BGO-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en bokserie kalt Fly, de er på svensk og det kommer en hvert år. Tror det er i 97-utgaven eller noe sånt hvor det står nokså grundig hva som var feil og hva som skjedde. Finnes sikkert på endel større bibliotek, men de er på svensk...

Morten B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måske denne tråd er kørt lidt af sporet og folk skulle lade være

med at skrive bare for at skrive noget vrøvl:

----------

Tarjei Lundarvollen: Ikke ET ord om hva sim gikk galt med flyet eller noe sånt flyteknisk

Havde du ventet det med den TITEL???

----------------

Håkon Søreide:

Ut i fra den mener jeg å huske at det var en pilot i kabinen som bare fløy med som passasjer som tro støttende til og forhindret at >>>>kaptein Rasmussen forverret situasjonen<<<<<<<<. ___Etter min husk____ var det denne kapteinen som overtalte kap. Rasmussen til å lande i åkeren og ikke returnere til Arlanda. På grunn av det ble Rasmussen avskjediget.

ENS HUSKER ER VIST IKKE SÅ GOD AT VI ANDRE GIDER HØRE PÅ SÅDAN

NOGET VRØVL, OM AT HOLMBERG MED KOMMENTAREN "TITTA RAKT FREM SAGT

NÆSTEN 20 GANGE" SKULLE HAVE OVERTAGET KOMMANDOEN FRA KAPT. RASMUSSEN OG DERMED FORHINDRET RASMUSSEN I AT "FORVÆRE SITUATIONEN". BEMÆRK VENLIGST HR. HÅKON DER GIK CA. 3 MIN. FRA

FØRSTE MOTOR SAT UD TIL FLYET VAR PÅ JORDEN. Du kan godt sige

Rasmussen blev fyret, men det var ALTSÅ MED FULD LØN, da man

ikke mente han kunne "forverre situationen og returnere til

Arlanda uden motorer" en gang til hvis situationen skulle blive

sådan igen. Og så lige til slut den første motor faldt ud inden

for det første minut after takeoff!!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, hva har jeg satt igang...!? At synsere og stress-svettende journalister skriver en haug med møkk i etterkant av en slik hendelse kommer vel ikke som noen bombe på noen. For meg er kaptein Rasmussen et ekte menneske og en ekte helt. Ovenstående påstander om mytteri og fratagelse av kommandoen høres ikke bare usannsynelig ut, med direkte dumt. Alt skjedde i løpet av minutter, kanskje sekunder. Fra mitt ståsted ser det ut til at passasjerene ikke var fullstendig klar over hvor alvorlig situasjonen var før de stod nede på jordet. I LIVE!!! Selv ikke vi ihuga simflygerne ville prøve på en return i en slik situasjon som dette, for det ville simpelthen ikke være mulig. Rasmussen gjorde det eneste riktige, og det tror jeg han var alene om. Ingen kunne rukket å komme frem for å påvirke eller alternere kaptein Rasmussens avgjørelser. Sparken??? Vet du hva! Etter en slik opplevelse ville nok de fleste av oss sørget for å ha solid jord under føttene for resten av livet. Og som det ble understreket her så var dette programmet om mennesket Stefan Rasmussen. De som forventet flammer og eksplosjoner bør nok heller leie en videoserie som heter Havoc. Jeg fant programmet interessant, og Rasmussen gav et meget sympatisk inntrykk. Ønsker denne mannen alt godt, og håper at rykter og spekulasjoner om denne ulykken faller på sin egen urimelighet.

Et lite ord om årsaken til slutt. Så vidt jeg husker konkluderte havarikommisjonen med at det hadde løsnet isfragmenter fra flykroppen og gått inn i motorene. Denne flytypen har jo motorene festet til selve flykroppen, så hvis motorene hadde sittet festet til vingene ville det da sannsyneligvis aldri skjedd.

mvh

Bjørn Granvang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den saken oppklart. Det var en sterk opplevelse denne lydfilen som fulgte med, og lesningen ikke mindre sterk. Jeg fastholder imidlertid at kaptein Rasmussen fløy maskinen samme rakkern hvem som hoiet og skrek i bakgrunnen. Mitt inntrykk av opptaket er at Rasmussen forholdt seg kald under hele «innflygningen» og svarte kort og direkte. Helt og fullt konsentrert om oppgaven, nemlig å få flyet ned så skånsomt som mulig. Skulle det allikevel være tilfelle at han ble avskjediget så tjener det SAS til liten ære.

