Gå til innhold

Den fabelaktige Duke`n


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

En av tidenes beste modeller er blitt enda bedre. RealAir Duke B60 er kommet i versjon 2, og det æ trodde var umulig å gjøre bedre, har fått betydelige forbedringer. Både grafikken, flightmdl og detaljrikdommen har blitt justert til dagens toppnivå, mens lydkvaliteten har blitt hevet til en eventyrlig innlevelse. Vi fikk en god smakebit i Lancair, og i Duke`n har RealAir fylt på med en mengde nye lydeffekter synkronisert med risting og bevegelser. A2A har Accusim som krever mye oppmerksomhet til motorbruken, men RealAir får hårene til å reise seg av innlevelse og flyfeeling. Dette er gøy :D .

 

duke1.jpg

 

duke2.jpg

 

duke3.jpg

 

duke4.jpg

 

duke5.jpg

 

.... og med FTXGlobal er VFR i Norge blitt mange hakk bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Lydopplevelsen er kanskje den største oppgraderingen, og da spesielt i kombinasjon/samspill med alle bevegelsene. Det rister og skaker og hviner i dekk, sideslipp og stall er nesten nifst. Noe skyldes antakelig at æ har koblet opp et sinnsykt bra høytalersett i kombinasjon med kvalitetsforsterker, men ingen tvil om at RealAir KAN lyd. Den grafiske oppgraderingen synes ikke så godt hos meg, da æ fremdeles nøyer meg med halvparten av oppløsningen som Duke`n er laget med. Flyfeelingen er fortsatt den beste i sin klasse, og RealAir er nesten alene om å simulere realistisk spinn og sideslipp. Og det beste av alt, oppgraderingen koster bare 150 norske kroner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset Ernst, på tur ned her nå.

 

Grattis med nye speakers, herlig med god lyd når man flyr.

Her står det 3 Bose talere og venter i spenning.

http://www.bose.no/NO/no/home-and-personal-audio/speakers/computer-speakers/companion-5-speaker-system/

 

Sinnsykt bra bilder foresten.

Ikke rart det blir handel av slik...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Takkåtakk Øyvind, gode speakers er like viktig som god PC angående innlevelse i FSX/P3D :) Har alltid prioritert godt lydanlegg, og hadde brukbare greier fra før, med både forsterker og store høytalere, men så fikk æ "plutselig" plassproblemer til mitt "kjempesvære" lydanlegg beregnet på musikk og hjemmekino. En smådjævel inni meg foreslo å koble dette til PCen, og plutselig skjedde det mirakler :grin: . De flymodellene som har god lydkvalitet ( A2A P-51, RealAir Duke og Lancair, SibWings An-2, Aersosoft Twotter, SkunkWorks F-104 og et par andre) fikk noe så vannvittig bra lyd, og det dukket opp lyddetaljer æ ikke visste om !! MEN de modellene som hadde brukbar lydkvalitet, fikk plutselig elendig lyd. Alle dårlige detaljer og svakheter ble forsterket, så nå blir det mange avinnstalleringer :blush: . Det samme kan det være, for det er blitt store avstander mellom de brukbare modellene og de virkelig gode, og hos meg begynner det å bli plassproblemer i hangaren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått ett par turer i Duken Ernst og jeg er langt på vei enig med deg i det du har skrevet om den.

Den flyr som en drøm og er en herlig modell.

Virkelig flott men jeg har ett par pungter på lyden av alle ting som jeg ikke likte.

Jeg dro opp volumet til uante høyder her i dag for å høre på motorlyden først og fremst, tok en runup og gjorde meg klar til første takeoff. Dro igang Fuel Boost pumpene og rynket kraftig på bryna. Du verden for ett volum men det blir vel sikkert overdøva av 6 sylindere på hver sin side av huet på takeoff tenkte jeg.

Dengang ei. Det var såpass irriterende at jeg midt i takeoff slo di av.

Javel tenkte jeg greit nok, lyden av motorene og resten av flyet høres jo meget bra ut på Climb, som sagt så hadde jeg skrudd opp lyden til naboklage nivå.

Flyet klatrer greit og fint og hastigheten øker så jeg tar tak i Flaps håndtaket for å legge di inn.

Jeg skvetter rett i taket, lyden er så høy at den overdøver abosutt alt annet.

Problemet slik jeg ser det er ikke selve lydene i seg selv men justering av lydnivået i forhold til andre ting. Feks to rimelig store forbrenningsmotorer rett på utsiden.

 

Etter takeoff var jeg nyskjerrig på hvordan lyden av flyet var på utsiden og da feks ifra ett tower. Da kom skuffelse nr 3.

Allerede flere minutter før flyet blir synlig ifra Tower høres en høy monoton kjedelig motor brumming som ikke forandrer seg i det hele tatt før man er så og si rett over Tower. Da kommer det riktignok en grum brumming som kan sies å være relevant.

 

Puh tror jeg må ta en tur inn i sound.cfg og se om det ikke går an å justere litt på noen små nivåer.

Nå er jeg rimelig sikker på at ikke alle opplever disse lydene slik som jeg, det er nok like mange forskjellige oppfatninger av dette som det finnes forskjellige lydanlegg tenker jeg?

