Gå til innhold

Gardermoen - hvor kan jeg "se"!


mwalther

Anbefalte innlegg

Hei,

Om du har flysertifikat er jo den beste plassen i tårnet - spør OSL om omvisning.

På bakken er det en del muligheter, de beste i endene av banene.

To avkjøringer på E6 nord for avkjøringen til flyplassen er det skiltet "Militær flyplass", følg skiltene og du havner på småveger som tar deg rundt på nordsiden av stripene og over til vestsiden. Her tangerer du stripene i nordenden, og du finner bra steder du kan stå.

Følg vegen videre vest, og ta av sørover på vegen du kommer til, følg lokalveger mot Jessheim og du vil passere stripene like på sørsiden.

Lykke til,

//Øyvind

[Edited by Oyvind Sannerhaugen 01-09-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan rett og slett sette deg ned i kafén vest i bygget og se ut over stand 5, 7, 11, 13, 15, 17, 19, 21 og 23. Der er det kun innenlands flyvninger, så du får ikke sett noe til utlendingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Jeg refererte til offentlig vei, ingenting ulovlig med det. Bare du holder deg utenfor gjerdet gjør du ingenting galt.

Du kommer også til den østre banen *før* avkjøringen til den militære flyplassen, dessuten er det jo porter/skilt som viser tydelig hvilket område som er militært.

2.

Jeg har aldri hatt med sykkel på flytoget, men det kan jo hende du finner noe info på http://www.flytoget.no"'>http://www.flytoget.no" TARGET=_blank>http://www.flytoget.no

//Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østre Bane:

Beste plassen er en liten grusvei som tar av fra hovedveien mot militær flyplass fra øst (E6). Den tar av på høyde med flytårnet. Her kommer du helt opp til gjerdet på rullebanen.

Vestre Bane:

01L: Landing/takeoff fra sør sees etter min mening best fra en liten parkeringslomme ved Widerøes hangar.

19R: Landing/takeoff fra nord sees best fra en liten vei som tar av fra hovedveien ved det gamle tårnet på vestsiden av plassen. Ta til venstre rett etter at du har tatt av inn mot det gamle tårnet. Her kan du også følge med på mye av "småfly" trafikken (businessjets etc) fra hangarområdet i nordvest.

Happy Spotting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !!

Hmm, tilbake etter en lengre pause... Et bra sted for "birdspotting" må være i gamle Trandum leir. Trandum er nå asylmottak så det er ingen problemer å slippe inn nå.. Hvis du finner frem; kjør rett inn hovedinngangen, ta til høyre ved rundkjøringen og fortsett ned en dump, passer den gamle jegerskolen og kjør rett frem til du kommer til et gjerde. Da vil du stå ved enden av østre rullebane. Dette er en rimelig "fet" plass for å se på flyene på ENGM, spør du meg..

Som kavalerioffiser er det forresten meget trist å se hva som har skjedd med mitt kjære Trandum, men livet må vel gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...