Gå til innhold

RC Cessna


Stig A. Danielsen

Anbefalte innlegg

Hadde vært morsomt med dette leketøyet!

(får ikke satt inn video)

 

Skal ha meg et lite fly, men vet at jeg ikke burde gå rett på giant scales. Tar hjertelig imot tips om hva som er best å begynne med, bygge selv, ferdigbygget e.l.

Målet er en dag å anskaffe C182 RC(e.l.) som vist på videolink.

 

Del gjerne erfaringer om lignende størrelser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

  • Premium Medlem

Har fløyet rc siden 2007, og det er kjempemorro og lærerikt. Ønsker du deg opp på stor modell raskt, anbefaler jeg ikke å begynne med for små fly (ikke uansett egentlig). Litt større modeller er mer stabil. Jeg anbefaler en slik http://elefun.no/p/prod.aspx?v=13188 eller en lik høyvinget variant. Jeg vil ambefale elektrooppsett, da det er bare å lade å fly, enklere og mindre frustrasjon enn med nitromotorer. Jeg fløy en slik ca 300 turer før jeg krasja. Geniale trainere. Nå flyr jeg stormodeller mest. Denne 2,7 meter,  35% modellen med en 120cc, 2 cyl. og 12 hk. er hva jeg flyr nå. Her har jeg putta inn røykanlegg også. Det er show!  ;D

 

IMG_5554783970921_zps1d5143e6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Youtuber ja. Har ikke så mange selv, men noen.  :)

 

Her fra stripa vår på Mære i nord trøndelag under midtsommertreffet 2013.

 

En mindre Edge 540 Acromodell jeg har, på Mære.

 

Største modellen vi har i klubben, en 47,5% Decathlon.

 

Så den kanskje råeste Acroflyveren i verden nå, Joe Smith.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Mitt første balsa-fly endelig klart for maiden flight :) Kjøpt som byggesett av en kar på alibaba.com. Elektronikk, pianotråd, vinduer,hengsler, skruer, hjul og bekledning fulgte med - kostet meg rundt 800 kr tror jeg. Veldig fornøyd! Nå er spørsmålet hvordan det faktisk flyr :D

 

Bare pass på at CG på flyet er så korrekt som overhodet mulig før første flight, da har du et veldig godt utgangspunkt!  :)

På de aller fleste fly ligger CG rundt det tykkeste området på vingen. Er flyet baktungt vil du få de verste egenskapene; som for eksempel hyperfølsomt høyderor, veldig lett for å stalle og gå ned i spinn uten å klare å rette det opp. Heller ha flyet en anelse fremtungt enn baktungt ved introflighter.

 

Good Luck og godt nytt år!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Her er min Cessna 182 på en av sine turer, skikkelig kosefly:

 

Best i HD:

 

 

Billig og meget velflyvende, flyr som på skinner akkurat som FSX.

 

Kjøpte min på Throttelstore men tror Hobbyking også fører den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Om full rtf eller ikke er smak og behag. Det er enklere og man trenger bare lade og fly, men for ofte er det dårlige motorer og servoer som er med rtf kits, dessverre. Elefun har noen som er bra, men ikke alle. Det kan være en fordel å ringe og snakke med de hvis man er usikker.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så morsomt ut, Per Arne. Må si 182'n frister! :)

 

Bør man gå for full RTF kits `?

 

Den du ser på filmen er ARF, anbefaler RTF visst det er første flyet ditt.

 

Fordelene med ARF er mulighetene til å selv velge ut motor, batteri + diverse av bedre kvalitet.

 

Enklere å bli kjent med diverse ting da, men få deg en grei radio, de radioene som følger med RTF er ikke noe tess av mine erfaringer såfremt det ikke følger med merkevare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten jeg hopper på en ARF 182 som du viste på videolinken. Kunstgress og hele pakka!

Kan jeg be om detaljer slik at jeg kan lage en tro kopi av din, Mr.Paulsen?  Produkt nr evt.  8)

 

Eller trenger jeg bare det som nevnt her:

" I use 17g MG servos for wings and STD MG servos for ELE/RUD. and another 17gr MG servo for nose steering "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten jeg hopper på en ARF 182 som du viste på videolinken. Kunstgress og hele pakka!