God tur til Færøyene John, du har nok ingenting å frykte.

Bjørn Granvang

BRA290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Stian

Linken ligger faktisk i linken som John la ut på ovenstående innlegg, bare klikk på «denne rapporten» og la siden laste helt ut. Lydfilen vil da kjøre seg selv, akkurat som lydfilen på ATCC-siden til Åge og Jan Petter. Det er en recording fra cockpit sekundene før flyet tar bakken. Nederst på siden er teksten skrevet ned av hva som blir sagt fra gate'en til smellet. Bra research av John, flott avrunding av denne tread'en.

Mvh

Bjørn Granvang

BRA290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, så, så, folkens....

Det er vel ikke så rart at det eksisterer en del forskjellige uoffisielle meninger om en slik ulykke, både i og utenfor SAS. Jeg har selv hørt ymse versjoner av hva som "virkelig" skjedde.

Er dere kjempeengasjerte, kan det være en god idé å lese http://www.garpenholm.se/roger/flightsim/gottröra.html" TARGET=_blank>denne rapporten om ulykken. Det er et utdrag av den svenske havarikommisjonens rapport, og det synes ganske klart at klar is fra vingene kom inn i motorene og forårsaket skader som først fikk den ene til å "surge" , dvs.: svinge, pulsere. Da koblet autothrottlesystemet inn en modus (ATR = automatic thrust restoration) som økte pådraget til Go around - setting, økende med høyden, som bare gjorde svingningene verre slik at begge motorene tilslutt ødela seg selv! MD hadde ikke tatt med i beregningen at en slik "surge" kunne utløse ATR, som bare gjorde situasjonen verre. SAS blir kritisert både for avisingsprosedyrene og for manglende flygeropplæring om surging og ATR (de visste ikke at den fantes!), og dessuten for ikke å ha adekvate sjekklister for nødlanding med dobbelt motorutfall. Som et av de siste punktene anbefaler man at det ikke skal være lov å ha cocpitdøren oppe under avgang og landing.... Leser man den svenske oversettelsen av Cocpit Voice Recorderen, virker det som om de siste to minuttene var noe uorganiserte - men dette er jo bare hva som HØRES, ingen beskrivelse av hva som ellers SKJEDDE. Les selv.....

Og for den som har litt sunn flyskrekk, kan det jo være fin selvplaging å lese hvordan en http://hem1.passagen.se/gottrora/sk751eng.html" TARGET=_blank>passasjer opplevde de 3 minuttene....... jeg flyr selv til Færøyene i morgen, og har vel litt svette hender og høy puls når vi skal ned på Vágar [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Vennlig hilsen

 

------------------

John Andreassen

LN-NRK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du sier riktig så er det to ting å si til det: Meget dyktig gjort - og utrolig frekt! Dette tok fra meg endel illusjoner hva denne tråden egentlig skulle handle om, nemlig de faktiske forhold omkring SK751 og de implisertes rolle i dette. Ytterligere spekulasjoner vil vel bare tåkelegge fakta enda mer, så jeg velger å droppe denne ballen før vi spekulerer oss helt bort. Takker forøvrig alle for interessen.

Mvh

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Stian, lyden er herved avsendt til din E-postadresse. Skulle flere ønske seg denne soundfilen og ikke få tak i den så lar jeg den ligge som tempfil her hos meg noen dager fremover. Det var større interesse og viten om denne ulykken enn jeg hadde regnet med. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vi kan holde på til vi (og administrator) eter Valium så svære som ishockey-pucker, men tviler på noen oppklaring. Værsågod neste...

Bjørn [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Linken ligger faktisk i linken som John la ut på ovenstående innlegg, bare klikk på «denne rapporten»

Har prøvd den linken 100 ganger men siden eksisterer ikke .. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image] http://www.garpenholm.se/roger/flightsim/gottröra.html"'>http://www.garpenholm.se/roger/flightsim/gottröra.html" TARGET=_blank>http://www.garpenholm.se/roger/flightsim/gottröra.html

------------------

Tom Stian Bjerk

[Edited by Tom Stian Bjerk 10-09-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Jeg sendte en mail til han som vedlikeholder de sidene. Han mente vi ikke fikk tilgang til filen fordi det er et svensk tegn i filnavnet. Skulle visst ordne det så fort han fikk tid.

Jeg fikk ikke tilgang til siden med IE5, men så prøvde jeg "den Norske Opera" og da kom jeg ihvertfall inn på siden, men hørte ingen lyd.

------------------

Tom Stian Bjerk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...