Gå til innhold

Flightsim`s julekalender 2013!


Svale Andre Leren

Anbefalte innlegg

Julekalenderen_zpsbb85a634.jpg

 

 

God kveld, godtfolk!

 

Da er tiden atter en gang inne, vi begynner nedtellingen for det som er, for mange, årets store dag!

Og for fjerde året på rad, har jeg ingen planer om å bryte en, for meg og forhåpentligvis flere, hyggelig tradisjon!

 

Jeg kommer også i år til legge ut daglige spørsmål, hvor dere jobber for å oppnå høyest poengsum til slutt!

I år som i fjor, kommer det til å være en historie gjennom hele kalenderen, spørsmålene vil ikke nødvendigvis være relaterte til historien og historien er 100% oppfunnet! Da er det bare for meg å ønske lykke til, håper dere får en litt kjekkere ventetid med denne kalenderen og måtte den beste vinne! :)

 

Årets premie: Valgfri DVD fra nettbutikken! 12. og 24. desember trekkes også en tilfeldig vinner av alle som så langt har deltatt i kalendere. Vinnerne får da en overraskelse i posten!

 

 

Rules

 

* Julekalenderen vil foregå fra 1.desember kl. 00:00 til 24.desember kl.23:59

 

* Nytt spørsmål vil komme hverdag engang mellom klokken 00.01-00.30. Svaret for "gårsdagens" oppgave vil komme i samme post som nytt spørsmål. Det er ikke nødvendigvis jeg personlig som legger ut spørsmålet hver dag. Dette av praktiske årsaker.

 

* For å svare på "dagens" spørsmål sendes en PM til Svale Leren (Meg) med emne: "Svar for xx.12". Altså datoen på spørsmålet du svarer på. Er du forsent ute, vil du ikke få poeng.

 

* Det vil være 1 spørsmål hver dag, som gir 1 poeng for riktig svar. Svarer du feil, får du 0 poeng. Man kan da ordne seg en toppsum på totalt 24 poeng.

 

*Det vil hver 5.dag bli lagt ut en oppdatering på hvem som ligger på topp 5!

 

* Er det flere som står med lik poengsum til slutt, vil det komme 1 ekstra spørsmål til disse den 25.desember ca kl.15:00. Om det da fremdelses skulle være likt, vil vi trekke vinneren!

 

* Foruten om meg er det ingen som skal lage noen post i denne tråden, dette for å unngå rot og misforståelser! Unntak vil være når jeg har gitt privat beskjed til noen som følge av at jeg evt ikke har mulighet til å legge ut nytt spørsmål eller svar. Vennligst respekter dette for å unngå rot.

 

* Har dere spørsmål, ros, ris eller bare uenig i noe. Send heller PM til meg om det, enn å lage en post i denne tråden. Etter at kalenderen er ferdig er det lov å kjefte så mye man vil!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

Det er allerede 2.desember når jeg først får lagt ut det første spørsmålet i årets kalender, det beklager jeg!

Har vært veldig hektisk det siste døgnet, og jeg har rett og slett ikke hatt tid til å fått ting ut i tide.

 

Derfor gjør vi det på følgende måte! Vi legger ut spørsmål for 1. og 2. desember nå, og dere svarer på begge i samme PM.

Så fortsetter vi der vi slapp i morgen! :)

 

 

1.desember:

 

Atter en gang sitter jeg på fergen over Moldefjorden, jeg skal ut på min årlige juletur, den 4. i rekken! Jeg skal rekke et fly på en av mine kjærligste flyplasser, nemlig Molde lufthavn, Årø! Det er her jeg skal både starte og avslutte min 24 dagers lange reise, så får vi se hvilke steder vi stopper innom i mellomtiden! :)

 

Dagens spørsmål:

 

Molde lufthavn, Årø ble åpnet i 1972! Det første offisielle ruteflyet til Molde landet 5.april 1972, det var en Fokker F-27 Friendship, hva var registreringen på denne maskinen som landet i Molde den dagen?

 

 

 

2.desember

 

I går reiste jeg fra mitt kjære Molde, jeg satte kursen sørover og reiste med Widerøe. Det førte meg til Bergen, her har jeg idag spottet litt og sitter nå på hotell, hvor jeg skal tilbringe natten!

 

Dagens spørsmål:

 

27.juni 1945, lander det et fly på La Guardia lufthavn. Dette var den første regulære

sivile rutefly flighten fra europa. Det var et av SILA`s fly (senere SAS, sammen med DNL og DDL)

som var kjøpt for kun 1$ som fløy turen. Dette flyet ble jo senere ombygget for en høyere sum før det ble tatt i bruk! Men dagens spørsmål er, hvem var kapteiner på denne flygningen?

