Gå til innhold

Perfekt landing


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei flysim entusiaster!

Har du problemer med landing?

De fleste som jeg har sett lande med fs98 har problemer. De kommer inn med B737 som en F16, Nesa høyt, ser ikke runway de siste 5 minuttene og slår halen ned i betongen først. Hvis du gjør det samme så les videre.

1. Hvis du ikke er lommekjent, så trenger du innflyvningskart eller til nød en FS navigator slik at du finner runway heading, ILS frekvens og evt. approach høyde.

2. Line opp på heading et stykke fra runway. Propellfly ca 5- 10 nm. Jetfly over 10 nm ute. Høyde ca 2000-3000 ft.

3. HOLD KORREKT ATTITUDE! Sjekk kunstig horisont. Hold flyet på horisonten eller max 2 grader nose up. Dette er ekstremt viktig!

4. Select gear down og flap etterhvert som speed faller.

5. Hold attitude og sjekk om du ligger for lavt eller for høyt.

6. GLEM AIRSPEED!!!!!

7. Nå er du på ytterkant av flight envelope. juster gjennomsynk med throttle. Er du for høyt så throttler du tilbake til gjennomsynk ligger på 2000 -3000 ft/min. Ligger du for lavt så gi på gass til gjennomsynk er 0 - 200 ft/min. Har du korrekt høyde så holder du ca 700 ft/min.

8. HUSK å holde nesa i horisonten.IKKE BLI FRISTET TIL Å JUSTERE GJENNOMSYNK MED PITCH OPP ELLER NED!!! juster gjennomsynk med throttle. Hvis du er nysgjerrig så kan du sjekke airspeed, men den er garantert perfekt av den enkle grunn av at flyet er konstruert for å fly på denne måten. Hvis ikke så er det noe galt med han som har snekra softwaren til flytypen.

9. Når du er så nære runwayen at du ser lysene, så glem instrumentene.Så nære flyplassen så er de ekstremt følsomme. Ikke jag etter glideslope eller localizer. Se ut og line opp. Bruk VASI lysene. VASI lysene står på hver sin side av runwayen. Er alle hvite så er du for høyt - throttle tibake. Er alle rød så gi gass. Er halvparten røde/hvite så ligger du perfekt.

10. Du er ikke nødt til å lande på fotgjengerfeltet i enden av runwayen. Det er lov til å lande 100 meter innpå. Bruk point of impact(en morsomhet). Sjekk grafikken. Det som forsvinner ned over skjermen vil du fly over. Den delen grafikken som går opp vil du lande før. Den grafikken som står stille er punktet hvor du vil lande.

11. Flare. Nå kan du få lov til å trekke nesa opp. 1 meter igjen til touchdown og du trekker nesa opp - forsiktig! Thottle til tomgang. Nå først er nesa så høy at du ikke ser runwayen. Skrik i dekkene - revers og brems -nesehjulet nedpå og du ser runwayen igjen.

12. Hvis du ikke tror at dette er korrekt måte å lande på så se det i replay. Det er sånn gutta med med millionlønninger gjør det i virkeligheten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

------

6. GLEM AIRSPEED!!!!!

------

Bare en liten ting. Dette er noe av det viktigste vi monitorerer under en innflygning (STALL). Spesielt viktig på større jet da farten er under Vmd. Dersom det av en eller annen årsak skulle inntreffe et Gust og speeden dropper vil den da faktisk fortsette å droppe p.g.a at den induserte motstanden (Vortex)øker kraftig til tross av at profil motstanden minsker. (Forutsetningen er å holde samme gjennomsynk).

Det er viktig å prøve å holde en konstant approach speed og trimme flyet med riktig gjennomsynk.

BTW: Har dere problem med å kunne kikke ut av cockpit fordi nesa er for høy kan dere også trykke: SHIFT+ENTER (ned) BACKSPACE+ENTER (Opp)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Eker för den utförliga beskrivningen!

Trots att jag hållit på med FS98 ett tag, 1 1/2 år, så hade jag ingen aning om det där med röda-vita VASI-lysen. Ett vanligt fel jag gör och som jag tycker är svårt att komma bort från, är att jag i stället för att ändra höjd med throttle, så dyker eller stiger jag (det är mer logiskt).

Åke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Roger E.

Takk for tilbakemelding.

Regnet med å få en reaksjon på dette med airspeed.

I virkeligheten må man selvfølgelig monitore airspeed. En gust kan forandre pitch og airspeed forandrer seg. FS98 har ikke perfekt simulering av mindre gust.

FS98 har perfekt atmosfære. Derfor kan man tillate seg å prioritere ned airspeed under landing i FS98. Helt til man har lært seg reversert bruk av thrust/pitch

Hensikten med innlegget var provosere fram viktigheten med pitch og throttle bruk under landing og at de ikke brukes på samme måten som under resten av flyvningen.

