Gå til innhold

Simulator VFR flight i praksis


John Martin

Anbefalte innlegg

Har noe jeg har fungert litt på i det siste nå når jeg leser meg opp på forskjellig teori.

 

Hvis jeg ønsker å fly VFR fra ENVA til ENBN, da er det vel ikke bare å ta av fra Værnes å fly en cirka kurs mot Brønnøysund? Er det ikke spesielle ruter man må fly i og punkter man må passere? :)

 

Eller er det kanskje bare hvis man flyr IFR? Da bruker man vel VOR oppover for å navigere?

 

Mulig det er dumme spørsmål, men kunne bare tenkt meg å tatt den turen så realistisk som mulig. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn og ut av flyplassens kontrollsone (CTR) flyr man vanligvis etter ferdigbestemte "VFR reporting points" og ruter som strekker seg mellom disse punktene. Sjekk AIP Norway for de nyeste kartene: https://www.ippc.no/norway_aip/current/main_no.html (Velg en flyplass og åpne "VFR-Routes Light Aircraft") Flygeleder (Vatsim) vil fortelle deg hvilken rute du skal følge inn eller ut av kontrollsonen, men du kan selvsagt komme med egne ønsker.

 

Utenom dette er det opp til deg hvordan du ønsker å navigere; stedsnavn, VORs, RNAV fixes, etc. kan brukes om hverandre. Putt dette inn i flightplanen din om du flyr online (feks på Vatsim). Husk at du også må holde øynene oppe for terreng og evt andre fly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det vel ikke noe krav om flyrute i det hele tatt ved VFR? Det er vel kun ved ønske om redningstjeneste ved styrt at det er krav om det slik at man vet omtrentlig hvor du har fløyet? Kanskje annerledes på Vatsim? Det holder vel med flyplass->flyplass og ca. høyde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VFR

Som de andre sier så er det kun inn og ut av kontrollsonene til flyplassene at det er (mer eller mindre) fastsatte ruter.

 

Hvis du ser på et Aerodrome (AD) Chart for en kontrollert flyplass (ikke en flyplass som kun har AFIS, som på de norske kortbaneflyplassene), så ser du at det ligger flere "trekanter" på eller nær kontrollsonegrensen, og navnene på disse punktene står rett ved siden av hvert sitt respektive punkt.

 

La oss si at du nærmer deg punktet "Jalmar" ved kontrollsonegrensen til Loffen Flyplass. Da kontakter du tårnet ved flyplassen og sier for eksempel:

 

"Loffen Tower, DittCallsign, approaching Jalmar at two tousand feet for landing".

 

Hvis du er litt heldig da, så får du en klarering rett til traffic circuit'en til rullebanen. Er du litt mindre heldig så kan du for eksempel få:

 

"DittCallsign, continue for holding East, one tousand five hundred feet or below".

 

Da flyr du og legger deg i holding East på 1500ft eller lavere, også får du en ny klarering videre mot flyplassen senere.

 

Mer avansert er det vanligvis ikke, men nå har ikke jeg flydd noe nevneverdig i Norge enda (stort sett bare i flate Sør-Sverige), så jeg vet ikke om det eksisterer lokale VFR-ruter innad i kontrollsonene noen steder.

 

Det er likens når du skal ta av fra en flyplass. Da får du for eksempel:

 

"DittCallsign, after take-off turn right and exit the control zone via Jalmar".

 

Det var altså i kontrollert luft. Mellom kontrollsonene, hvor du sannsynligvis flyr i ukontrollert luft, med mindre du flyr opp i et TMA, så flyr man stort sett hvor man vil. Når du lager deg en flightplan så setter du inn dine egne waypoints. Det kan selvsagt være en VOR, NDB eller et stedsnavn (bruk av stedsnavn er særegent for Norge), eller det kan være et koordinat.

 

Du kan altså selv bestemme hvilke waypoints du vil bruke, men du må jo også skrive inn i flightplan'en hvor lang tid du beregner å bruke på turen. Planlegger du for eksempel å sirkle over et sted en stund, så kan det lønne seg å legge til noen minutter i flightplan'en.

 

Hvis du derimot flyr IFR, så begynner vi å snakke om airways, SID's, STAR's og alle de greiene som vi ikke har begynt med her på skolen enda:)

 

Lykke til og spør gjerne om dette ble uoversiktlig forklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten Ruud: Korrekt. Flyr du i ukontrollert luft så kan du gjøre hva du vil, så lenge du holder deg innenfor regelverket (500 fot AGL over terreng, 1000 fot over tettbebyggelse og nasjonalparker, krav til sikt og distanse til skyene osv.). Flightplan trenger du heller ikke, hvis du for eksempel skal fly mellom to ukontrollerte gresstriper. Nord-Norge er vel et unntak der, hvor man skal ha flightplan uansett slik jeg har forstått det.

 

Men som med mye annet så er en flightplan kjekt å ha, pga. det du sier med redningstjeneste osv. ^^,

 

MEN noen flyplasser har såkalt PPR - Prior Permission Required. Man må altså ringe til flyplassen og spørre før man flyr dit. Informasjon om dette finner man i AIP. Men det er jo ikke noe man trenger å gjøre på Vatsim... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreves operativ flygeplan ved flyging lengre enn 50nm. Flyr du uten melder du "Negative Fligthplan" ved oppkall første gang, og får en forenklet klarering. For lengre enn 50nm, flyging over landegrenser, ut fra Gardermoen og flyging øst av 27 breddegrad er det krav for å file flightplan til ATC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kreves operativ flygeplan ved flyging lengre enn 50nm. Flyr du uten melder du "Negative Fligthplan" ved oppkall første gang, og får en forenklet klarering. For lengre enn 50nm, flyging over landegrenser, ut fra Gardermoen og flyging øst av 27 breddegrad er det krav for å file flightplan til ATC."

 

NB: Her blander du begreper. Operativ flygeplan er IKKE det samme som flightplan. Operativ flygeplan er din egen plan over hvor du skal fly, med tanke på at du har nok fuel, rett høyde osv.

Flightplan er den du melder inn til ATC hvis du ønsker søk- og redning, eller om du skal fly i henhold til de punktene du nevner - men IKKE noe krav om dette for lengre flyging enn 50nm. Du kan fly fra Bodø til Kristiansand uten flightplan om du vil (selv om det ikke nødvendigvis er så veldig lurt). Operativ flygeplan skal du imidlertid ha, men det er kun for ditt eget bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å få litt teken på VFR og det praktiske ved å fly nå.

 

Kom igår også over et program som virker veldig genialt til Flight Planning ved VFR flights.

Plan-G.

 

Har ikke fått satt meg inn i programmet så veldig mye, men etter å ha gått igjennom tutorialen i manualen, så virker det veldig enkelt og greit satt opp. Ser bare at det ikke er like enkelt å gjøre det i Norge, siden det mangler landmarks og andre visuelle holdepunkter. Må vel prøve å se om det ikke finnes noe man kan installere for at det blir bli lettere i norge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg på govfr.com. Den dekker Norge (har dog ikke ICAO-kart). Jeg bruker den når jeg planlegger VFR-turer. Den er integrert mot airnavpro (nav-app på iPad og Android).

Når du kommer deg over grensesnittet (det er litt spesielt...) i govfr.com så er det en ganske så bra side for å planlegge flyturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...