Kan jeg be om detaljer slik at jeg kan lage en tro kopi av din, Mr.Paulsen?  Produkt nr evt.  8)

 

Eller trenger jeg bare det som nevnt her:

" I use 17g MG servos for wings and STD MG servos for ELE/RUD. and another 17gr MG servo for nose steering "

 

Har søkt litt rundt modellen nå, men det ser ut til at den er vanskelig å få kloa i.

Dette er stort sett det eneste jeg fant, i PNF:

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__13846__Giant_182_Light_Aircraft_R_C_Plane_EPO_73in_1_8m_Plug_n_Fly.html?strSearch=cessna

http://www.xtremehobby.ashop.com.au/p/1188514/tiansheng-epo-cessna-182-giant-19m-wingspan-trainer-pnp.html

 

Handlet som sagt min i ARF for 995,- på throttelstore som desverre ikke lenger er i drift.

 

Du får nesten søke litt rundt å se hva du finner, evt ta deg en tur innom Elefun, Rcpro og http://www.rcmarked.no/ å se.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en litt enklere versjon av den EPO-Cessna'en som Per-Arne har, men samme størrelse (RTF fra Throttlestore). Jeg tror også denne typen fly er veldig fin å starte med om du vil ha 4 eller flere kanaler. Høyvinget og stor, så den er veldig stabil og behagelig å fly. EPO er også fint å starte med, da det antakelig tåler litt hardere sammestøt enn balsa.

 

Her er en kort videosnutt fra flyet mitt:

 

Mitt første balsa-fly endelig klart for maiden flight :) Kjøpt som byggesett av en kar på alibaba.com. Elektronikk, pianotråd, vinduer,hengsler, skruer, hjul og bekledning fulgte med - kostet meg rundt 800 kr tror jeg. Veldig fornøyd! Nå er spørsmålet hvordan det faktisk flyr :D

 

Bare pass på at CG på flyet er så korrekt som overhodet mulig før første flight, da har du et veldig godt utgangspunkt!  :)

På de aller fleste fly ligger CG rundt det tykkeste området på vingen. Er flyet baktungt vil du få de verste egenskapene; som for eksempel hyperfølsomt høyderor, veldig lett for å stalle og gå ned i spinn uten å klare å rette det opp. Heller ha flyet en anelse fremtungt enn baktungt ved introflighter.

 

Good Luck og godt nytt år!  8)

 

Takk! Virker som CG er ganske bra faktisk. Har ikke turt å fly det enda da...  ::)

 

Godt nyttår! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice video und nice flying Even :)

 

Da har jeg bestilt meg et Cessna 172 ARF

Vingespenn: 1675mm. For 46-50 motor.

 

resampler.aspx?type=display&src=1-9595.jpg

http://nettbutikk.digitroll.no/ogrey/display.aspx?menuid=-985&prodid=1667

 

 

Spørte om tips til fjernkontroll og motor og fikk dette forslaget:

 

Til modellen vil jeg foreslå:

7-1025GT+S Speed 50FGT Aero/lydpotte (1.795,-) 995.00

1-33112.EN MX-12 HoTT 2,4 GHz 6 kanal sett (2095,-) 1.795.00

 

eller

 

1-33116.EN MX-16 HoTT 2,4 GHz 8 kanal sett (3505,-) 2.895.00

 

Med vennlig hilsen

Øgrey Hobby

 

Har noen noe å utsette på foreslåtte produkter - kanskje det finnes noe rimeligere eller bedre? Jeg ser at det finnes brukte til salgs, derfor jeg spør. http://www.rcmarked.no/annonser/06-02-2014---Radioer-selges

 

Og er det slik at hvis jeg velger 8kanals kontroll så kan jeg koble til flere servoer, hvor jeg eksempelvis kan montere bevegelig kamera som kan styres fra kontrollen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par små tips til første flytur, Stig. Jeg vet ikke hvor mye du allerede kan, og du har sikkert hørt dette før, men det er greit å være sikker så man slipper å bestille nytt fly samme kveld som jomfruturen med det første flyet. Et fjernstyrt fly fungerer jo etter nøyaktig de samme aerodynamiske prinsippene som et fly i full størrelse, så det er jo ikke bare å kaste det i luften og tenke at det ordner seg. Men med litt forberedelser så bruker det å gå greit.

