Gå til innhold

Hva skjer med Scandinavian Vacc?


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen som vet om det er liv i divisjonen. Jeg har tenkt å starte opp med ATC teori og training, men etter å ha sendt noen mailer for å få tilgang til sidene deres, har det ikke kommet noe svar.

Har forr VATSIM sentralt til å endre region fra Europe til Scandinavia, så i utgangspunktet skulle tilgangen være i orden.

 

Kan nevne at jeg samtidig startet opp med ATC opplegg på IVAO og har mens jeg venter på svar fra Vatsim Scandinavia, kommet i gang som ATC, tatt en eksamen og hevet rating én gang :D

Litt mer orden i sakene der kan man si.

 

Har hatt gamle fordommer mot IVAO hvor jeg har trodd at piloter og ATC ikke ar hatt noe krav til opplæring og generell forståelse for trafikkflyging.

Disse fordommene er ettertrykkelig gjort til skamme og skal bare se at det er på IVAO jeg kommer til å gjøre karriære som ATC fremfor Vatsim.

Tanken er å kjøre et dobbelt løp, men da må VASIM komme på banen og vise litt interesse.

Enn så lenge finner dere meg som ENCN_TWR, ENVA_GRD og ENGM_DEL på IVAO nettverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg må også innrømme at gamle fordommer har holdt meg unna IVAO i årevis. På FSWeekend flys det utelukkende på IVAO, og det virker som programvaren deres er overlegen det som tilbys på VATSIM.

 

Kanskje du rett og slett får kontrollert meg, Geir! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidsbruk for ATC-trening og gammel programvare på pilotsiden er absolutt en svaket både for VACC Scandinavia og VATSIM som sådan. Men programmene som er tilgjengelig for ATC på VATSIM er (etter min mening) overlegent det IVAO har å tilby.

 

Så på det tekniske planet må vel idealet være IVAO's pilotklient og VATSIM's ATC-klienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at training director er noget opptatt; tok vel 3 døgn før jeg fikk svar med ham sist. Du må nok også belage deg på noe ventetid etter at du har fått kontakt med han, det er gjerne litt kø for å få en mentor også.

 

At ting tar tid har som Gunnar nevnte alltid vært VATSIMs svakhet - men til gjengjeld får du en grundig opplæring som resulterer i en kvalitet som er mye høyere enn på IVAO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler, var det en som sa.

Skjønner at jeg er utålmodig nå når jeg først har bestemt meg, men ser av listen i ledelsen i den skandinaviske avdelingen, at det burde være mulig å få svar ganske raskt.

DEt er vel muligens noe med organiseringen, men skal ikke mene for mye om slikt.

 

Når det gjelder klienten, så har IvAc et interace som enhver windowsbruker kan tørre å klikke seg rundt i og forstår. Har ikke tatt mange dagene med lesing og testing før jeg føler meg ganske trygg på bruken.

Har også kikket litt på Euroscope, men der hjelper det ikke med intuisjon. Ikke min iallefall.

Skjønner at det ligger et vell av muligheter i softvaren, men her vil det kreves mer studier for å bli trygg på bruken og funksjonene.

Det er noen sekundær "barer" som har så liten tekst at jeg ikke har funnet ut hva de er til. For oss med "voksent syn" kreves det absolutt at man vet hvilken funksjon som ligger hvor uten å måtte lese på ikonene/knappene, men det skal man jo også være.

 

Har dog kun vært inne som _obs for å klikke litt rundt i klienten, men ikke brukt funksjonene i praksis.

Så langt liker jeg IvAc bedre, men kan altså ikke snakke som "fagmann".

Det håper jeg at jeg kan om en stund, og kan da gi et mer nyansert bilde av alle aspekter.

 

Ser frem til å lære mer og ta fatt på utdanningen som ATC på VATSIM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir, da er vi to som sitter å fikler med Euroscope om dagen :) Har også uttrykt interesse for ATC trening på Vatsim, men jeg har så mye å drive med om dagen så intet stress for min del. Men uansett artig å kikke litt på Euroscope for nysgjerrighetens skyld. Det er jo ett hav av funksjoner bare på hvordan radarbilde skal vises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang kø for ATC-trening for tiden. Hender jeg selv bidrar litt som mentor, men i det siste har det rett og slett vært for lite fritid å sette av til slikt. Jeg håper å kunne hjelpe til mer til sommeren, når eksamener og slikt er over :)

 

Ellers er det mye spennende på gang hos Vatsim nå. 10-15 programmerere har gått sammen om en splitter ny pilotklient. I tillegg vil en ny serverstruktur innføres, hvor vi blant annet får posisjonsoppdateringer hvert sekund (ikke lenger hvert 5 sek.), samt forhåpentligvis et nytt voice codec. Kanskje ser vi en egen AI-repository etterhvert også. Håper dette blir bra, for dette kan øke opplevelsen mye, både for ATC og nye piloter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en fugle kvitret i øret hans at det hopet seg opp, for i går fikk jeg en kortfattet mail om at jeg kunne ta teoriprøve og hadde en halvtime til overs mellom kakene hvor jeg tok S1 eksamen.

