Gå til innhold

anbefalt freeware


Espen Skovli

Anbefalte innlegg

Til dere som er erfarne sim-ere: Jeg har drevet med fsx med diverse paneler/yoke etc et halvt års tid og syns det er skikkelig artig!

MEN: jeg har lastet ned noe freeware (nsx, noen flyplasser etc). Mange av disse er helt supre, noen av dem er litt dårlige.

Derfor lurer jeg på om noen av dere har noen gode erfaringer med free-ware som dere kan anbefalle?

På blant annet flightsim.com finnes det helt sinnsyke mengder med filer man kan laste ned, så man trenger et trent øye for å vite hva som er verdt å skaffe seg. Noen av dere som har noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er en link til native-fsx fly: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ajp_sOJLki7mdEJiNWhQbmU2czVZUzU4YWgzYm1oVXc#gid=0

Det en mer eller mindre komplett liste/oversikt over gratis fsx (native) fly, inkl linker til selve filene.

 

Men rent generelt så er det vel mer hva du er ute etter mtp fly, flytyper og sceneries som andre nevner. Det finnes som sagt ett hav av gode addons og det vil være rimelig umenneskelig oppgave å lage en liste som 'tar alt'....og ennå værre å få alt på plass :grin:

 

Rent generelt, hvis folk kunne være litt mer spesifik på hva man er ute etter, så er det sååååå mye enklere å hjelpe enn å måtte ta høyde for alt og alle...blir bare rot av det vettu :whistle:

 

Det kan jo og være en grunn til at slike 'generelle og svært vide spørsmål' ofte synker mer eller mindre ubesvart på forumet, desverre. Det er nok ikke for at folk ikke er behjelpelige, men rett og slett fordi man ikke vet hva man skal svare...slik som jeg gjør nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Takk for at du svarer på en såpass generell henvendelse!

De listene du sendte en link til er kjempegod å se på, når man tenker på å skaffe nytt scenery/fly, og de skal jeg bruke!

 

For å være mer spesifikk ser jeg etter kule addons for default 747-400, som gjør paneler/texture/lyd enda bedre enn de er på spillet. Når det gjelder gratis fly man kan legge til, er jeg litt skeptisk, da de ofte ikke funker med diverse saitekprodukter....

 

Men er helt enig i at hvis folk er mindre generelle så kan andre tipse! Jeg tenkte i grunn på tips til addons som folk er veldig fornøyde med, ikke bare tips til addons, men altså addons som virkelig funker godt ;)

 

Uansett, takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja jeg skjønner jo det, det er bare å søke litt på forumet så finner du helt sikkert nok av anbefalinger, tips og detteher :grin: Spesielt hvis du tråler igjennom addons og fsx trådene.

 

Personlig har jeg ingen relasjon til default fly desverre hehe, ikke fordi jeg må ha payware men fordi default er ikke bare litt for default for min del.

Når det gjelder bruker-mod's av default 747 så er det nok enklest å tråle igjennom flightsim.com eller avsim sine arkiver.

Har ikke akkurat noe sterkt inntrykk av at aktive forumskribenter bruker default fly i noe særlig grad, så noen dypdykk i overnevnte bibliotek/arkiver er den raskeste veien å gå fram til noen andre som har litt mer peiling på akkurat det svarer :)

 

Men det finnes mange bra freeware fly, og jeg er ikke sikker på hvor du har fått det for deg at freeware addons ikke fungerer med saitek? Det skal vel taes med at det eneste saitek produktet jeg har er pedaler...og de er ikke så kravstore he he.

Og, har du tenkt tanken at det kanskje er noe bug's med saitekene og ikke flyene du har brukt?

 

Man vet jo aldri he he, det eneste jeg faktisk vet er at jeg ikke vet :cool:

 

Men rent generelt, så er naitive fsx fly ikke noe å styre unna. At de er native betyr at de er laget ut ifra MS sitt eget SDK, med andre ord laget etter microsoft sine spesifikasjoner. Så da skal de (i teorien) være like så kompitable som alle andre default fly.

Men det finnes helt sikkert unntak, men unntak er ingen grunn til å styre unna. Hvis man ikke liker flyet så fjerner man det bare, itj no stress :grin:

 

Kan vel nevne modellene til D.Cattaneo (F14, Goshawk og F-35) som ett utmerkede modeller på den militære siden. Når det gjelder tublinere så er det litt værre.

Spesielt mtp kravene sim'ere stiller til systemer og slikt. Det er nesten ingen som tar seg bryet verdt til å lage en skikkelig modell da det faktisk koster en del kalorier og tid å framstille en brukbar modell. Det er ikke uvanlig at det tar fra 1 til 2 (eller flere) år å lage en modell med alt vi sim'ere i dag krever.

 

Men militære fly, privatfly og trainere finnes. Det er også endel eldre payware addons som har blitt re-released som freeware, her er alphasim den største synderen he he, og det er OK modeller men veldig lite systemer/knapper og tukle med. Iris har vel også noen forhendværende payware modeller de har lagt ut.

 

Denne er også som freeware nå http://fsdownload.com/modules.php?name=News&file=article&sid=2153 og kanskje i din gate, en god gammel B747-200 som jeg hadde masse gøy med 'den gang'. Og fungerer den som 'den gang' også i fsx, så kan jeg trygt anbefale den :)

 

Også har du jo POSKY, http://poskyarchive.com/ , som er ett sammarbeidsprosjekt hvor de i det minste har prøvd å tilnærme seg systemer og slike ting...kan jo være verdt å kikke på hvis tubelinere er din preferanse. Til de finnes det mange bruker mods til, men jeg er nok ikke rette mannen til å guide deg, jeg er av den kravstore typen når det gjelder ihvertfall tublinere. Så for min del går det i payware i det departementet.

 

For det er en kjennsgjerning at de fleste utviklere gled over til payware ettersom årene gikk, og det er ikke mange igjen på freeware siden når det kommer til fly. Sceneries er ett annet kapittel, her er det rikelig utvalg til de fleste delene av verden. Som ett eksempel har du Færøyene: http://library.avsim.net/download.php?DLID=166718 , utrolig bra og gjennomført pakke.

 

Vårt naboland har også endel bra sceneries: http://www.rbdesign.se/swedflight.html

 

En annen, hvis fotoscenery er digg, er denne: http://www.matradi.com/FPSS/FPSS-Guide.pdf

Har man tid og plass til å laste ned så kan det trygt anbefales.

 

Ellers....eh,ja så står det stillt akkurat nå :whistle:, hva var det vi egentlig snakket om? :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...