 

Finn deg først og fremst en stor plass. Ikke parkeringsplass-stor, men fotballbane-stor eller større. Siden det ikke akkurat er terrenghjul på Cessnaen du har bestilt så vil nok asfalt, en kunstgressbane eller noe slikt være mest ideelt. Vanlig gress (som vokser) er ofte ikke kortklipt nok til at hjul av den størrelsen klarer å rulle rundt på det. Du kan også la være å sette på hjulkåpene når du skrur sammen flyet hvis du skal fly på gress. Nå vet ikke jeg hvor mye vinter det er der du bor, men finnes det et islagt vann som man kan skøyte på så vil det også fungere perfekt til fjernstyrte fly.

 

Før første take-off så vil jeg anbefale å ta noen prøverunder med flyet på bakken i middels høy hastighet, for å kjenne på sideroret. Enmotors propellfly får det jo slik at det automatisk vil svinge litt til siden når man gir gass, og denne effekten kan være smart å kjenne litt på før man forsøker å ta av. Prøv å gi litt gass samtidig som du forsøker å holde flyet på en rett linje på bakken.

 

Ta bestandig av rett mot vinden. Hvis vinden blåser på tvers av lengderetningen til feltet du har valgt, så er det kanskje ikke dagen for å fly. Ikke fly oppover i en brattest mulig vinkel rett etter take-off, men ta det gradvis. Mange peker flynesen veldig skarpt oppover etter take-off fordi de vil få mye høyde så fort som mulig, men det øker bare sjansen for at en av vingene steiler og det er ikke noe kos på første flight.

 

Når du er over tretopphøyde så kan du dra gassen tilbake til ca. 60% og holde høyden. Det enkleste er å bare fly en vanlig "pattern" som når man gjør landingsrunder med et småfly. Følger man det mønsteret så har man stort sett kontroll på hvor flyet er på vei. Det eneste mange nybegynnere glemmer her er å trekke stikka litt mot seg samtidig som man svinger, så flyet ikke begynner å stupe ned når man begynner å svinge.

 

Jeg antar at flyet ditt bruker LiPo-batteri. Selv om disse har blitt sikrere enn de var før, så er det fortsatt en liten sannsynlighet for at de kan gå i luften hvis de ikke blir behandlet riktig. Oppbevar dem bestandig i f.eks. en brannsikker koffert, under en keramikkblomsterpotte som står opp-ned eller noe slikt når du ikke er ute og flyr. Ikke bruk batteriet hvis det har fått synlige skader etter for eksempel en krasj eller hvis det lekker væske av det.

 

Lykke til og grattis med nytt fly! :)

 

EDIT: Yes, med flere kanaler på radio og mottaker så kan du koble til f.eks. flere servoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

 

Jeg skal nok slenge på noen større hjul tenkte jeg :)

 

Har forsåvidt ingen erfaring med RC fly. Vært borti diverse helis da, men det er jo litt annerledes. Ellers snart hundre timer i A2A C172R Trainer :P

 

Det blir nok en fotballbane fremfor en parkerings plass ja ;D Hadde jeg hatt større tomt så hadde jeg lagd en egen liten kunstgress stripe.

 

Du nevner den trekker litt til siden ved gassøkning. Er dette noe som kan/skal kalibreres eller bare motvirkes med sideroret?

 

- Og hvordan forsikrer jeg CG er korrekt? Ved take-off er det vanlig å måtte kalibrere eller skal dette gjøres på bakken?

 

Dette med lipo batterier - var ikke klar over at det var så farlig. Hvordan behandles disse riktig for å unngå farer? Finnes det evt. andre batterier som ikke har hukommelsetap og varer lengre, ikke minst tryggere?

 

Er enda usikker på hva motor jeg skal gå for. Og hva som må til for å ombygge den til EL motor pga. manglende kunnskap. Elektro motor var jo egentlig planen da..

 

Du nevner også at det er kanskje best å la vær å fly hvis vinden går på tvers av din flyretning. Vil det si at crosswind er risky med denne størrelsen/tretypen?

 

Kanskje du kan også kan besvare meg på noen spørsmål ang. fjernkotrollen/krystaller osv.

