Gå til innhold

Passasjerfly krasjlandet i San Francisco


Ola Pettersen

Anbefalte innlegg

Jeg vil heller si at det er andre hull. Det er fort gjort å tabbe seg ut på en visual om man ikke gjør det ofte, men min bemerkning gikk mere på det å la et tilsynelatende fungerende fly gå i bakken fordi man ikke reagerer tidsnok.

 

I BA sitt tilfelle vil jeg vel si at det ikke var stort mere de kunne gjort.

 

En som tidligere fløy hos oss og nå flyr B777 mente forøvrig han ikke ville kunne fly en fornuftig visual med den siden det er noe de egentlig aldri gjør.

De flyr lange og derfor få legs og 99,99% av de ender i en ILS approach.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet nå litt mere om hva som skjedde i sekundene før sammenstøtet:

-FDR viste at throttle var idle under approachen

 

-CVR indikerte at ett crewmedlem ba om mer throttle 7 sek før de traff bakken. De hadde også vært under "target approach speed", som var 137 knop

 

-Call for go around came 1.5 seconds before impact

 

Dette er ifra NTSB sine opplysninger som de selv har godt ut med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

the aircraft reached a minimum speed of 103 KIAS 3 seconds prior to impact,

 

Grusomt... :eek: Virker dog merkelig at training captain ikke sa noe om speed, skulle tro at det er litt av hans ansvar? Ut i fra hva NTSB sier om de registerte hastighetene, kan det virke som Captain har begynt å flare tidlig, uten å øke thrust, som dermed har ført til en stall. Mistet 30 kts på drøyt 15 sekunder, så er ikke veldig god tid til å reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...