Gå til innhold

RC Cessna


Stig A. Danielsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Haha, ja, det blir vel slik for mange at det enkleste er å bare øke effekten :P

Har du noen erfaring med/informasjon om hvor mye det har å si for rekkevidden om man bruker en god vs. en dårlig antenne? Jeg finner jo antenner for 5,8GHz og 2,4GHz til alt fra $3 til $85... Slenger man på et auto-tracking-system så bør det jo nesten gå an å få til noe fornuftig, om man legger seg litt i sparing før man kjøper noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verdens beste fotograf...men litt grei sammenlikning http://www.youtube.com/watch?v=HUfHiTM71aw

 

Og en til her...for litt mere i bruk test

 

Jeg har disse, og kan ikke klage på rekkevidde vs pris akkurat... http://hobbyking.com/hobbyking/store/__49826__ImmersionRC_5_8GHz_Circular_Polarized_SpiroNet_Antenna_V2_SMA_.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Kjetil: Hva mener du med at batteriet helst ikke skal lades ut mer enn 80%? Mener du 80% av den oppgitte kapasiteten? Mine 2200mAh-batterier leverer f.eks. ganske presist 2200mAh når jeg lader de ned fra 4,2V per celle til 3,7V, og holder man seg mellom disse to spenningsverdiene så er man jo rimelig safe.

 

Når det gjelder både det og hvor mye man skal lade opp et LiPo-batteri før langtidslagring, så er det vel verdt å nevne at dette er gjenstand for stor uenighet blant hobbyister rundt omkring.

 

Jeg mener 80% av oppgitt kapasitet ja.  :) lipo min. 3.0v, mid. 3,7v, max 4,2v.

 

Når det gjelder langtidslagring er det ikke meg bekjent mye uenighet om hvor mye det skal lafdes ut. Ifølge lipo batteri produsentene som gir anbefalinger om dette, er det nok ikke uten grunn at "alle" computerladere i dag kommer med en "storage" option for lipo batterier, og den er alltid satt til 50% av kapasitet, dvs ca 3,7v pr celle. 80% utladet vil batteriet være nede på ca 3,3v, man bør helst ikke være lavere da man kan gjøre batteriet defekt i verste fall.

 

Stig; med frekvens flagg er det slik at man har et gitt antall krystaller for bruk på 35mhz båndet, se nederst på siden i linken nedenfor.  ;) Flyr man kun 35mhz på treff, er det greit å vite at hvis du har krystall/flagg nr 65 bør den andre som flyr ikke ha nærmeste krystallnummer, som nr 64 eller 66, men ett tall mellom, dvs heller nr 63 eller 67 for sikkerhets skyld. Egen erfaring!  ;D

 

http://innherredmodellflyklubb.ning.com/profiles/blog/list

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil: Ah, jeg trodde du mente 80% av kapasiteten fra 4,2V og ned til 3,7V... Når det gjelder langtidslagring så registrerer jeg bare at noen (på diverse fora) sier 50% mens andre sier fulladet. På de leserundene jeg har hatt på nettet så har jeg også sett ulike meninger på hvordan LiPo'er generelt skal behandles mtp. cycling og mange andre termer som jeg ikke har peiling på 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bare det å bli truffet av et modellfly eller helikopter kan være ille nok. Kollega Marius Arnesen havnet på legevakten i forrige uke, etter et noe ublidt møte med sitt quadkopter." Hehe, godt quad'n ikke tok en finger! :)

 

Masse gode innspill her. Takker så meget folkens!

 

Avventer med FPV o.l. til jeg har alt av utstyr. Da evt. søke og drive kommersiell flyfotografering lokalt. Men dette blir litt frem i tid selvsagt. Er tross alt rookie...

 

Gjerne bruk denne tråden til å informere nybegynnere som meg selv om alt innen RC.

 

Ellers så kommer det nok en videosnutt av min maiden flight om en stund. Som sikkert vil ende i grusen...  ;D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig: Jepp, har sett et par stygge bilder av skader etter møte med propeller. Men det var i hvert fall ikke meg det var snakk om i artikkelen du siterte, hvis det skulle være tvil om det :P

 

Ser fram til videosnutt.