 

 

Send svar på PM til meg, lykke til! :) Vi er endelig igang!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld, alle sammen! :)

 

Da er vi allerede inne i 3.desember, flyr fort disse dagene!  ;D

 

Vi starter dagen med svarene for 1.- og 2.desember:

 

Svar 1.desember:

 

Molde lufthavn, Årø ble offisiellt åpnet 5.april 1972. Den dagen skulle det være stor fest og seremoni på flyplassen, og herrer som den gang kronprins Harald skulle ta turen. Han kom fra fra Fornebu med en Boeing 737-200. Like før de landet, var det en liten og gammel traver, nemlig twin-otteren som stjal showet noen sekunder! Men nå til selve svaret. Den første offisielle ruteflygningen til Molde kom fra Oslo lufthavn, Fornebu med en Fokker F-27 Friendship og som landet litt over 12, 5.april 1972. Den aktuelle maskinen hadde registrering LN-SUL, som da altså er svaret! Kan også påpeke at mannen som landet i Molde da, var kaptein Jan H. Widnes, som var fra Molde!  :)  (Kilde: Boken "Molde lufthavn" av Wiggo Hovde)

 

Svar 2.desember:

 

Det ble for mange herrens år siden, noget presist kl. 03 om morgenen den 1.august 1946 underskrevet en avtale som opprettet Scandinavian Airlines System. Det besto av SILA (Svensk Interkontinental Lufttrafik AB), DDL (Det Danske Luftfartselskab AS) og DNL (Det Norske Luftfartselskap). Noen måneder før denne avtalen kom i orden, fløy SILA første sivile ruteflygningen fra europa til USA og landet på La Guardia 26.juni 1945. Pilotene var kapteinene Sven Gibson og Åke Dufvander, som da altså er svaret på denne oppgaven!

 

 

3.desember:

 

Jeg har reist videre ut i den store verden idag, jeg forlot Bergen og satte kursen mot de britiske øyer. Jeg er nå i Edinburg etter et stopp i Aberdeen! Fra Bergen, som jeg forlot i 09-tiden idag, reiste jeg med en dash-8 400 fra Widerøe! Men i går var det en litt mindre maskin jeg reiste med...

 

Dagens spørsmål:

 

Dash-8 300 er ofte å se på strekningen Molde-Bergen i Widerøe`s farger! Jeg fikk selv oppleve denne maskinen på denne strekningen i går, en flott tur til tross for noe humping her og der ;D Spørsmålet for idag er, hva er maksimal take-off vekt for en Dash-8 300 maskin?

 

Send svar på PM! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aften!

 

4.desember, og jeg er altfor sent ute med ny oppgave. Måtte gjøre ferdig en del på jobben som tok tid, før jeg kunne ta turen hjem for å få lagt ut nytt spørsmål.

 

Svar 3.desember:

 

På ruten mellom Molde-Bergen ser man ofte både Dash-8 300 og 400. Men i går gjaldt spørsmålet -300, og maksimal take-off vekt er 19.500 kg

 

 

 

4.desembers oppgave:

 

Jeg fortsatte idag turen min, kursen ble satt sør-vestover og jeg har landet på en øy idag. Det avslører sikkert det meste, men jeg skal gi et lite hint til. Den travleste flyruten i 2011, var fra denne flyplassen til Liverpool.

Men det jeg lurer på er, hva heter denne flyplassen på folkemunne, altså det lokalet "språket"?

 

Send svar på PM, as usual! :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Da er straks ny oppgave på tur, men først bør vi vel ta svaret på gårsdagens oppgave!

 

 

Svar 4.desember:

 

Sør-vest ble kursen satt i går, og jeg landet på en mindre øy, som ligger mellom Irland og England. Øyen jeg har tatt turen er mest kjent som Isle of Man. Flyplassen heter også det, men den er også kjent som Ronaldsway airport. Men på det lokale språket, Manx, blir lufthavnen kalt for "Purt Aer Vannin"!

 

 

 

5.desember:

 

Fra Isle of Man tok jeg flyet inn til London, landet på Gatwick, t-bane til London City Airport og fly derfra og over kanalen til Amsterdam Schiphol. Her blir jeg til i morgen, og hvem vet hvor jeg reiser.. hele verden ligger nå for mine føtter!

 

Siden 1909 har det vært mange flyturer over den engelske kanalen. Og den 5.oktober 1908 gikk avisen, Daily Mail, ut og lovte en pengesum til den som fløy over kanalen på dagtid og uten å berøre vannet i løpet av turen. Litt under et år senere ble dette gjennomført, og pengesummen ble delt ut sammen med en god dose ære. Jeg er ikke ute etter hvem som gjennomførte dette, men hva var pengepremien på? Det er dagens spørsmål!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aften!

 

 

Svar 5. desember:

 

I oktober 1908 gikk Daily Mail ut og lovte en pengepremie til den som, på dagtid og uten å vær nedpå sjøen, klarte å fly over den engelske kanal. For den som klarte det før året var omme, skulle få 500 pund. Om noen forsøkte, så var det ingen som klarte det og året etter ble summen økt til 1000 pund. I juli 1909, fløy Louis Bleriot over den engelske kanal, som den første med fly. Han mottok dermed prisen på 1000 pund!

 

 

6.desember:

 

På Amsterdam Schiphol har jeg satt meg i en stor flymaskin, en flymaskin noget større og noget mer komfortabel enn hva Bleriot fløy med i 1909. Nemlig en Airbus A380. Jeg skal ikke avsløre hvor jeg skal enda, det får dere vite mer om i morgen.

