Gå til innhold

Fra i dag: nye SID/STAR på Gardermoen


Gunnar Seljeseth

Anbefalte innlegg

Gardermoen har fått nye SID/STAR (link).

 

Litt kjapt på STAR:

- Nye Flight Level's i "vifta", FL090-FL110 (mot tidl. FL100-FL120). Hvilken SID/STAR som er nederst eller øverst er det samme som før, så om du på en STAR fra RIPAM før fikk FL100 i "vifta", så skal du nå ned på FL090.

- Hver enkelt "vifte" er blitt mindre.

- Nøyaktig rute fra begynnelsen av STAR frem til viften har endret seg, men i hovedsak er dette mindre justeringer.

 

For SID:

- Nøyaktig ruteføring ut fra Gardermoen er blitt justert noe i en god del av SID-ene, samt en del nye designatorer (eks. ...8D i steden for ...7D).

 

Som vanlig:

LES DOKUMENTENE, det gjelder både det å ta en titt på kartet for å få en viss følelse av hva du kan forvente, samt å lese beskrivelsen av prosedyrene som alltid ligger en side eller to lengere ned i samme PDF-fil...

 

VG skriver forøvrig om forsinkelser på Gardermoen som en følge av problemer med "programmvare-oppdateringer"... http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10101311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsinkelsene i dag skyldes vel blant annet at NAX og SAS har fått AIRAC som ikke inneholder de nye prosedyrene, og må derfor vektoreres. Hvordan er det med Navigraph-AIRAC'en, dere som har oppdatert i dag? Blir vel uansett noe vektorering på Vatsim fremover også... :P

 

Det var vel Avinors forklaring på problemet. I realtitet la både NAX og SAS inn oppdatert FMC database, som ble gitt ut. Dette ble gjort ved forrige oppdatering da dette oppdateres hver 28 dag.

 

Utrolig nok er det Avinor som har like mye ansvar for problemene.. Detaljene bak det vet jeg ikke. Typisk nok skal ikke de ha skyld i noe som helst. La godt merke til idotien da jeg skulle til Stavanger på torsdag. "SAS og Norwegian melder om forsinkelser på grunn av Avinors nye inn og utflyvningssystem av Gardermoen"... Jaja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva du mener AVINOR gjorde feil her Alexander. Vi og andre som Widerøe benyttet Jeppesen og der var databasen oppdatert med riktig info. Vi hadde faktisk både de gamle og de nye prosedyrene i databasen.

Kongsteien fra Widerøe kommer også med tull når han snakker om at de ungikk problemene med manuell oppdatering osv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...