Hehe, trodde faktisk det var deg det var snakk om ;D

 

Du kan først som sist...bare søke nsm om lisens til filming fra luftbårne sensorsystemer...kan ta ett halvår bare for og få den godkjenningen.

Søknad til luftfartstilsyn et om kommersiell drift...trenger man vel ikke tenke seg hvor lett det er og få  :P

Ja, jeg leste igjennom den artikkelen. Så det er jo absolutt muligheter for å starte et lite firma rundt dette. Jeg vet ihvertfall at det er én som livnærer seg på dette, med heli fotografering til eindomsmegler.

 

Tror jeg må skaffe meg en RC Trainer før første flight...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da falt jeg på EL motor ettersom dette er første gang. Dette bestilles nok ikke før en måneds tid tenker jeg, gjerne stopp meg hvis dere ser jeg kjøper katta i sekka.  ;)

 

OK 9171000232 - Hobbyking Center of Gravity Machine for ..

*This item usually ships within 3 days $12.36 960

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__37698__Hobbyking_Center_of_Gravity_Machine_for_Airplanes.html

 

OK 280000010 - Deluxe Hobby Carving Set /w Leather Case $9.99 100

 

 

OK TR_P60A - TURNIGY Plush 60amp Speed Controller $34.88 75

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__2166__TURNIGY_Plush_60amp_Speed_Controller.html

 

OK G46-670 - Turnigy G46 Brushless Outrunner 670kv (... $52.31 330

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14404__Turnigy_G46_Brushless_Outrunner_670kv_46_Glow_.html

 

BK SC-FWM-2530 - HXT Alloy Composite Firewall Mount (85/3..

This item is on backorder* $4.59 69

 

 

 

OK B6AC - IMAX B6-AC Charger/Discharger 1-6 Cells .. $39.99 1094

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6478__IMAX_B6_AC_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html

 

OK 9165000001 - WireLabels - servo wire label heatshrink.. $0.79 25

 

OK CAR-FU-JR-TX - Car Cigarette Lighter Adapter for Batter.. $2.26 59

 

OK 9070000016 - Turnigy 4-in-1 RPM/Voltage Analyzer (2~6.. $13.78 75

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25089__Turnigy_4_in_1_RPM_Voltage_Analyzer_2_6S_LiPo_LiFe_.html

 

 

OK N3300.4S.65 - Turnigy nano-tech 3300mah 4S 65~130C Lip.. $50.55 527

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19134__Turnigy_nano_tech_3300mah_4S_65_130C_Lipo_Pack.html

 

OK BOX-76g - Extra Size Cardboard Box and Packing 76g $0.00 76

 

OK HK15138 - HK15138 Standard Analog Servo 38g / 4.3k.. $23.52 399

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16269__HK15138_Standard_Analog_Servo_38g_4_3kg_0_17s.html

 

OK TX-9X-M2 - Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8..

*This item usually ships within 3 days $53.82 1375

 

 

OK Multi-Char19 - PLUG-KING Multi-19 Mega Charge Plug Adap.. $9.95 220

 

OK 017000322-0 - Alloy Landing Gear With Wheels For Profi..

 

Er litt usikker på hvilke radio jeg skal gå for. Mener den Øgrey-Hobby foreslo virket mer kvalitet ut. Dette ble handlet via live chatten deres. Hvor blant annet batteriet var dyyrt og servoer var billige..Ikke vet jeg hva som bør vektes på her. Noen innspill ?

 

Hvordan er det med bebyggede områder med både kraftlinjer og WiFi soner, kan dette forstyrre 2.4Ghz mottagere/sendere? Har prøvd litt Falcon3D RC helis, men de hoppet så mye rundt at vi antog det var forstyrrelser i området. Noe vi konkluderte med da vi begge krasja...Grønne som vi var:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Wi-Fi-forstyrrelser så har jeg aldri opplevd det selv med min radio, hverken i nærheten av mindre kraftlinjer eller Wi-Fi-rutere, men jeg antar at den teoretiske muligheten er der. Clamer nevnte jo at han muligens mistet et fly pga. det, men i det tilfellet så var jo GoPro'en som sendte ut Wi-Fi-signaler veldig nært mottakeren i flyet.