Men tilbake til A380en. I desember 2000, gikk Airbus ut og offentliggjorde sin A3XX, som da senere fikk navn A380. Men flere år før det, så var det en gruppe ingeniører fra airbus, som skulle legge planer for utvikling av et UHCA fly. Dagens spørsmål er, hva het lederen for denne gruppen, og i hvilket år startet det arbeidet?

 

 

Du må svare riktig på begge for å få poeng! Send svar på PM, som vanlig! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

 

Svar 6.desember:

 

Sommeren 1988 satte en gruppe ingeniører for airbus, med Jan Roeder i spissen, seg ned i hemmelighet for å utvikle et såkalt "Ultra-high-capacity" (UCHA) fly. Og der hadde vi svaret for gårsdagen! :)

 

Topp 5-liste:

Christian Zhang

Jan Tore Elvheim

Øystein Gudbrands

Werner Rafteseth

Joakim Hagen

 

 

 

7.desember:

 

En ny dag og et nytt spørsmål. Jeg har, etter landing idag morges, hatt meg en "hviledag", idag. Spørsmålet er ganske enkelt, hvor har jeg hatt hviledag?

 

Send svar på PM! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har kommet meg videre ut i den store verden, ikke så langt, men et stykke! Jeg kommer tilbake til det straks etter svaret på gårsdagens luke!

 

Svar 7.desember:

 

Hviledag er sårt tiltrengt når man skal reise i så mange dager. Må bli et par av de i løpet av kalenderen for at jeg ikke skal miste det helt, hehe  ;D  Som jeg nevnte i 6.desember luken, var jeg ute å reiste i en airbus A380 og fra Amsterdam Schiphol. For de av dere som fulgte med i timen, så fant dere ut at det kun er èn flight ut av Amsterdam, Schiphol og det er med Emirates airlines til Dubai International Airport (OMDB)! Så det var altså i selveste Dubai jeg har hatt hviledag idag, om man kan kalle det det, en solid julehandel ble gjennomført her!

 

 

8.desember:

 

Mens jeg var i Dubai, valgte jeg også å spotte et par timer og det var en god del interresant som fløy forbi. Blant annet fikk jeg se denne maskinen, som dere ser på bildet under. En god gammel DC-10, men hvilket selskap er dette?

 

dasjulekalender_zps729ffa0a.jpg

 

Send svaret på PM til meg! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld! :)

 

 

I løpet av dagen idag, har jeg flydd tilbake mot vest og jeg er nå i Paris etter kort stopp i Frankfurt! Skal bli godt med mange timer på puten, etter mange timer i luften idag og i morgen skal vi flyttes oss store distanser igjen! Først svaret fra gårsdagens luke!

 

Svar 8.desember:

Det er ikke så altfor mange igjen av de i verden, de begynner å bli gamle, men hjelpe meg, de er lekre! DC-10. Smukke!

Dog, syntes jeg at fargene på denne jeg kapret, gjorde den en del styggere. De fargene tilhører ihvertfall "Biman Bangladesh Airlines"!

 

 

9.desember:

 

Som sagt, så ble det et kort stopp i østen, det er tilbake til europa og det er her jeg for det meste vil være i år. Har akuratt kommet tilbake fra middag på en flott restaurant like bortenfor eiffeltårnet og ligger nå på hotell rommet å slapper av. I morgen skal jeg innom noen flyplasser, før jeg tar natten i nissens hjemsted. Men det er i morgen, nå er det klart for dagens spørsmål!

 

I 1999, hadde denne flyplassen 2476 innenlands rutefly bevegelser, ingen utenlands, 146 utenlands charter bevegelser og 4 frakte-fly på besøk. Det var totalt 16 ambulanseflygninger over denne lufthavnen så masse som 644 skolefly bevegelser i løpet av året. Totalt var det 4853 bevegelser over lufthavnen i løpet av dette året. Hvilken flyplass er dette? Ligger i norden!

 

Send svar til meg, as usual. Lykke til! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

Ut på nye eventyr, først svar på gårsdagens luke!

 

 

Svar 9.desember:

 

Stord lufthavn, Sørstokken! En flyplass som har opplevd mange turbulente år, med alt fra gode trafikktall til stygge ulykker. Flyplassen er en av de få i Norge som ikke er statseid, og til tross for at det har vært nære på med nedleggelse og lignende, går det ganske greit der pr.dags dato!

 

 

10.desember:

 

10 dager inn i desember og det nærmer seg jul med stormskritt. Jeg føler jeg har litt dårlig tid, men all til sin tid, så får vi se hvor jeg havner hen til slutt og heller er jeg ikke så alvorlig langt hjemmefra uansett. Idag tok jeg fly ut fra Paris, satte kursen østover og landet i Wien. Ikke akuratt mye vintervær her, så jeg satte meg på et nytt fly og fløy tilbake vest i ca 45-50 minutter. Fikk komme inn i cockpit etter landing, og det fikk jeg blant annet se innflygingskartet som ble brukt for landing. Det kan dere se under.