Selv om virkelige piloter gjerne setter opp sete noen hakk på landing for å få bedre oversikt over glareshield, så synes jeg ikke at man bør ha den (u)vane å justere view under landing. Personlig så mister jeg følelsen av pitch under landing.

Velg heller et panel med lavere glareshield. Har ennå ikke funnet panel med så høy glareshield at det er umulig å lande. Men O.M.Rønningens nydelige DC8 panel er akkurat på grenseland av det jeg klarer å se runway med pitch i 0.

Tilslutt:

Håper ikke at real pilots bruker rådet om å glemme airspeed!!!

Happy landings.

(Når jeg drev med modellfly var en vellykket landing når jeg fant igjen alle delene. Dette er ikke en fleip)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Eker!

Det var jo bra at du korrigerte deg på airspeed - den var vel i overkant provoserende. Jeg kunne sagt mye om final approach speed, men lar det være. Innlegget ditt inneholder imidlertid et par feil, som jeg må få lov å korrigere.

Sitat:

"7. Nå er du på ytterkant av flight envelope. juster gjennomsynk med throttle. Er du for høyt så throttler du tilbake til gjennomsynk ligger på 2000 -3000 ft/min. Ligger du for lavt så gi på gass til gjennomsynk er 0 - 200 ft/min. Har du korrekt høyde så holder du ca 700 ft/min."

Hvis du for eksempel sjekker innflygingskartet for approach til Tromsø RWY 01 med en glidebane på 4 grader, er rate of decend (ROD) fra FAF (final approach fix) til MAPT (missed approach point v/GP INOP) 1065 ft/min med en hastighet av 150 kts. Med 700 ft/min vil du få en solid overshoot. 737-en holder ca 160 kts i denne fasen. Hvis du vil holde 700 ft/min, må du redusere hastigheten inn til Tromsø iflg gildebane til ca 100 kts, og da har 737'en for lengst sluttet å fly, selv med full landingskonfigurasjon.

Hvis du øker ROD til 3000 ft/min for å korrigere glidebanen i denne hastigheten, snakker vi om ekstrem endring i pitch - nærmest stup. I 160 kts tilsvarer dette 18% eller 10,4 graders nedstigning. Glide slope ligger normalt mellom 3 og 4 grader. Jeg ville i hvertfall aldri sittet i en 737 som hadde gjennomsynk på 3000 ft/min på approach!!

Sitat:

……"Bruk VASI lysene. VASI lysene står på hver sin side av runwayen. Er alle hvite så er du for høyt - throttle tibake. Er alle rød så gi gass. Er halvparten røde/hvite så ligger du perfekt."

En detalj - men likevel viktig - alle "store" flyplassene fikk PAPI i desember 1998 i Norway98 - som i virkeligheten. PAPI (Precision Approach Path Indicator) er plassert på venstre side av rullebanen.

Hilsen Roald

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald

Takk for info. Selvfølgelig har du rett!

Men hensikten var ikke å lage en ny ops manual til 737.Det var mer generelt for alle flytyper.

Jeg tenkte mest på de som sliter med å få til landing. De prøver å holde 140 kts med throttle og jager GS med pitch, VS er helt glemt - man kaster et blikk på den og konstaterer at enten så peker nåla rett opp eller rett ned.

Det er vanskelig å fjerne uvaner på egen hånd uten instruktør. Derfor skrev jeg kort og brutalt om å glemme airspeed og konsentrere seg om VS. Det er tross alt vanskelig å trene reverse thrust/pitch på egen hånd.

Er enig at minus 3000 ft/min er altfor mye - selv i simulator. 1000 -1500 ft/min er vel mer korrekt.Men man kan da tøye grensene i FS98. Det er langtfra en 737 simulator med flap load limit switch og full pakke.

 

Men problemet er at man ikke alltid har approach kart til FS98 og ikke vet hva korrekt høyde skal være.

 

Når GS nåla er i bunn så vet man ikke om man er endel for høyt eller altfor høyt. Av egen erfaring så lønner det seg å descende mye (kan vi være enige om over 1500 ft/min?)helt til nåla beveger seg. Da bør kan man redusere til mer normal descend. Da er det enklere å komme under GS, fly rett frem og la nåla krype ned. (understreker at dette er FS98 og ikke real life!)

Det er vel med oss FS98 piloter som enkelte kinesiske piloter- man mister ansikt ved go around. Flyet skal ned uansett om man overskrider limits. Er det mange FS98 piloter som har utført mer enn 10 missed approach/go around?

Jeg ikke har sett så mye på descend rate, når GS nåla ligger i ro, men synes 700 ft/min generelt for alle fly er passe når GS ikke er i bruk.

Tilslutt propellfly approach:

Synes at propeller ikke bremser nok i fin pitch(FS98). I virkeligheten så virker det som propellfly kan ha nose down uten å øke airspeed vesentlig. Må lande F50 og twin otter mer som jetfly.

Er dette noe for våre eminente software snekrere?

Takk for innlegg og interesse av det vanskeligste i FS98:landing!

Øystein Eker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...