 

I mange radioer i dag er det en funksjon som heter FailSafe, som man kan bruke til å fortelle flyet hva det skal gjøre med ror, motor, hjul, lys, flaps osv. i tilfelle mottakeren mister signalet fra radioen din. Du kan f.eks. bestemme at flyet ditt skal gi litt høyderor opp, sette full flaps, sentrere ailerons og sideror, skru alle lys på og sette motoren til idle dersom radioen din har en slik FailSafe-funksjon. Du kan også bestemme at flyet skal repetere det siste signalet mottakeren fikk til alle kanalene, så flyet ikke plutselig hiver ut masse flaps og kutter motoren midt i en loop om det mister signalet i ett lite sekund. Jeg antar at ulike produsenter kan ha ulike varianter av FailSafe, men det er slik det fungerer på min radio.

 

EDIT: Før du bestiller, husk å sjekk at pluggen på batteriet passer med pluggen på ESC'en. Alternativet er å dra fram loddejernet. Det er også en liten plugg til på batteriet (balanseringspluggen), og den må passe med laderen din dersom du skal kunne bruke balansert lading (laderen overvåker spenningen i hver enkelt celle), som jeg i høyeste grad vil anbefale siden det beskytter celler fra å smette over 4,2V når man ikke følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, den adapteren der ser jo ut som den kan ta det aller meste. Men den ESC'en lurte jeg litt på. Det står ikke noen spesifikk plugg i spesifikasjonene, så jeg vil anta at den kommer uten noen plugg på ledningene til batteriet. Har du noen erfaring med lodding? Hvis ikke så er det ikke så fryktelig vanskelig å lære seg med et par timer på Google og YouTube. Jeg "lærte" meg lodding på det viset, og har fått helt OK resultater både på kretskort og i en el-gitar.

 

EDIT: Det er vel forsåvidt også vanlig at man må lodde ESC'en til motoren i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mange batterier du har tenkt å kjøpe, men kan bli litt vel tam den laderen der hvis du skal parallell lade flere i slengen...forsåvidt på ett batteri også.

 

De batteriene du har kjøpt kan rent teoretisk lades opp med 26,4 A (Kan være smart og lade dem litt snillere innimellom hvis man har tid, men genialt og kunne fylle opp batteriene fort feks ute i felten)

Men laderen du har klarer bare og gi maks 5 A.

 

Så med en råere lader kan batteriene lades opp ca 5x forter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet er muligens litt overkill, ja. Det har jo ganske mye høyere max. continuous og burst discharge enn ESC'en og motoren, så her betaler du kanskje litt for kvalitet som du sannsynligvis ikke får utnyttet med resten av oppsettet. Når det gjelder Turnigys nano-tech-batterier så har jeg forøvrig god erfaring med dem. Har to stykker og det ene har jeg vært uheldig og ladet ut en del mer enn hva man burde et par ganger, men har likevel ikke fått noen merkbar nedgang i kapasitet. De leverer også jevn spenning gjennom hele batteritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så vil jeg anbefale å se litt gjennom en guide for RC-batterier, som for eksempel denne: http://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html

Det er jo langt fra alt her som er "påkrevd" lesning for å fly, men de viktigste avsnittene om sikkerhet og slikt kan jo være greie å sjekke at man har kontroll på. Merk at denne guiden ikke er av nyeste dato, men den funker fortsatt.

 

Jeg er ingen ekspert, men jeg kan gjøre et forsøk på et resonnement her. Motoren du har valgt har en discharge rating på 40A continuous og 55A burst, og ESC'en din har 60A cont. og 80A burst (burst er hvor mye strøm man kan trekke i en kort periode på vanligvis 10-30 sekunder). Batteriets såkalte C-rating forteller hovedsakelig hvor raskt man kan dra elektroner ut av batteriet på en sikker måte, uten at man risikerer skader, brann e.l. Slik jeg har forstått det så holder det så lenge batteriet kan gi strøm raskere enn motoren kan dra strøm, men i tilfelle du vil bruke ESC'en med en kraftigere motor senere så kan det jo være greit å ta hensyn til ESC'ens discharge rating også.