Hvor har jeg havnet idag?

 

christmas_zps6d3bb2f1.png

 

Svar sendes på PM, lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

 

Beklager fryktelig sent svar, men vanskelig å få til dette innen ok tidspunkt 24 dager på rad!  ;D

Vi går rett på svaret for 10.desember!

 

 

Svar 10.desember:

 

Fikk min første tur inn i cockpit hittil i desember, hvor jeg fikk titte litt rundt og tatt noen bilder. Fikk også tatt et bilde av innflygningskartet, som viser innflyging til rullebane 15 i Salzburg, Østerrike (LOWS)

 

 

 

11.desember:

 

Luften er atter en gang inntatt, opp og ned ble det noen ganger idag også, før jeg landet for siste gang idag i Manchester.

 

Pan Am Flight 103 eksploderte 21.desember 1988. 270 mennesker døde denne natten som en følge av en bombe ombord i flyet. Blant de omkomne var det en nordmann, hva var det vedkommende gjorde ombord og hva var vedkommendes navn?

 

Send svar på PM. Lykke til! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld, alle sammen!

 

Aiai, først kommer vi oss ikke i luften fra Manchester pga tett tåke. Etter et par timer i flyet får vi omsider forlate flyet igjen. Litt senere ut på ettermiddagen får vi endelig kravle ombord igjen, men til ingen nytte. For nå sto de tekniske gudene i veien og flyet blir kansellert pga feil på understellet. Nå sitter vi å venter på et nytt fly som er på vei, men usikkert når dukker opp og pc'en er tom for strøm. Vi sitter et par å deler på et strømuttak, og så fort jeg får litt strøm på datamaskinen, får jeg tilgang til dokumenter og får lagt ut nytt spørsmål!:) rundt kl 0130 ca ut i får turnusen :P so long

 

 

Svar 11.desember:

 

21.desember eksploderte det som kjent en bombe ombord på Pan Am flightsim 103. Alle ombord + 7 beboere i tettstedet Lockerbie omkom. Ombord var det også en flyvertinne fra Norge. Hun står riktignok som amerikansk iflg mine kilder, men hun ble født I Oslo og skulle flytte hjem dit i tidsrommet rundt ulykken. Hennes navn var Irja Syhnove Skabo !

 

 

12.desember:

 

Mistet internettet attpåtil i natt, så fikk ikke lagt ut noe spørsmål, så derfor kommer det noe forsinket nå. I tillegg skal vi trekke en heldig vinner i dag, men siden spørsmålet har blitt så forsinket, trekke vi ut i fra alle som er med både i dag og i morgen. Topp 5-listen kommer i natt.

 

Omsider kom vi oss i luften og fikk satt kursen mot Rovaniemi. Etter rundt 3 timer i luften, landet vi litt over kl. 05 i natt og jeg travet kjapt bort til hotellet for hoppe i køyen. Idag blir det litt shopping i Nissen "hjemby". For i verden, ses Rovaniemi på som byen der nissen kommer fra og kanskje jeg møter på han da om jeg er heldig. Men til dagens spørsmål.. Rovaniemi har 14 venner, inklusive 2 norske, hva snakker jeg om her?

 

 

Send svar på PM. Lykke til!  Idag trekkes også vinneren av en overraskelse, alle som hittil har deltatt i kalenderen er med i trekningen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld! Beklager at jeg er sent ute også idag!

 

Idag starter vi like gjerne med å offentliggjøre vinneren av trekningen av en overraskelse. Den heldige ble, Mari Hansen, gratulerer! :)

 

Topp 5:

Jan Tore Elvheim

Christian Zhang

Øystein Gudbrands

Werner Rafteseth

Joakim Hagen

 

 

 

Svar 12.desember:

 

Vennskapsbyer, det er en fin ting vi har her i verden og Rovaniemi har hele 14. 2 av de til og med norske og heter Narvik og Finnsnes.

 

13.desember:

 

Ut på nye eventyr igjen idag, har vært innom et par nye flyplasser og skal i morgen ha en ny hviledag. Tok på all den forsinkelsen vi hadde i går natt. Stedet jeg har kommet til idag, har fin favoritt flyplass i verden. Hvert år på julaften flyr jeg, i simulatoren, tradisjonen tro hit.

 

Idag er det en aldri så liten rebus. 4 oppgaver vil gi en ICAO kode til svar, og det er altså der jeg har kommet idag.

 

1. Tok av fra Rovaniemi mot sør, rundt 1t & 15min i luften og vi var på bakken igjen. Her finnes 3 rullebaner og 2 terminaler. Vil ha bokstav nr.2 i bynavnet som denne byen hører til.

 

2. Ble kun 40 minutter på bakken før kursen ble satt østover, reiser med Finnair og er ikke i luften mer enn 45 minutter. Byen denne flyplassen tilhører, ble grunnlagt av med navn Peter den Store! Her vil jeg ha siste bokstav i IATA-koden!

