Gå til innhold

To ekte ENGM ATC under FLG2013?


Kjetil Mathisen

Anbefalte innlegg

Vatsim eventet som vi skal kjøre under FLG har dårlig påmelding. Vi som arrangører ser nå etter andre alternativer.

 

Jan Kristensen har vært i kontakt med to stykk ivrige kanditater fra ENGM som muligens kunne tenkt seg å delta som ATC under FLG i år.. Disse to jobber til daglig på ENGM control. :D

 

Hva må vi gjøre for at disse to skal kunne få kontrollere oss under FLG eventet over Vatsim? Disse to har jo selvfølgelig ikke noe innloggings id, ei heller noe Vatsim rating, men jeg er sikker på at de skal kunne gi oss en like bra service som det vi er vant til å se..

 

Finnes det noe man kan gjøre for å få oss to vaske ekte ATC under FLG? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært tvilsomt at dere vil få til noe tidsnok. Det vil være mulighet å søke om fast-track, men denne søknaden må behandles av VATSIMs styre, og kandidatene må også være villig å sende fra seg kopi av sin dokumentasjon. Videre må de gjennom skriftelige og praktiske eksamener, både generell fly- og atc-teori samt lokal utsjekk. Det er med andre ord satte regelverk, og at du er en ekte ATC har lite å si, annet enn at du får fritak for obligatorisk ventetid mellom skriftelige eksamener dersom du får godkjent fast-track.

 

I tillegg gjelder det egne lokale regelverk for VATSIM Scandinavia. Gutta som skal inn må lære seg ny programvare, og gjerne litt andre måter å tenke på. Det er ikke gitt at en pilot de snakker med på VATSIM kan utføre det de ber han om. Det kreves derfor stor innsatsvilje fra ATC, og til tider noe uortodokse metoder.

 

To uker vil derfor være et svært usannsynlig tidsperspektiv å få inn nye personer i riktig rating, uavhengig om de er ATC-utdannet eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde absolutt vært morro å få de inn, men å klare å få til dette i løpet av dette tidsperspektivet vil være urealistisk. Problemet er ikke velvillighet og ønske, problemet er et tungt byråkrati vi ikke har noe myndighet i. I løpet av min tid som director i skandinavia kjørte jeg 3 fast-tracks. Ene søknaden ble avvist, de to andre ble godkjent. Tidsmessig sparte disse to omtrent ingenting selv med fast-track da de må gjennom den grunnleggende opplæringen uansett - dette er ikke snakk om å lære seg flygeteori, men å lære seg programvare, regelverk og rett og slett metoder å kontrollere på et nettverk der bortimot ingen er utdannet flygere. I tillegg kan søknadsprosessen for å få innvilget en fast-track være lang. Disse tre jeg kjørte gjennom hadde svartid på 3-4 uker. Men for all del, jeg sier ingenting om at det ikke nytter å prøve, men ikke ha for store forhåpninger til å komme kjapt gjennom VATSIMs byråkrati. Det er desverre ikke alltid så enkelt når det er opprettet så mange instanser.. :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er desverre ikke slik at det er din personlige mening som gjelder. Det er VATSIMs lover og regler som gjelder. Hva du vil gjøre med din bruker er helt opp til deg, men om du blir tatt for det er det også du som må stå til ansvar.

 

Å la noen andre bruke din ID er ikke lov. Sånn er det. Om du da vil bryte gitte regler så må du gjerne gjøre det. Men ha i bakhodet at det er VATSIM-Supervisors også her på forumet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta nå å undersøke littegrann før dere sier at det er så forbanna vanskelig.

 

Sendte en kjapp mail til Kyle Ramsey, som sendte den videre til Peter Nielsen, og fikk dette som svar:

 

Hi,

 

I see two quick options, trying to be practical here. option 1 is easier than option 2.

 

1. The two gents in Question sign up to Vatsim, send their CID AND relevant info to the Scandi vACC Director with a copy to VATEUD1, VATEUR1 and me and we bump them Direct to C rating 48hrs before the event with a CAVEAT that their Membership will be set back to OBS/S1 and/or Cancelled after the event.

 

2. We set up two Special Event CID's and give them the cid/pw before the event and cancel these after the event

 

Third and more permanent option is that we do 1, but instead of cxxl the membership, let them if they so wish stay but then back to S1 and for a normal Fast Track

 

Per, we like this, but the main sticking point is going to be the use of the software, ie ES.. they will need a quick crash course on how to use it, that means mentor time..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per, we like this, but the main sticking point is going to be the use of the software, ie ES.. they will need a quick crash course on how to use it, that means mentor time..

 

Hvis den som innehar gyldig CID sitter ved siden av og veileder hele veien, så skulle vell dette være greit?

 

Kan ikke helt se for meg at flygelederne gidder å sende inn kopi på attester og diverse, bare for å prøve seg på Vatsim èn kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere ser av posten til PK så mangler det ikkje på vilje på å få til dette.

 

Men nokon må sjølvsagt ta initiativ og sette igang prosessane.

Dere har jo en Vatsim-sjef på FLG?

 

Geir, ja ting kan være litt tungrodd, spesielt når det går utenfor standard.

Noe du trenger hjelp til? Her er mykje god hjelp å få her på forumet. Du har jo sjølv sett for ei stor og sammensveisa gruppe vi Vatsim-folket har vært på FLG.

 

Sjølv meinar eg at dette kan være positivt også, det skiller litt klinten frå hveten at det kreves bittelitt innsats å komme igang.

 

Skal du bli ATC må du gjennom ein opplæringsprosess som kan ta litt tid, på grunn av at mentorering skjer på frivillig basis, når folk har tid.

 

Skal du bli pilot er det ingen formelle krav, men man møter visse forventninger til kunnskap. Og det tar litt innsats å ordne pilotklient osv..

 

Da slipper vi "døgnfluer" og vi får høgre kvalitet og meir realisme på nettverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kunne jo spurt på forumet til VATSIM Scandinavia slik at blandt annet jeg som er Chief Of Training Norway får dette med meg. Ikke gå ut ifra at jeg sitter å leser flere forskjellige forum til daglig. Jeg leser VATSIM Scandinavia sitt forum flere ganger om dagen, og flightsim.no sitt forum ca èn gang i måneden.

 

Hadde dere spurt meg, hadde jeg klart å få til noe. Det er fortsatt ikke for sent. Men det må nesten gå gjennom offisielle kanaler. Er det fortsatt ønskelig å gå videre med dette, ta kontakt så ordner vi dette veldig kjapt.

 

accsca23@vatsim-scandinavia.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...