 

Vi kan for eksempel se på dette batteriet: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11920__Turnigy_nano_tech_3000mah_4S_25_50C_Lipo_Pack.html

 

Batteriet har 3000mAh og C-rating på 25C cont./50C burst. Her er det viktig å legge merke til at discharge ratingene på batterier gis med "C" og ikke "A" som hos motorer og ESC'er. C'en står for Capasity og viser altså i dette tilfelle til batterikapasiteten på 3000mAh = 3Ah. Det betyr at discharge ratingen i ampere blir 25*3A cont. og 50*3A burst, altså 75A cont./150A burst. Som du ser så er det godt over hva både ESC'en og motoren kan håndtere, men det er bare fint for batteriet sin del. Jo mindre du drar av batteriets max. C-rating, jo lengre blir batteriets levetid.

 

Med batteriet du linket til lenger opp så ville du fått en discharge rate på 65*3,3A og 130*3,3A, altså 214,5A cont./429A burst ;D

 

Både motoren og ESC'en din ser også ut til å takle 5-cellers batterier, men de blir jo igjen litt dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bookmarked;) Nyttig guide dette, thænks. 

 

Forstår litt mer ang. batterier nå. Og kan jo klart se at det var plenty med amper på det første jeg valgte, 429A burst lol. Det du viser til skal jo også holde plenty da. Så jeg velger nok det heller, takker for forslag. Ser at det batteriet har 4mm bullet-connector. Hvordan vet jeg hva ESC'n sine connectors er?

 

"Balancing is required however on any RC LiPo battery pack that has more than one cell since the charger can’t identify from different cells and know if one might be overcharged even though the total voltage of the pack indicates otherwise." - Er det da best med 1cells batterier?

 

Da gjenstår bare en god lader som har balancer og display. Også slår jeg nok til med noen LiPo battery monitors: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=6589&aff=143580

 

Marius, kunne du være så grei å finne en brukbra charger/balancer også?

 

Sikkert dumme spørsmål, men trenger jeg ny propell eller annet tilbehør til den motoren jeg har valgt?

Vil det vise volt/temps. til batteriet på min valgte Radio slik at jeg kan følge med på batteriet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "lillebroren" til den her https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9005__iCharger_208B_350W_8s_Balance_Charger.html, som bare kan lade 10A, og har funka strålende på maaange ladinger siste 2 årene.

 

Skal du se spenning på batteriet på radioen, må den ha telemetri. Vet ikke om den du linket til har det.

 

Min Futaba T14SG har hvertfall dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en brukervennlig fjernkontroll som er av god kvalitet og har display, telemetry som du sier, André.

Er usikker som fy på hva radio jeg skal gå for. Og ser de med telemetry er dyre vel som den iChargeren. Enklere å ha timer på 8min da ved start-up heller?  ;D Ikke minst, en må ha strømforsyning også.

 

Er i ferd med å sprenge budsjettet også. Ikke vet jeg om det er et klokt valg, men jeg tror jeg må nedprioritere Radio og Charger. Sikter da til en god og rimelig Radio og charger/balancer. Så lenge det duger til mitt enkle bruk så får det holde.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, heller litt mot den. Siden den ble anbefalt av selger. Men er ikke den 35Mhz, altså lang antenne?

"Computerfjernstyring 35 MHz med 6 kanaler (funksjoner). Sett m/R700 mottager, krystaller, servo, bryterkabel, senderakku og batteriholder" - Hvor mange servoer pleier det å følge med en 6kanals radio?

 

edit: Her skyter vi i blinde med spørsmål.. Er dette noe jeg trenger: http://www.haugalandmodellklubb.no/node/38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriplugg

Det bruker å stå i produktbeskrivelsen hvilken type connector som sitter på produktet, men jeg så ikke noen connector-type for ESC'en du linket til. Jeg tolker det dithen at det kun er loddet ledningene man trenger til ESC'en, men at man selv må lodde en connector av eget valg til disse ledningene (det var det jeg tenkte på i sta når jeg skrev litt om lodding). Connectorer av alle typer får du kjøpt løst.