 

3. Her ble det ca 3 timer på bakken, før vi fortsatte og denne gang ble det en lengre tur. Vi er i luften i 3t og 30 minutter, men skal sies at vi hadde 3 runder i holding pga vær og trafikk på vår destinasjon. Vi fløy med lufthansa. Flyplassen vi her har besøkt har blitt oppkalt etter en tidligere statsminister i landet vi er i. Norwegian flyr hit, og jeg er ute etter hvilken hall(terminal) de bruker? Kun bokstav.

 

4. Siste etappe, delt i to, vi flyr mot nord-vest og ca 1t & 15 min i luften. Må si jeg liker bedre disse maskinene enn airbus sine. Har dog aldri heller vært på klapp i de, men det har jeg mange ganger i disser her. Ble ikke klapp idag, men fikk komme inn etter landing og fikk blant annet vite hvilken rute som ble brukt. Her har dere ruten:

GIVMI Y101 TEKTU Z850 ADEMI T854 DOMUX

Etter ett kort stopp på vår mellomflyplass, tar vi av igjen og flyr litt nord, men mest øst. Litt over en time i luften her også, og endelig er vi på bakken. Skal bli fryktelig godt med en hvil i morgen. For nå er jeg trøtt! Siste bokstaven er første bokstav i navnet til fabrikanten til flytypen jeg reiste med.

 

Så, har dere funnet ut de fire bokstavene? Da har dere svaret og vet hvilken by jeg skal gjøre unna siste del av julehandelen i morgen. Men jeg er ikke så veldig interresert i byen som svar, jeg vil ha ICAO koden på flyplassen jeg landet på. Det er jo noen flyplasser i denne byen. Send svar på PM! Lykke til! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

Vi er godt over halvveis i kalender-tiden, og det er kun 11 dager til jul. Jeg er stadig på tur, til tross for hviledag idag og jeg har fortsatt mange etapper igjen. Vi hopper rett på svaret fra i går.

 

 

Svar 13.desember:

 

Solid og tøff oppgave idag. Og vi deler også svaret opp i 4. tenker jeg.

 

1. Her ankom jeg Helsinki airport, Vantaa. Bokstav nr. 2 er da altså E

2. Har tatt en snartur inn i Russland, og til den flotte byen St. Petersburg. Flyplassen her heter Pulkovo og IATA koden er LED. Så bokstaven du får ut av den, er D

3. Tyskland er blitt inntatt, og jeg har landet på en flyplass som er oppkalt etter en tidligere ministerpresident i delstaten Bayern. Jeg snakker selvsagt om Munchen airport. Norwegian har ruter hit, og når de er her, står de parkert på Hall D.

4. På den siste etappen flyr jeg med Air Berlin, fra Munchen til Dusseldorf og videre mot øst. Som jeg nevnte har jeg aldri sittet klapp på en airbus, en av typene som Air Berlin operer med. Men en av de andre typene som Air Berlin operere med, en Boeing, har jeg sittet på klapp med noen ganger.

 

Så om vi da legger sammen alle bokstavene vi har funnet, så kommer vi frem til EDDB. Berlin, Schõnefeld. En av mine favorittflyplasser og Berlin er jo også en fantastisk by i seg selv.

 

 

14.desember:

 

En gåte, på en måte, skal løses idag.

 

"Jeg er som oftest delt opp i 4 deler, men du finner meg også som 2, eller blinkende helt alene. Jeg kan skifte mellom 2 farger og jeg er til hjelp for om du svever for høyt eller om du faller for langt ned. Hva er jeg

 

Send svar på PM, lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

Svar 14.desember:

 

Vår lille gåte fra i går, fortalte oss om noe som er til stor hjelp for flygerne på innflygning. Svaret er papi-lys!

 

 

 

15.desember:

 

En hektisk dag er slutt, jeg har forflyttet meg sørover, og etter en snartur innom Amsterdam, er jeg nå i Lisboa.

 

Dagens oppgave er enkelt laget. Her har jeg et bilde av 3 ulike flytyper, hvilke 3 er det du ser på bildet? Du må ha alle 3 riktig for å få poeng.

 

Kalender2_zpsa0e0a9c2.png

 

Send svar på PM. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

 

Svar 15.desember:

 

Vi gjør det kjapt og enkelt!

 

1. Den gode gamle Fokker-50 er her avbildet.

 

2. En ei heller så ny MD-11.

 

3 Og til sist, en Airbus A330

 

 

16.desember:

 

Kun 8 dager til jul! Jeg har idag flydd litt øst (ca 1t & 20 min) og deretter vestover(I en del flere timer). Først reiste jeg med Vueling til en flyplass med et navn som høres ut som en pirat? Deretter satte jeg meg på med et nytt selskap. Et jeg aldri har reist med før, ihvertfall. Et selskap som har drevet på i snart 9 tiår. Hadde et annet navn i utgangspunket og fløy først post ol. Det har hatt Boeing 247 i flåten, er fortsatt stor fan av boeing og flyr både short og long-hauls. Dette selskapet hadde dessverre også 2 fly kapret 11.september 2001. Et av de er det også laget film om.

 

For første gang legger jeg ut et spørsmål i fra luften, nyter litt snacks og skal snart ta meg en høneblund. Fortsatt ca 3 timer til ankomst, men det jeg nå lurer på om du har funnet ut. På hvilken flyplass lander jeg om 3 timer?

