Gå til innhold

How to fly a real Boeing 737-800 after 1 month


Kenneth Sivertsen

Anbefalte innlegg

Tja, det er jo ikke så utrolig.

 

For det første er store deler av ATPL-pensumet ting du trenger å vite for å være en PASSASJER-transportør. Gjennom vær, balanseutregninger, rutevalg/kartlære, radiokommunikasjon og alt som hører til som en kommersiell pilot.

 

For det andre er jo en Boeing 737 en rimelig enkel sak å fly, som sikkert dere flight-simmere vet ganske greit er takeoffen rett fram, flyet oppfører seg rimelig tilgivelig og det viktigste av informasjon vises på skjermen.

 

Så jeg skjønner ikke hvorfor det er så "utrolig" *sånn sett* - det mest utrolige er jo at forsikringsselskapene har godtatt at et passasjerfly ble brukt til en slik flyvning, at flyplassen har tillatt det, at byens styresmakter har godtatt at han flyr over potensielt bebyggede områder osv.... :P At papirmølla har godtatt det, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det andre er jo en Boeing 737 en rimelig enkel sak å fly' date=' som sikkert dere flight-simmere vet ganske greit er takeoffen rett fram, flyet oppfører seg rimelig tilgivelig og det viktigste av informasjon vises på skjermen.[/quote']

Tja, take-off'en er nå én sak, men landingen er som regel en noe mer kompleks oppgave. Nå har ikke jeg flydd noe større enn en Cirrus, men min erfaring er at det å lande et fly i virkeligheten er noe ganske annerledes enn å lande i en flysimulator. Det sa jo til og med instruktøren i videoen. Det har ikke nødvendigvis så mye å gjøre med hvordan flyet oppfører seg i luften, men når man flyr et ordentlig fly så får man helt andre sanseinntrykk enn når man flyr i en simulator. Når man skal lande en 737 på ordentlig så går det plutselig opp for en at man flyr rett mot bakken i 300km/t.

 

Forøvrig så sier jeg som deg, Mari. Det er egentlig ganske utrolig at et forsikringsselskap har gitt grønt lys til at noen med så lite opplæring skal lande et fly som koster 500 millioner kroner :crazy:

Vi får håpe sikkerheten hadde førsteprioritet under all flygingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det var sikkert :) Satt jo en instruktør klar til å ta over når som helst, pluss en ekstra instruktør på klappsetet (så jeg i noen bilder). Jeg tror (men vet ikke, hehe) at instruktøren som satt på klapp sjekket at instruktøren i venstresetet gjorde jobben, siden den egentlig skulle sjekkes av han i høyresetet (rett meg om jeg tar feeeil).

 

Utrolig kult program og kult at han faktisk fikk lov til å prøve å fly maskinen. Litt imponert over den rotor mac kvakk landingen han fikk til, selv med spoilers :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnor: Kanskje det var det den ekstra instruktøren gjorde, ja. Det tenkte jeg ikke på. Men jeg lurer også litt på hvordan de spente fast han kameramannen som sto ved siden av... :P

 

Tore: Jeg tror ikke han fløy opp til PPL (hvis det var det du mente), men han fløy fram til og med første solo. Men uansett, imponerende var det. Læringskurven var nok ganske bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...