 

Balansert batterilading

Nei, det med at 1-cellers batterier ikke trenger en lader med balanseringsfunksjon, var bare ment som et eksempel i sitatet du brukte. Hvis vi f.eks. ser på et 4-cellers batteri så kan du tenke på det som fire vanlige AA-batterier (bare med en annen spenning, kjemiske komponenter osv., men det tenker vi ikke på nå), koblet sammen i serie. Den tjukkeste pluggen på batteriet har jo to ledninger koblet til seg, hvor den ene er koblet til plusspolen på det første batteriet mens den andre er koblet til minuspolen på det siste batteriet. Det du får ut fra batteripluggen, blir da summen av alle spenningene (4,2V per celle, så 4,2+4,2+4,2+4,2 = 16,8V med fulladet batteri).

 

Hvis ikke alle cellene holder 4,2V, så kan fortsatt summen av alle spenningene bli 16,8V (f.eks. 4,2+4,2+4,0+4,4 = 16,8V) uten at det vil gjøre noen som helst forskjell for det du får ut fra batteripluggen, men da vil du selvfølgelig ha ødelagt den cellen som holder 4,4V (0,2V over maksgrensen).

 

Det er her den lille balanseringspluggen på batteriet kommer inn i bildet. Ut fra den kan man få spenningen fra hver enkelt celle. Hvis laderen din registrerer at en celle er i ferd med å få for høy spenning, så kan laderen da bruke balanseringspluggen til å lade ut den eller de cellene som har for høy spenning nok til at cellen(e) ikke kommer over maksgrensen. Det er også balanseringspluggen du kobler den battery monitor'en til, og du vil da få ut både spenningen per celle samt summen av alle spenningene.

 

Mine kunnskaper om ladere begrenser seg i all hovedsak til den ene laderen jeg har brukt hele tiden. Den kan bare lade ett batteri om gangen, men jeg trenger ikke mer nå. Den kan også bare lade med opptil 6,0A, men per dags dato så bruker jeg ikke mer enn 2,2A uansett. En grunnregel er at man er safe så lenge man ikke lader LiPo-batterier med mer enn 1C (som tilsvarer 2,2A på mine 2200mAh-batterier), selv om man kan gå et godt stykke over 1C på mange dyrere batterier.

 

Her er laderen jeg bruker (merk at det følger med kabler med XT60-plugg her): http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028

Som du ser så er den veldig rimelig. Menyene er ikke veldig intuitive (takket være den lille skjermen), men om man skal endre noen innstillinger så går det rimelig raskt uansett hvis man har manualen foran seg. Det eneste som har skjedd med mitt eksemplar hittil er at den ene knappen har fått en sprekk (men den funker som normalt fortsatt). Utenom det så går den som en klokke. Ulempen er at den ikke har innebygd strømforsyning, så du må finne en måte å forsyne den med 12 volt på. En mye brukt variant ute i felten er et eget bilbatteri eller andre hobbybatterivarianter, men hjemme så bruker jeg denne strømforsyningen: http://elefun.no/p/prod.aspx?v=10008

 

Det du må passe på når du kjøper strømforsyning, er at den leverer en spenning som passer laderen din (Turnigyen min tar 11-17V) og at den kan levere høyere kontinuerlig strøm enn det laderen kan trekke. Denne forsyningen kan gi 7A kontinuerlig mens laderen min maks kan dra 6A.

 

Propell

Propell trenger du nok, hvis du ikke har valgt en hittil. Jeg ville kjøpt et par-tre stykker da de fort kan knekke om man finner på å lande på nesen i stedet for hjulene. Her er jeg imidlertid langt utenfor de kunnskapene jeg har tilegnet meg hittil, men jeg kan bidra med et par helt grunnleggende ting. Det finnes mange typer propeller (foldepropell, trepropell, APC-propell...). Propeller i "APC (elektro)"-kategorien på elefun.no (under Propeller) fungerer bra til fly med elektromotor. Du finner helt sikkert tilsvarende hos Hobbyking eller andre butikker.

