Gå til innhold

Billig PC som drar FSX


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Trenger en ny stasjonær PC som drar FSX med noen AI pakker for Traffic (Ikke WOAI så lenge jeg ikke da kan kjøre innlagt fly selv) Jeg vil også ha Gardermoen X, Arlanda X og Frankfurt X fra Aerosoft.

 

Jeg trenger ikke slik insane grafikk, men vil ha det noe realistisk. Ikke lagg i det hele tatt.

 

Kunne noen finne noen PC'er som selges av NORSKE firmaer til under 10,000.

 

Kan forresten denne gå bra: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på innstillingene. Jeg er ikke så god på det, men dere som sikkert vet hva som gjør at en datamaskin ikke kan dra grafikken uten lagg. Jeg har en gammal Acer med forbannade dårlig kjøling og prosessor. Vanlig temp er mellom 80 og 90 grader. Men med disse instillingene går det noe bedre, ikke så mye lagg.

 

Så er den datamaskinen bra nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe mulighet for å bruke alle 10 000?

 

De fleste som kjøper seg ny PC går for "det nest beste", for det er fornuftig priset og du får en bra ytelse. Slikt ligger rundt 10 000.

 

Edit: Grunnen til at jeg mener det er bedre å gå for "det nest beste" er at PCen vil vare lengre, og blir derfor billigere over tid enn en 5000 kroners pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre, nei!

 

Den vil jo "drive" fs, men skal du først bruke penger, så er det vel like greit å bruke de fornuftig :)

 

Først og fremst, hvis prisen i linken er omtrent hva du har lyst/råd å bruke, så ville jeg vurdert å se hva du har som kan gjenbrukes.

 

I ditt tilfelle regner jeg med at det sikkert ikke er så alt for mye, dvs jeg regner med at du minimum er nødt til å bytte ut hovedkort, psu, CPU, minne og skjermkort.

 

Har du harddisker fra 'attenhundreogbrødmangel, så må du nok også regne med å kjøpe nytt da IDE kontakter ikke er så populært lengere...for å si det sånn :grin:

 

Ikke det, det finnes vel fortsatt nye hovedkort med IDE, men det er gjerne ikke den type kort du vil ha til fs uansett...det er like greit å oppdatere seg til 2013 først som sist, vi snakker jo tross alt om høyere lese/skrivehastighet mer enn 'nytt bare fordi det er nytt' ;)

 

For det er en ting man må ha i bakhue, og det er at man forsøker å unngå flaskehalser i PC'n, det er veldig kritisk mtp FS. Det hjelper ikke å ha en 8GHz prossessor og 50Gb RAM hvis alt strupes 'en eller annen plass' i systemet før det når monitoren din.

 

Derfor lønner det seg både økonomisk og fs-ytelsesmessig at man skrur sammen PC'n sjøl utifra håndplukkede komponenter som har vært testet. Kritiske komponenter er hovedkort, cpu, minne og gpu, i nevnt rekkefølge.

Noen 'snarveier' her er som å skyte seg selv i foten, bare så det er sagt!

 

Og man trenger ikke komponenter fra øverste hylle, den marginale ytelsesforskjellen mellom 'det beste' og 'det beste av mellomsjiktet' er så marginalt at det rent økonomisk er idioti å i det hele tatt vurdere det, he he, men noen vil og skal ha de største lekene bare fordi de er størst :grin: og det er faktisk ikke noe galt i det.

Jeg mener bare at man trenger ikke 'det beste' for å leke med de største. Høy pris er ikke synonymt med best ytelse :D

 

Men det er klart, hvis utstyret man har er kvalifiserert for teknisk museum, så vil det koste en del. Og da vil jeg instendig be på mine knær at folk unngår ferdigpakkene. De er bare tilsynelatende bra. Eller for å si det diplomatisk, de er nok bra til sitt bruk, men ikke til fs.

Jeg vil garantere at du vil angre på ett eller annet tidspunkt.

 

Så min første anbefaling er å skru sammen shaizer'n selv, det å skru sammen en PC er ikke komplisert i det hele tatt, vi snakker om å skru noen skruer for å feste HK til selve kassen, resten er klikk-på-plass komponeneter eller de har en eller annen festemekanisme. så setter man i noen kontakter mellom kompnenter og HK. Dette er gjort på relativt kort tid, fortere og lettere enn en ikea-pakke :grin:

 

Den andre er for de som vegrer seg så har vi jo vår egen mekaniker her på forumet som gjør en skikkelig jobb. Jeg er sikker på at han kan være behjelpelig med å skru sammen en bra PC i din prisklasse men da snakker vi gjerne om full pakke og det koster gjerne litt mer.

 

I siste instans kan man ta kontakt med PC butikken med ei handleliste du setter sammen selv utifra komponenter som er testet og som funker med fs.