- Den kontrollen jeg heller mot er den 6kanals(vist på side 1). Altså dette er en 35Mhz. Hva er forskjellen mellom 36 og 24Ghz krystaller? Jeg vil forsikre meg at jeg ikke får noen form for forstyrrelser. Det samme gjelder når jeg kommer til et punkt hvor jeg monterer kamera på, forstår  jeg det rett så kan cams være på en frekvens mens flyet kan fly på en annen. ? Men så er det jo lover rundt dette i Norge trodde jeg. Altså vi kan ikke ha  mer enn 24Ghz her pga. ambulansje tjenester os.v bruker øvrige frekvenser? Eller er jeg helt på jordet her nå? heh

 

Takker Marius, du har alltid mye godt å komme. Titter innom bloggen i ny og ne, hyggelig å se det går på fram for deg.  :D

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forord: Dette ble langt, gitt ;D

 

Større hjul høres lurt ut. Hobbyking er en butikk som har stort utvalg og god kundeservice (er min erfaring). Husk bare å sjekke tollsatsen for kjøpesummen din, da man må velge selv hvor mye man skal betale i toll når man handler der.

 

Fjernstyrt helikopter har jeg såvidt prøvd meg litt på, men bare med disse bitte små som farer veggimellom og sluker reservedeler som bare det ;D

 

Luftstrømmen fra propellen

Det at flyet trekker litt til siden ved gassøking er ikke noe som kan kalibreres bort, så det er noe man bare tar på feeling med sideroret.

 

La oss si at propellen roterer med klokken, sett bakfra. Da vil luftstrømmen bak propellen også dreie i samme retning som propellen, og hadde blitt seende ut omtrent som en tornado hvis man kunne sett den. Dermed vil propellens luftstrøm treffe den vertikale stabilisatoren (som sideroret sitter på) på venstre side, og dermed styre flynesen til venstre. Hvor mye denne effekten påvirker flyet, avtar etter hvert som flyet kommer opp i høyere hastighet, siden den totale luftstrømmen som treffer den vertikale stabilisatoren da vil komme mye mer rett forfra enn når flyet står i ro med propellen i gang.

 

Denne effekten er veldig tydelig i Cirrus SR20, som er den enmotors flytypen vi bruker på skolen hvor jeg går nå. Denne flytypen har ikke styrbart nesehjul, så det roterer faktisk fritt (som hjulene på en handlevogn). Helt i begynnelsen av en take-off, når vi gir full gass, så sitter vi faktisk ofte med fullt høyre sideror for å motvirke denne effekten og holde retningen med flyet. Spesielt når det er sidevind fra venstre. Er det sidevind fra høyre så trenger vi ikke fullt så mye sideror, siden denne vinden da motvirker kraften fra propellens luftstrøm på den vertikale stabilisatoren. Når flyet har kommet nesten opp i take-off-fart så trenger vi bare bittelitt sideror.

 

CG

Jeg har ikke noen matematisk begrunnede tips for nøyaktig hvor CG skal ligge. Jeg har en motorglider hvor CG ligger omtrent midt på vingen, og på en Cub jeg hadde så lå CG omtrent 1/3 av vingekordens lengde fra framkanten på vingen (altså 1/3 vingelengde bakover på vingen). Ut fra min erfaring så vil jeg si at det vanligvis passer best med noe mellom de to, altså mellom en tredjedels og en halv vingekorde fra framkanten av vingen.

 

Vingekorden er altså avstanden fra framkanten av vingen til bakkanten av vingen.

 

Justering av ror

Det man generelt vil oppnå er at alle rorene på flyet er i sin midtposisjon når man flyr straight and level i vanlig hastighet. Hvis man derimot f.eks. må trimme høyderoret opp eller ned, bort fra rorets midtposisjon, for at flyet skal holde høyden, så får man noe som heter trim drag.

 

For å se på et ekstremtilfelle så kan du tenke deg at du legger så mye vekt på flyets nese at du må bruke fullt høyderor oppover for at flyet skal holde høyden sin i luften. Man kan tenke seg til at det ikke er spesielt effektivt eller gir god manøvrerbarhet. Når alle rorene er i sin midtposisjon, så har man jo muligheten til å gi fullt utslag på roret begge veier (logisk nok).

 

Men dette er ikke det eneste man må ta hensyn til her. En annen faktor i dette "regnestykket" er at jo lenger bak CG er, jo mer ustabilt blir flyet og jo mindre utslag på høyderoret vil man trenge for å bevege flyet opp eller ned. Motsatt, så vil et framtungt fly bli mer stabilt og kreve mer rorutslag på høyderoret for å utføre den samme bevegelsen. Hva som passer best er individuelt fra fly til fly. Jagerfly, akrofly osv. gjøres jo veldig ustabile så de skal ha god manøvrerbarhet, men det gjør også flyet vanskeligere å kontrollere.