 

 

Send svar på PM! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aftes!

 

Svar 16.desember:

 

I går var jeg på en lang reise, atlanteren ble krysset og jeg var innom 3 flyplasser. Tok først av fra Lisboa med Vueling, derfra fløy vi til Barcelona, El Prat. Derfra satte jeg meg på en Boeing 757 fra United airlines. Og for de som hadde et våkent øye, så flyr United Airlines fra Barcelona, kun til Newark airport (KEWR) i New York!

 

17.desember:

 

Fremme i New York, en tur inn til byen for å se på diverse severdigheter og også en tur bort for å se hvor US Airways flight 1549, med Cpt. Sullenberger i spissen, nødlandet i 2009. Litt utpå dagen reiste jeg tilbake til Newark, satte meg på flyet og fløy vest til Denver International! Til tross for en liten times forsinkelse, var humøret på topp når vi ankom. De siste par årene har min interresse for amerikansk fotball steget betraktelig og er en av grunnene til at jeg tok turen hit til Denver. For å se Peyton Manning og Denver Broncos spille! Men nok om det. Jeppesen charts er noe de aller fleste har hørt om, det er Jeppersen Sanderson Inc, som står for og ble grunnlagt av Elrey Borge Jeppesen. Denne mannen har også noe med Denver International Airport å gjøre. Hva er det?

 

Send svar på PM! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig god kveld!

 

 

Svar 17.desember:

 

Idag forlot jeg Denver igjen, det var på tide å vende snuten hjemover, er ikke mange dagene igjen nå og jeg vil gjerne komme meg hjem til julaften. Når jeg reiste fra Denver i går, reiste jeg fra Jeppesen Terminalen, som da altså er en terminal oppkalt etter Elroy Borge Jeppesen!

 

 

 

18.desember:

 

Jeg har idag vært en tur i Phoenix, før snuten ble vendt til Chicago. Er ikke der før om et par timer, så derfor legges spørsmål ut fra luften også idag. Når jeg var i Phoenix, møtte vi på dårlig vær, tette skyer og snø. Heldigvis ingen forsinkelser. Som pilot er det viktig å kunne de forskjellige værtypene og ikke minst skytypene. Under her har jeg et bilde av flere forskjellige sky-typer, jeg har pekt ut 2 av de. Hva heter disse 2 sky-typene?

 

kalender3_zpsdf905e23.jpg

 

Man må ha riktig på begge for å få poeng! Send svar på PM! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

 

Svar 18.desember:

 

På tur over dammen igjen, ankom Chicago i løpet av dagen i går og måtte vente ca 4 timer på neste flight. I mellom tiden kunne jeg jo forberede svaret mitt. Legger ut bilde av fasiten under her! Svaret var Cumulonimbus til venstre og Altocumulus i midten!

 

Pga at siden jeg laster opp bilder på er nede for øyeblikket, kommer "fasit-bildet" ut senere idag!

 

 

19.desember:

 

Ankom Chicago rundt kl. 14 i går, 4 timer på bakken og vi var på tur ut igjen. Vi er på god vei østover mot Amsterdam nå, og det er fortsatt noen timer igjen. 5 dager igjen til julaften, med hviledag i Amsterdam i morgen, så har vi kun tiden og veien igjen om vi skal komme oss til Molde innen da. Gjøres selvsagt på et par flighter å komme seg dit, men har fortsatt et par steder jeg må innom før vi kommer så langt  ;D Dagens spørsmål har ikke noe relatert med dagens flygning eller reise å gjøre.

 

Om ikke den første, så ihvertfall en av de første som fløy, var Francois de Rozier i 1783. Han fløy i en varmlufts-ballong. Denne ballongen ble bygget av brødrene Montgolfier. Hva var i all hovedsak grunnen til at denne fløy?

 

 

Send svar på PM. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

 

Ankom Amsterdam, Schiphol rundt kl 09 i dag morges, og har brukt dagen til å slappet av. Har gått litt rundt i byen, vært innom et par kafeer og bare latt julefreden innta meg! Har også i løpet av dagen klekket ut et nytt spørsmål, men først svaret på gårsdagens spørsmål.

 

 

Svar 19.desember:

 

Francois de Rozier var en av de første i luften noensinne og det i en varm-luftsballong. Jeg spurte om hva som i hovedsak var grunnen til at denne ballongen fløy. Idag finnes det jo flere typer ballonger, blant annet gass-ballonger som blir drevet av f.eks hydrogen. Ballongene får oppdrift av å bruke ting som er lettere enn kald luft og da Francois de Rozier skulle fly, visste de nok ikke så mye om hydrogen at de kunne bruke det. I stedet brukte de altså varm luft, som er lettere enn kald luft og dermed går ballongene til værs.