 

Men etter alt dette grumset ifra meg så må jeg si at med litt fiksing og triksing så er jeg sikker på at dette blir en av favorittene som ikke blir hevet ut av hangaren på ei stund.

Flyet er glimrende i bruk med mindre man booster fuel eller rører flaps.. He he.. Ja og ikke titt på flyet ifra tower... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ja Øyvind, er det ikke typisk oppførsel av den uutgrunnelige PC-verdenen :cry: Jeg har ingen av de ulydene du nevner, fikk ståpels av flyby-lyden og flapslyden var noe æ hørte svakt gjennom motorrabalderet, akkurat slik æ hadde forventet det. Fuel Boost har æ ikke brukt enda, så det må testes. Ellers imponerer kombinasjonen mellom "accufeel" og RealAir sine lydfiler, med dekk som hviiiner, bremser som knirker, vindsus, stallblaffring og flaps som holder på å slites i stykker ( hvis man ikke passer på hastigheten ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Veldig fin modell og fin bildeserie! :-)

Men er dette fsx eller prepar3d?? Hører p3d blir optimalisert med dx11 osv, kan man overhodet bruke noen av addonsene der ute for fsx med den nye p3d tro!? Og hva er det dere flyr her inne på forumet, fsx eller p3d? Jeg føler jeg må tilbake å simme igjen. Lenge siden nå! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Kjetil, dette er FSX. Ikke så lett å holde seg oppdatert i disse dager, og for min del har æ både FSX og P3D operativt.

Prøvde å gå helt over til P3D da mange hevdet bedre flyt osv, men jeg opplevde ingen forskjell på disse to simmene. Derimot synes jeg FSX har mye penere visuelle effekter som skyer, atmosfære og landskap, men det er selvfølgelig en smaks sak.

Når P3D versjon 2 kommer på slutten av året, blir det spennende å følge med hva som er resultatet.

 

Øyvind, æ tok en ny testtur for å sjekke nevnte lydkvaliteter, og hos meg har FuelBoost realistiske og dempede lyder. Under take off er det så vidt æ klarer å høre pumpene gjennom motorlyden. Det samme gjelder flaps, realistisk og avdempet lyd, med riktig forhold til motorlyd, uansett hvor mye guffe æ gir på i forsterkeren. I tower-view øker motorstyrken jevnt, helt til flyet brøler forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

OK. Da tror jeg at jeg går for å installere fsx igjen. Ser at duken din også har minimalt med glasscockpit instrumenter ombord. Dette er vel et kjent problem i fsx at 3d cockpiten suger fps, og kanskje spesielt glasscockpit. Hvordan er bildeflyten i cockpit på denne? Da hadde det vært greit å vite litt a PC specsa dine Ernst! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind, æ tok en ny testtur for å sjekke nevnte lydkvaliteter, og hos meg har FuelBoost realistiske og dempede lyder. Under take off er det så vidt æ klarer å høre pumpene gjennom motorlyden. Det samme gjelder flaps, realistisk og avdempet lyd, med riktig forhold til motorlyd, uansett hvor mye guffe æ gir på i forsterkeren. I tower-view øker motorstyrken jevnt, helt til flyet brøler forbi.

 

Så bra Ernst. Spørs om jeg får prøve en liten reinstall av denne maskina kanskje?

Jeg har jo ikke disse problemene med noen andre modeller så jeg tror ikke det er pga mitt lydanlegg heller.

 

Kjetil:

Hos meg flyter det helt konge og med dine specs skulle det heller ikke være noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ja Øyvind, håper reinnstallering løser problemene, for sånn skal det ikke være. Etter noen timer i lufta med Duke`n imponerer den enda mer, så her har RealAir faktisk løftet nivået mer enn æ trudde var mulig i FSX . Tvang maskinen utenfor normal "flight envelope" , og det var imponerende å oppleve hvordan den gikk i spinn, og det er en nytelse å "sideslippe" for å redusere høyden under landing osv :)

 

Kjetil, æ har en gammel PC som rusler i ro og mak med 2,8 GHz prossessor, og et like gammelt grafikk-kort Radeon 5870-1GB , men maskinen har vært dønn stabil og gir meg fin flyt med frames på gjennomsnittlig 30. Har vært fornøyd med FSX siden dag 1, og enda mer fornøyd med FSX/Acceleration ( som er noe annet enn FSX pluss servicepack 2 ). Prøver likevel å følge med i utviklingen av P3D, og går antakelig helt over til denne når versjon 2 er ferdig.

 

VC i Duke`n flyter bekymringsløst, og RealAir har løst problemet med forsinkelse mellom ekstern og intern view ved å "beholde" texturene i minnet. Denne VCen er mye mer detaljert enn i den gamle modellen, og likevel flyter det bedre . Kan ikke annet enn å anbefale denne modellen, og man skal være bra enspora innen flyinteressen for å IKKE like Duke`n :/ .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Da kan jeg nyte lyden slik den bør være Ernst.

Som vanlig lå feilen imellom skjermene og stolryggen desverre.

Tilfeldigvis så kikka jeg inn i FSX Sound Settings og der sto absolutt alt på 50% etter siste reinstall.

Nå forandret jeg Engines til 80% og tok en velykka prøvetur.

Da er jeg plutselig mere enig med deg igjen slik det bør være. :D

 

Ps. Flyet er helt glimrende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...