Gå til innhold

Mikroflylappen


Marius Risan

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt til å begynne med med mikroflytimer når jeg fyller 16..

Har noen spørsmål:

-Hvor mye er det meste man kan veie for å ta mikro flylappen? la oss si at man veier 85-90kg når man er 16år..

- Hvordan er teori prøvene? Er det sånn at man må skrive svaret helt selv eller er det sånn at svarene står der, bare at det er flere forskjellige svar og et av dem er riktige?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius!

 

85-90kg er ingen problem i mikrofly. Men man skal ikke nærme seg 100kg og mer, da begynner man å nå grensen, spesielt hvis man ønsker å fly sammen med andre, noe man gjør under skoling. Da flyr man jo med instruktør.

 

Teoriprøvene er det 8 stykker av, og hver av disse har 20 spørsmål, multiple choice. DVS, man får et spørsmål med 4 alternativer, så krysser man av på den man tror er riktig.

Prøvene er på norsk.

 

Lykke til med mikrolappen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Så lenge flyets vekt er innenfor dets begrensninger så er det ikke noe problem :)

 

Per: Hørt at det koster mellom 25-30K men dette må andre bekrefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker:)

 

Ser at her på Karmøy er det 2000kr for teori og 11000kr med flytimer til du kan fly solo. Dette er vel mikrolitlappen? Dette er jo overkommelig for mange, men blir det ikke mer utlegg enn forventet. Jeg vet jeg måtte ut med mangfoldige kroner da jeg skulle nyte kajakk livet!

 

" En må regne med at det totalt koster ca.kr. 22 - 25.000,- Dette skal dekke kostnadene til teorimateriell, leie av fly til praktisk flyging og diverse utgifter som f.eks. legekontroll. "

 

kilde: https://sites.google.com/a/hsfk.info/hsfk/Home/opplaering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt: Så lenge man er innenfor flyets vektbegrensning (MTOW 450kg eller 472,5kg hvis fallskjerm)så kan bare fylle på... I praksis betyr dette en grense på nær 100kg, hvis instruktøren er "normal" eller lettere. Flyet skal ikke veie mer enn 275kg - 282kg når det er tomt.

 

Eksempel med en Aeroprakt med fallskjerm, veier med halvfulle tanker ca 300kg.

Da kan de to pilotene tilsammen veie 172,5kg tilsammen.. 100+72,5, eller 85+85..

 

Pris:

Pris varierer veldig der ute, og det gjør også flymateriellet.

Selv er jeg instruktør i Grenland Flyklubb, der opererer vi med den nevnte Aeroprakten som leies ut til 720kr timen, + 300kr til instruktør. DVS 1020kr timen. Man må ha 25 timer for oppflyging, pluss diverse andre utgifter som medlemskap, legesjekk, eksamener og teorimateriell. Teoriundervisning er ikke noe krav, men anbefalt, og pleier å koste 2-3000kr.

Pris Mikrolappen: 30-35.000kr vil jeg påstå er en riktig indikering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...