 

Helt generelt så opplever jeg at fjernstyrte fly i all hovedsak har en grei CG rett ut av esken, så lenge ikke noe har gått alvorlig galt under byggingen. Det er jo heller ikke sånn at man som nybegynner merker det noe særlig dersom CG er to-tre centimeter lenger fram eller bak.

 

LiPo-batterier

Vel, som sagt så har LiPo-batteriene blitt sikrere de siste årene. Jeg er ingen storforbruker av RC-batterier (jeg har fem-seks stykker totalt), men jeg har aldri opplevd noe unormalt med mine batterier. LiPo-batterier er både lettere og har mer kapasitet enn sine konkurrerende batterityper, og det er grunnen til at så mange bruker dem. Jeg kommer nok neppe til å benytte noen annen batteritype i fly med det første. Hvorfor Boeing sliter med LiPo-batteriene i 787'ene sine skal jeg ikke gjette på, men for de fleste så funker de bra i fjernstyrte fly.

 

Det som er viktig er at man holder litt styr på hvilken spenning cellene i batteriet har. Jeg vet ikke hvor mye du kan om batterier men hvis et batteri f.eks. har fire celler, så tilsvarer det fire seriekoblede batterier i samme "pakke". Ingen av disse cellene må få en spenning på over 4,2 volt. Når cellene har 4,2 volt så er de altså fulladet. Dette sørger laderen for å passe på så lenge man bruker den riktig, og det er derfor det er viktig å lese bruksanvisningen til laderen før bruk, så man velger riktig batteritype, kapasitet, antall celler osv., hvis man har muligheten til å velge dette på laderen.

 

Man bør helst ikke lade ut et LiPo-batteri slik at cellene får en lavere spenning enn 3,7 volt. Absolutt minimum er 3 volt, men hvis man setter seg som mål å stoppe på 3,7 volt så sikrer man seg godt mot å komme under 3 volt. Det kan hende at dette er noe som kontrolleren (ESC) i flyet ditt passer på automatisk. ESC'en er et lite kretskort som sitter mellom motoren og mottakeren i flyet. Hvis den beskytter batteriet mot å få for lav spenning, så vil den automatisk stoppe motoren når spenningen blir for lav, mens du fortsatt vil kunne bevege på rorene. Vanligvis kan du da også ta gasspaken helt ned og så opp igjen, og fortsatt ha motorkraft i noen sekunder til å foreta en kontrollert "nødlanding".

 

I Cub'en jeg hadde så gjorde ikke ESC'en det, så jeg brukte stoppeklokke for å se hvor lenge jeg kunne fly. Når jeg fikk flyet så fløy jeg et antall minutter før jeg kontrollerte spenningen på batteriet med et voltmeter, helt til spenningen var nede i 3,7 volt. Jeg fant da ut at jeg kunne fly i omtrent 8-9 minutter med det batteriet jeg hadde. Jeg har fløyet et par turer hvor batteriet har gått tomt mens flyet har vært i lav høyde over trær og hustak, og det er ikke noe jeg vil anbefale hvis du vil slippe å lime sammen vingen igjen fordi de ytterste 20 centimetrene knakk av...

 

Så kort fortalt så vil laderen passe på at battericellene ikke kommer over 4,2 volt, så lenge den er riktig konfigurert, mens det kan hende at du må passe på selv når batteriet går tomt. Faren for at batteriet begynner å brenne er mindre nå enn før. Jeg har vært under 3 volt i noen av cellene med ett av mine batterier to ganger, og det fungerer fortsatt fint. Det som kan skje er at kapasiteten til batteriet minsker. Poenget er at man bestandig skal ha i minnet at et LiPo-batteri er en liten ting som inneholder mye energi. Når jeg ikke bruker batteriene mine så har jeg dem bestandig i en metallkoffert som jeg kjøpte på Rema 1000 for 200kr. Et annet tips er jo å lade batteriet i garasjen eller et annet sted hvor det ikke er lett antennelige ting i nærheten.

 

Motorer

Motorer har jeg dessverre lite peiling på. Jeg har hittil kun flydd fly som har hatt ferdig montert motor ut av esken. Det du bør sjekke er at motoren du skal kjøpe passer til motorfestet på flyet, eller om du eventuelt kan montere et nytt motorfeste på flyet som passer til motoren.