 

Forøvrig så har jeg jo helt glemt å oppdatere topp 5 hver 5.dag i desember, dette beklager jeg. Her har dere ihvertfall topp pr. 19.desember:

 

Topp 5:

 

Jan Tore Elvheim

Christian Zhang

Øystein Gudbrands

Joakim Hagen

Werner Rafteseth

 

 

20.desember:

 

Natten som kommer skal jeg sovet ut og få hvilt meg skikkelig godt. Kan ikke komme sliten hjem til jul  ;D

Dagens spørsmål er som følger: Amsterdam lufthavn, Schiphol kom på 4.plass på topp-10 listen over trafikk bevegelser og lufttransport bevegelser i hele 2012 for europa. Men på hvilken plass på topp 10-listen havnet de på når det gjaldt cargo regnet i antall tonn?

 

 

Send svar på PM! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rektig så god aften!

 

På høy tid med nytt spørsmål! Men først tar vi kjapt svaret for i går!

 

 

Svar: 20.desember:

 

Våknet til nydelig være i Amsterdam idag. Strålende sol og rundt 6 grader. Reiste rett på flyplassen og satte meg på et fly sørøstover. Men først, Amsterdam Schiphol lå på 4.plass på 2 nevnte lister i fjor, men når det kom til cargo-volum så dro de litt mer til og slo til med en 3.plass for europa. (For kilde, kontakt meg på PM)

 

 

21.desember:

 

Etter rundt 1t & 30 minutter i sørlig retning var jeg på bakken igjen. Noe mer enn det sier jeg ikke, annet enn at det var over 13 millioner reisende her i fjor. Legger med et lite bilde jeg tok også, for å være litt snill. hehe  ;D  Hvor har jeg landet?

 

kalender_zpsb1035777.jpg

 

 

Send svar på PM, lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God lørdagskveld!

 

Pga jeg ikke er hjemme ved midnatt, som gjør at jeg ikke har mulighet til å legge ut spørsmål da, gjør jeg det nå.

 

 

I 1906 var det en kar som først fløy luftballong, som fløy en flytur på rundt 60 meter med sitt selvbygde fly. En måned senere fløy han 220 meter. Han gjennomført ikke disse flygningene i kontinentet han var fra. Men dagens spørsmål er som følger: Etter den første flyturen, så fikk han en pris, hva het denne prisen?

 

 

Send svar på PM! Lykke til!  Fasit på dagens oppgave (21.12) kommer i løpet av morgen dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

2 svar blir lagt ut i kveld!

 

 

Svar: 21.desember:

 

Flyplassen med alle disse fuglene hengendes i taket, er Geneva International Airport

 

Svar 22.desember:

 

Personen jeg sikter til i dette spørsmålet heter Alberto Santos-Dumont. 23.oktober 1906 fløy han 60 meter med sitt eget produserte fly, 14-bis. På grunn av denne bragden mottok han prisen Deutsch-Archdeacon

 

Topp 4 (pr.22.12):

 

Jan Tore Elvheim

Christian Zhang

Øystein Gudbrands

Joakim Hagen

 

Verdt å notere seg at på julaften blir det, i tillegg til vinner av kalenderen, trukket en tilfeldig vinner av alle som har deltatt i årets kalender og vedkommende vil få en flott overraskelse i posten! Ingen nødvendighet for korrekte svar, det å delta er det viktigste! :)

 

 

Lille julaften:

 

Nå nærmer det seg slutten, 1 dag igjen til jul og slutten på denne kalenderen! Jeg var tidligere i Geneva, hvor jeg fortsatte videre til Wien. I løpet av dagen i går var jeg innom Munchen, før jeg dro til Gdansk og avsluttet dagen idag i Stockholm. Det betyr jo bare en ting, og det er at det nå ikke er langt igjen hjem. Etter landing i Gdansk, var jeg en snartur innom cockpit og fikk tittet litt. Fikk se lappen med METARene for diverse flyplasser rundt om, i tillegg til TAFen for Gdansk. Den så slik ut:

 

TAF EPGD 222330Z 2300/2324 22010KT 9999 BKN025 PROB40 TEMPO 2301/2310 22015G25KT SHRA BKN015TCU

 

Midt inne i TAFen, står det "PROB40", hva betyr det?

 

 

Send svar på PM, som vanlig, lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig god julaften! Håper dere alle sammen har hatt en fortreffelig lille julaften!

 

 

Svar 23.desember:

 

"Same procedure as everyday", så er svaret for gårsdagens oppgave her!

"PROB40" i en TAF, betyr sannsynligheten for at vær-meldingen slår til. Som f.eks tordenvær, vind, nedbør og skyer skal slå til på nevnte tidspunkt. "PROB40" vil aldri bli nevnt i løpet av de 6 første timene i en TAF.

Når det står PROB40, betyr ikke akuratt 40 % sannsynlighet, men 30-50 % sannsynlighet for at akkurat det nevnte været skal slå til.

 

 

24.desember:

 

Så er dagen her, dagen vi har ventet på, julaften og det forhåpentligvis siste spørsmålet. På mine lange veier har jeg vært innom en hel haug med flyplasser og land. Reist med forskjellige flyselskap og flytyper. Idag har jeg forlatt Stockholm og dratt vestover. Landet i Bergen etter halvannen time i luften, før turen fortsatte med gode gamle Widerøe nordover til Molde! Inn mot Molde flyr vi en visuell innflyging til rullebane 07. Vel nede på bakken, med bagasjen i hånd, hiver jeg meg i bilen hjem til na mor!