Var forundret over at jeg ikke ble bedt om å lese noe først, men hoppet i det. Det var stort sett plankekjøring og kunne besvares til "Bestått" med det jeg har innabords fra flygingen oppgjennom.

 

Nå havner jeg på liste for training, så får vi se hvor lang tid det tar. Håper det passer når jeg først blir satt opp. Det skal jo passe mellom bleier og treninger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

 

Jeg er da webmaster for vatsim-scandinavia og har mulighet til å hjelpe deg med alt av tilganger.

 

Jeg ser du skrev at du hadde flyttet region over til VATSIM-Scandinavia, noe som er kjempeflott og også nødvendig for å få tilgang til våre separate systemer. Når dette er gjort, så kan man lage seg en bruker på forumet vårt ( http://forum.vatsim-scandinavia.org/ ). Da sendes din registrering til Membership Director som sjekker manuelt at du er i riktig region, samt hvordan nivå (Obs-C3) du skal ha i våre systemer. Når dette er gjort (1-3 dager), så har du fått godkjent profilen din, og da opprettes det også en bruker på hovedsiden vår, helt automatisk første gang når du logger inn.

 

Jeg ser alltid på mulighetene til å gjøre våre systemer enklere og enklere for våre brukere. Men akkurat nå, så er vi bare glade for at systemene fungerer. Det har vært mye om å men med de gamle nettsidene våre.

 

Jeg håper iallefall at om du har noen problemer som kommer til våre systemer, nettsidene eller forumet. Så sender du bare meg en mail på webmaster@vatsim-scandinavia.org så skal du se at du får veldig kjapt svar :)

 

Jeg kan også love dere alle sammen at jeg skal ta å skrive en liten hjelpepost til alle i "staff" i vatsim-scandinavia nå i nærmeste framtid. Der jeg forklarer hvordan dem kan videresende all epost som kommer inn i våre systemer, til deres private epost. Slik at det mest sannsynlig vil være mindre svartid fra alle sammen.

 

Ha en fortsatt fin søndag alle sammen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha... jeg har prøvd å logge inn på hovedsiden for å få tilganger i undermenyene, men som du er inne på, så kommer det ikke frem noe sted at vi må registrere oss på forumet for å få denne tilgangen.

Jeg trodde det var nok å få endret VATSIM kontoen til korrekt region.

Skal registrere meg på forumet og se om ikke det gjør susen.

 

En liten tekst over logginn feltet eller på feilmeldingssiden kunne gjort seg.

 

Takk for oppklaringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men programmene som er tilgjengelig for ATC på VATSIM er (etter min mening) overlegent det IVAO har å tilby.

 

Så på det tekniske planet må vel idealet være IVAO's pilotklient og VATSIM's ATC-klienter.

 

Du er ikke registrert medlem på IVAO etter hva jeg kan se, så da lurer jeg på hva du baserer uttalelsen din på ettersom kjennskapen til software må være begrenset...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok registrert, men ikke aktiv. Jeg brukte litt tid på IVAO for noen år siden for å prøve nettverket. Husk at IVAO "deaktiverer" brukerkontoer som ikke blir brukt på 3 måneder. Så da blir spørsmålet hvorvidt du i det hele tatt kan søke opp "inaktive" medlemmer. Samt hvorvidt IVAO muligens også sletter kontoer etter en viss periode med inaktivitet.

 

Men joda: been there, done that...

 

Som en kuriositet kan det nevnes at en av IVAO-ATCene presterte å spørre meg om hvorvidt jeg var pilot i virkerligheten... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Jeg er faktisk ikke ute etter å henge ut noen, men sette fokus på det at mange uttaler seg om akkurat dette på bakgrunn av hva de har hørt eller sett skrevet fra andre, ikke egne opplevelser.

 

jeje...

 

Håper selv på å få erfaringer fra euroscope snart og ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...