 

Crosswind

Ja, det kommer litt an på. Kun crosswind i seg selv kan man lære seg å lette og lande i. Den store "fienden" for fjernstyrte fly er turbulens. Hvis det er nok vind så kan ting som hus og trær skape nok turbulens til at flyet kan bli veldig vanskelig å kontrollere. Fjernstyrte fly er tross alt veldig lette og det skal ikke mye krefter til for å flytte på dem.

 

Alt går jo med mye trening, men når man er nybegynner så synes jeg det er greit å holde seg til å ta av og lande i motvind, eller eventuelt vente til det blir tilnærmet vindstille.

 

Det å fly i crosswind (altså utenom take-off og landing) er greit nok. Det som er viktig med fjernstyrte fly i vind, er at man ikke blander farten i forhold til luften (airspeed) og farten i forhold til bakken (groundspeed). Når flyet har medvind så vil det jo for deg som står på bakken se ut som det flyr raskere, og her kan man bli fristet til å dra av på gassen, som kan føre til at flyet steiler.

 

Radio

Krystaller og de 35MHz-radioene du viser til har jeg dessverre ingen kunnskaper om. Jeg har kun brukt 2,4GHz-radioer og har aldri vært borti 35MHz-radioer så lenge at jeg har lært noe lurt om dem.

 

Hvis du i framtiden vil sende direktebilder fra kameraet til bakken når du flyr, så er det jo som du sier regelverk man må ta hensyn til. Problemet er at dette grenser til UAV-flyging på mange områder, og dette har man ikke et tilpasset regelverk for i Norge i dag. Det jobbes med det på EU-nivå, men jeg vil tro at det enda ligger et par-tre år fram i tid før det kommer et nytt regelverk på plass her i Norge. NRK Beta har mange gode artikler om dette, og jeg anbefaler å stikke innom nettsiden deres og søke på "fpv".

 

Det jeg kan fortelle deg er at om du skal sende et videosignal i tillegg til signalet fra radioen til selve flyet, så må disse to gå på ulike frekvenser. F.eks. kan radioen din sende på 35MHz mens videosignalet går på 2,4GHz. Det er ikke nødvendigvis bestandig slik at frekvensen i seg selv er den eneste hindringen, men dette har også å gjøre med at privatpersoner ikke har lov til å sende radiosignaler med så veldig stor effekt. Her vil jeg igjen henvise til NRK Betas artikler. Disse folkene har god kontroll på dette.

 

Ellers, takk for den hyggelige kommentaren. Jeg har selvsagt ingen absolutte svar, og det er alltids bedre jo flere som kan komme med sine synspunkter, men det er alltid hyggelig å kunne dele kunnskap :)

 

EDIT: Har rettet noen skrivefeil og formulert meg på nytt et par steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Kan spe på med noen tilleggsopplysninger.

2,4ghz systemet funker på en helt annen måte enn 35mhz  båndet.

2,4ghz systemet scanner over 2,4ghz spektret flere hundre, eller tusen ganger pr sekund. Dette gjør det mye mer sikkert, da det nesten er umulig å krasje med andre på samme frekvens. Derfor kan også opp til 70 stykker fly samtidig uten interferens. Rekkevidden er dog ikke like bra med 2,4ghz, ca 1-1,5 km maks med fri sikt, 35mhz ca. dobbelt så langt. Med 35mhz må man være nøye med bruken av frekvens flagg.

 

Lipo batterier er meget trygge i dag, men det er et par forholdsregler. Lading skal alltid foregå under oppsyn, og batteriet skal lades i en såkalt ladepose (brannsikker), eller i en stålboks e.l.

Langtidslagring av batterier bør være ca 50% av batteriets kapasitet (vinterlagring feks.)

Batteriet skal "helst" aldri lades ut mer enn ca 80% ved bruk.

 

Motoroppsettet ser bra ut det. De ekstra servoene du kobler på kan mikses, samkjøres og settes opp både på brytere og en av de trinnløse skrubryterne på senderen. Masse muligheter her!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil: Hva mener du med at batteriet helst ikke skal lades ut mer enn 80%? Mener du 80% av den oppgitte kapasiteten? Mine 2200mAh-batterier leverer f.eks. ganske presist 2200mAh når jeg lader de ned fra 4,2V per celle til 3,7V, og holder man seg mellom disse to spenningsverdiene så er man jo rimelig safe.

