Jump to content
Sign in to follow this  
Joakim Hagen

Widerøe solgt til Torghatten, Fjord1 og Nordland.

Recommended Posts

Widerøe ble nylig solg til Torghatten som har majoritet, Fjord1 og Nordland Fylkeskommune.

 

Widerøe sin Offisielle press release.

 

Norsk investorgruppe inn på eiersiden i Widerøe

 

(Oslo 3. mai 2013) Investorgruppen som består av Torghatten, Fjord1 og Nordland Fylkeskommune, kjøper til sammen 80 prosent av aksjene i Widerøe's Flyveselskap AS. SAS beholder de siste 20 prosentene. Største eier i Widerøe blir Torghatten ASA.

 

De tre nye eierne signerte i dag en avtale om å kjøpe 80 prosent av Widerøe, med en opsjon på overtakelse av de resterende 20 % i løpet av 2016. Aksjene skal overdras senets innen september i år. Som en del av transaksjonsavtalen selger også SAS sju Dash8- Q400 til Widerøe, som selskapet i dag leaser fra SAS.

 

Ansatte i Widerøe vil få muligheten til å kjøpe en betydelig del av aksjene i selskapet.

 

Denne eierkonstellasjonen med Torghatten i førersetet er en langsiktig og bra løsning for Widerøe, sier administrerende direktør Lars Kobberstad i Widerøe. – Dette er nasjonale aktører med lang erfaring i å bygge infrastruktur og tilby transport i Norge, og dette er eiere som vet hvor viktig det er å tilby kvalitet og forutsigbarhet i tjenestene sine. – Med flere eiere sikres også en finansiell soliditet i eierskapet av Widerøe, sier Kobberstad.

 

Transaksjonen er underlagt vanlige vilkår, inkludert godkjennelse fra norske konkurransemyndigheter, og forventes sluttført i september 2013.

 

- At også SAS er med som minoritetseier sikrer en myk overgang i driften av Widerøe, forteller Lars Kobberstad. I tillegg fortsetter samarbeidet med SAS som sikrer at vi også i framtiden kan tilby et godt reiseprodukt med gjennomgående billetter og bagasje fra alle våre stasjoner i Norge til neste alle steder i verden gjennom SAS og Star Alliance, sier Kobberstad.

 

 

Tankene dine bak dette? Selv forstår jeg ikke at dette kan gå bra. Fjord 1 som konkurrerer med Torghatten når det gjelder ferger, og som har solgt seg ut fra alt med buss(Nettbuss eier nå) Fordi dette ikke har gått bra, og nå har de nylig vedtatt å stenge kontoret i Molde som har vært en viktig brikke lenge.

 

Torghatten kjenner jeg ikke så mye til. Det at Nordland fylkeskommune er med tror jeg er positivt.

 

SAS sitter igjen med 20% frem til 2016 da de satser på å selge seg ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvorfor dette ikke skulle gå bra? Har ingen videre innsikt i hverken Fjord1, Torghatten eller NFK, men kan heller ikke finne noe i din argumentasjon som skulle tilsi at dette er dødfødt.

 

Ellers er det vel helt dagligdags at firma og selskaper gjør grep for å redusere utgifter og øke inntekter. Dette omfatter også å investere i selskaper, nye prosjekter og ideer.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De er på ingen måte borte fra SAS

1. SAS eier fortsatt 20% av aksjene

2. Operasjonen mellom SAS og Widerøe fortsetter som vanlig

3. Store deler av dagens Widerøe operasjoner er takket være SAS.

 

Men, salget i seg selv er flott, man hvis det skulle vært slik at SAS solgte seg helt ut vil det være en stor utfordring for Widerøe slik situasjonen er idag...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...