 

LN-TUD, er en flymaskin som har vært en trofast arbeidshest for Braathens og SAS i mange år. Boeing 737-705 maskinen har vært å sett på norske flyplasser i over 15 år. I Molde har den også vært en hel del ganger. En av de mange gangene, så var den involvert i en noe uvanlig og uheldig situasjon i sin flygning inn til Molde. Hva gjaldt det?

 

 

Send svar på PM, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....................................................................    >:(

 

 

Svale.

Takk for fantastisiske oppgaver. Du presterer år etter år. Dette året har det nok vært vanskeligere enn noen gang tidligere.

 

En forklaring på forsinkelsen av kåringen av årets vinner burde vel vært på plass nå?

 

Hilsen Audun

(tidligere vinner, som har innsett at det alltid blir 'tett' med vinnere på julaften. Avstod fra flere konkurranser pga. obligatoriske ekstraomganger i romula.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle sammen!

 

En forklaring skal dere selvfølgelig få, om den er god, det er en annen sak!

 

Etter å drevet denne kalenderen i noen år nå, så har også, dessverre, viljen og engasjementet forsvunnet litt. Jeg var i tvil om jeg i fjor i det hele tatt skulle starte denne, men valgte å gjøre det. Da jeg underveis av denne utgaven jobbet en del kveldsvakt, kom jeg sent hjem og skulle starte arbeidet med å legge ut ny luke. Motivasjonen forsvant fort da, og var helt bort på julaften og i julen. Kombinert med at jeg også har vært mye rundt på fotball-cuper som dommer i romjulen, så har det ikke blitt til at jeg har fått lagt ut siste del ennå. Ikke at det nødvendigvis er noen unnskyldning!  ;D Men nå er det vel på høy tid at vi fullfører denne kalenderen!  :)

 

 

Svar for 24.desember:

 

18.febuar 1999 var LN-TUD på vei inn til Molde på sin flygning fra Kristiansund. Samtidig var det en Fokker-50 på vei ut fra Molde mot Kristiansund. Fokkeren fløy ut på SID, mens 737en (LN-TUD) var på vei inn visual. De opererte på forskjellig radio frekvens og fokkeren var ikke klar over 737en, men 737en var klar over at fokkeren var på utgående SID fra Molde. Fokkeren fikk opp på sin TCAS advarsel om møtende fly og foretok en unnamanøver for å unngå eventuell konflikt. På det nærmeste var disse flyene 1-2nm fra hverandre i samme høyde. Les hele rapporten på Statens Havarikommisjons sider: http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2004-25

 

 

Vi endte opp med 2 "vinnere" til slutt: Jan Tore Elvheim og Christian Zhang. Som jeg har lagt inn i reglene, så skal vi ha ett tilleggspørsmål for å evt skille disse 2. Om begge skulle svare riktig, evt feil, så trekker vi mellom disse 2 i morgen. Vinneren av ekstra-trekningen vil også bli offentliggjort i morgen! Ekstra-spørsmålet blir liggende ute til 12.januar kl.1430!

 

 

Ekstra-spørsmål:

 

Vi gjør det "fole kjøle enkelt" her: Hvor er dette?

 

 

kalender_zps764387bb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag, godtfolk!

 

 

Da ble vi omsider ferdige for denne gang, noe på overtid, men jula varer vel sådan helt til påske!  ;D

 

 

Svar på ekstra spørsmål:

 

Denne vinterdekte flyplassen, ligger i USA og vi var også innom den i løpet av min kalender reise. Denver International airport. En flott flyplass!

 

 

Ei heller etter dette spørsmålet klarte vi å skille Jan Tore Elveheim og Christian Zhang. De kom begge litt sent i gang, men etter det så fulgte de hverandre som klegger gjennom hele adventstiden. Som Audun sier så er det ofte veldig jevnt på julaften og slik har det vært i alle år. Men det som er morsomt er at det hver gang er kun 2-3 som stikker seg ut. Men for å få kåre vinneren, så må vi finne frem trekkemaskinen.

 

Først og fremst, gratulerer så mye til begge to, Jan Tore Elvheim og Christian Zhang, med en kjempegodt gjennomført kalender. De endte opp med 18 poeng hver til slutt. Men etter den noe "urettferdige" trekningen, så står vi igjen med èn vinner. Gratulerer så mye:

 

Christian Zhang!! :)

 

 

Vi hadde også en ekstra-trekning, hvor alle som har deltatt er med, vinneren der ble Erik Bru Olsen Han får en overraskelse i posten! Gratulerer! :)

 

 

Da vil jeg takke for denne gangen, håper det har vært gøy å følge med, både for dere som har deltatt og for dere som har løst oppgavene for seg selv :) Tar gjerne i mot Ris, ros og tips på hva som evt kan bli bedre til neste gang! :) Snakkes i desember! Om ikke noen tar pinnen videre! Ønsker alle et godt år videre! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...