 

Når det gjelder både det og hvor mye man skal lade opp et LiPo-batteri før langtidslagring, så er det vel verdt å nevne at dette er gjenstand for stor uenighet blant hobbyister rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt vil ha sikrest mulige batterier kan du skaffe deg LiFe batterier. De tåler egentlig alt du kan finne på av mishandling og er likevel trygge. Bakdelen er at de er noe tyngre enn LiPo med samme ytelse, men det spiller ikke så stor rolle i en trainer. På den andre siden har LiPo med de nye laderne, innebygde balancere og div. sikkerhetsfeatures blitt såpass trygge at de fleste holder seg til dem.

 

På en måte kan et gammelt system med 35 MHz være ganske trygt siden du knapt nok vil finne noen andre som benytter det. Slik sett ville jeg ikke lenger tatt det så tungt med frekvensflagg. Mulig andre som flyr der vil spørre om du er på fisketur med den lange antenna ;-)

 

Har selv hatt et kræsj der jeg er ganske sikker på at årsaken var forstyrrelse fra GoPro i flyet med WLAN på.

Begge er på 2,4GHz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var prikken over i'en Marius. Takker for at du gidder. Det er veldig informativt for meg som roookie ;)

 

Life batterier ja, hørtes litt tryggere ut, men. Har enda ikke bestemt meg for hva motor jeg skal ha. Den jeg har valgt til 995kr med lydpotte er en forbrenningsmotor - bensin detta da antar jeg hehe? Og jeg antar også da at jeg kan fly mye lengre med forbrenningsmotor?

 

Med 35mhz må man være nøye med bruken av frekvens flagg.

- Forstår ikke helt hva du mener med "frekvens flagg". Kan du definere hvordan én eventuelt skulle gjort det ved et RC treff?

 

 

Mulig andre som flyr der vil spørre om du er på fisketur med den lange antenna ;-)

Haha, tok den ikke først...Er det så lang stang på de da? Må si meg helt grønn på dette med frekvenser altså. Er det noen Lover jeg burde ha inneforstått før jeg blir løpende kriminell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville styrt unna radio som ikke er 2.4Ghz...hvis man vil ha fpv utstyr på sikt, så det meste av "billig" utstyr som brukes på quadcopter osv. tilgjengelig på 5.8GHz. Har klart bilde på quaden ca 2Km her på 5.8GHz.

 

Kan også være en tanke og kjøpe futaba eller spektrum radio.

Hvis man vil ha flere modeller etterhvert da...kan man kjøpe billige mottakere på feks. hobbyking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig: Bare hyggelig å prate litt RC:)

 

Når det gjelder FPV på 5,8GHz så husk at når man skal holde seg innenfor maksgrensen for hvilken effekt man har lov til å sende med i Norge, så blir rekkevidden veldig begrenset. Man mister signalet veldig fort dersom flyet kommer bak trær, hus, fjell osv. Generelt så blir radiobølger mer og mer sensitive for dette jo høyere frekvensen blir.

 

Jeg har nesten ikke noen erfaring med FPV selv, men når man ser hvor lite avstand og hindre som skal til før signalet fra Wi-Fi-ruteren på 2,4GHz blir for dårlig, så ser man også hvor begrensende 5,8GHz blir. Når man skal holde seg innenfor loven så er 5,8GHz helt sikkert fint til sitt bruk, men da bør man hele tiden ha line-of-sight mellom senderen og mottakeren.

 

Her er forøvrig en av NRK Beta-artiklene jeg tenkte på lenger oppe: http://nrkbeta.no/2012/02/07/fjernstyrt-fornoyelse-eller-ulovlig-spionasje/

 

EDIT: En kompis minte meg på en ting i går da vi diskuterte litt rundt dette temaet, som alle som starter med RC-fly bør være klar over, og det har du sikkert også skjønt. Å drive med fjernstyrte fly er jo en MacGyver-hobby og sannsynligheten for å ikke krasje flyet sitt på et eller annet tidspunkt er veldig, veldig liten ;D

Men selv om flyet er knust og klart for leirbålet, så er det en god sannsynlighet for at all elektronikken og andre deler fortsatt er intakt og fungerer. Disse plukker man da bare ut og bruker igjen i sitt neste fly (been there), som dermed blir en god del billigere enn det forrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...