 

Når du ser på propeller så vil du se at det står et par tall i navnet på hver propell, f.eks. 12x8. Her betyr 12 at propellen er 12 tommer i diameter. Tallet 8 indikerer på en måte hvor fort man kan fly med denne propellen, og representerer hvor mye vridning det er på propellbladet. Se for deg en propell som roterer i tjukk ertesuppe. Propellen vil jo da drive seg selv framover en viss strekning for hver fulle rotasjon propellen gjør. Hvis tallet hadde vært høyere (f.eks. 10 i stedet for 8 ), og dermed vridningen større, så hadde propellen drevet seg selv framover en lengre strekning per fulle rotasjon, og motsatt. Men nå er det slik at en flypropell roterer veldig fort og det er her det begynner å bli komplisert.

 

Hvis du er litt kjent med aerodynamikk så har du sikkert hørt om Angle of Attack (AoA). Dette er vinkelen mellom vingekorden og luftstrømmen mot vingen. Alle vinger må ha en viss AoA for å kunne produsere løft, og en propell fungerer på nøyaktig samme måte. Problemet er at hvis flyet er tungt så vil propellen slite mer med å akselerere flyet opp i fart, og hvis propellen har stor nok vridning så kan det hende at luftstrømmen som treffer propellen kommer over det som kalles "critical AoA". Herfra skal det kun en veldig liten økning i AoA til før propellen ikke klarer å generere noe som helst "løft" lenger, og da blir propellen praktisk talt bare en stor hjulvisp på flynesen som bare spinner rundt i "grøten". Derfor varierer man vridningen på en propell ut fra hvilken flytype man skal sette den på og hvor fort man skal fly, og det er nettopp dette tallet 8 på vår eksempelpropell indikerer.

 

Det jeg ikke kan hjelpe deg med er hvilke verdier du bør velge. På min Cub med 1400mm vingespenn og elektromotor, så brukte jeg en propell på 12x8. Det beste du gjør er å spørre noen som har peiling eller butikken. Velger du for høy vridning på propellen så vil den, som nevnt i forrige avsnitt, bare spinne rundt i grøten og du vil få dårlig akselerasjon mens flyet har lav hastighet. Velger du for lav vridning så vil du få en lav toppfart på flyet, fordi flyet kommer raskere opp i nok fart til at propellens AoA begynner å gå mot null. Og husk, når AoA nærmer seg null så genererer vingen/propellen mindre og mindre løft, og det samme når man går over critical AoA.

 

To bilder fra Google:

 

art-prop1.jpg

 

image013.gif

 

Hvis dette overhodet ikke var forståelig, men du fortsatt tror du kan interessere deg litt for dette, så anbefaler jeg et YouTube-søk på f.eks. "wing aerodynamics" eller noe slikt.

 

Radio

Telemtri har jeg ingen erfaring med selv, men som alt annet så vil ekstra stash koste ekstra penger. Jeg har klart meg greit lenge med stoppeklokke, foruten de to gangene jeg har ladet batteriet litt for mye ut. Telemetri er en fordel men ikke et must. Mange ESC'er kan også "si i fra" når batteriet begynner å gå tomt gjennom å kutte strømmen til motoren men opprettholde rorfunksjonene.

 

Det bruker ikke å følge servoer med radioer, men det følger vanligvis med en mottaker du kan bruke med radioen.

 

NLF

Medlemskap i modellflyseksjonen av NLF, og modellflysertifikat, er absolutt en god ide om du har en modellflyklubb i nærheten. Jeg er usikker på når det eventuelt er lovpålagt med et slik sertifikat, eller om det vil bli slik i framtiden, men hvis du har muligheten til å ta et slikt sertifikat så vil du få den opplæringen du trenger for å håndtere alle aspekter ved RC-fly.

 

EDIT: Har omformulert meg litt noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørte om tips til fjernkontroll og motor og fikk dette forslaget:

 

Til modellen vil jeg foreslå:

7-1025GT+S  Speed 50FGT Aero/lydpotte (1.795,-)    995.00

1-33112.EN  MX-12 HoTT 2,4 GHz 6 kanal sett (2095,-)  1.795.00

 

eller

 

1-33116.EN  MX-16 HoTT 2,4 GHz 8 kanal sett (3505,-)  2.895.00

 

Med vennlig hilsen

Øgrey Hobby

 

Begge du hadde fått pris på...er 2,4 GHz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...