 

Heller det enn disse ferdigpakkene de tilbyr, for de er ikke gearet opp mot fs og mange av komponenten vil du etter mye irritasjon være nødt til å oppgradere uansett...med mindre frustrasjonen blir så stor at den går over til avmakt og du legger hele hobbyen på hylla :grin:

 

Også vil jeg stresse nok en gang på det at har man ikke råd til å kjøpe alle komponentene med en gang, kjøp først de viktigste. Man kan pimpe PC'n med vannkjøling, extra minne, kasse (?) og hardisker...og klistremerker og LED lys på ett senere tidspunkt he he hehehehe, no problem.

 

Blir nesten som å få PC'n på avbetaling bortsett fra at du ikke får hele PC'n med en gang hehe hehe he he he.

 

Så hvis du allerede nå føler at du 'aldri vil få råd til å kjøpe en fs-pc' he he he, så fortvil ikke. Som skrevet tidligere, man kan krype over målstreken hvis man ikke kan spurte!

 

Hovedsaken er jo at man kommer i mål :grin:

 

Så på generelt basis hvis økonomien er en faktor, sjekk hvilke komponenter du 'må ha' (som i: mest nødvendig) og evt hvilke komponenter du kan kjøpe på ett senere tidspunkt.

 

Som minimum basis-pakke ved en overgang fra ett hundgammelt system til dagens standard så trenger man hovedkort, prossessor, strømforsyning, minne, skjermkort og kanskje en harddisk.

 

Så min beste råd til alle som tenker på å oppgradere, sjekk hva du har som kan gjenbrukes, du kan kanskje bli overrasket over hvor billig det er å oppgradere fra det du har i dag til det beste du kan få pr idag bare med å bytte ut noen komponenter.

Min forrige store oppgradering kostet vel ca 3-4 tusen, vips så var det en helt ny maskin med 3 dobbelt ytelse og verdt hver en eneste krone :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den maskinen er ikke bra nok, beliv me. Men det er mulig å få en duganes fsx maskin til under 10 lapper, men man må da gjøre noen kompromis. En: kjøpe amd prosessor. To: kutte luksus som ssd disk. Da har man et bra skjermkort, en grei kasse for fremtidige oppgraderinger. Og en strømforsyning som holder de fleste oppgraderinger de neste tre fire årene. Og maskinen kan klokkes om man spytter inn en vannkjøler ifra corsair, og prisen er forfatende under 10000kr.

 

Er er et eksempel, og denne er klar ut av boxen for overklokking: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1181336&su=85038D8B-399B-47CF-A290-228FA7F392EF

 

For å spere penger kjøper man win8 oppgradering ifra microsoft til 249kr. Dette må kjøpes online, i butikker koster den samme pakka 479, men dette tilbudet vare kun ut denne mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det finnes ikke en PC som kan drive FS uten lagg (dvs m/alt på fullt).

 

Derimot finnes det mange PC'er som klarer å kjøre med de fleste settings på fullt (eller tilnærmet) etter litt tweaking og overklokking, med veldig bra fps (30-60fps).

 

Men lagg, blurry texturer og andre snags er om man liker det eller ikke, en veldig integrert del av fsx he he he. Men, med bedre utstyr så får man i det minste redusert en god del av disse, ehem, kvalitetene ved fsx, noen blir nesten umerkelig.

 

På tross av at det ovenfor nesten hørtes negativt ut, så er det jo selvfølgelig ikke det. Men det er en advarsel mot urealistiske forventninger. Men en bra maskin kjører i dag fs fra alt mellom 30 til 5-60 fps, da med ganske heavy settings/grafikk.

Og flyten er som sagt bra, men fsx er og vil forbli buggy.

 

Med tanke på anbefalinger angående prosessor, så ville jeg ikke spart mer enn nødvendig på det feltet. Min anbefaling er en i5-2500K, er nok mer en dobbelt så dyr, men i følge meg :whistle: , den billigste av de beste/anbfalte prosessorene til fsx bruk. Og har man råd til en i7(K) så er det ingenting i veien med det...den er litt bedre enn i5'en. Den har nå ett høyere nummer så det må da bety at man får mer av 'noe' :grin:

 

Jeg er ikke opptatt av AMD vs Intel krangelen, jeg bruker det som funker. I tillegg er nevnte prosessor (i5k) også veldig enkel og overklokke og de fleste oppnår enkelt rundt 4.5 GHz. Og da begynner fsx virkelig å sparke ifra. Jeg har en selv, klokket til 4.8GHz.

 

Denne prosessoren er også fit-4-fight rett ut av boksen (hvis man tenker på overklokking) bare man har adekvat kjøling. Kjørte den selv opp til 4.2GHz på stock kjøler uten problemer og lå da på ca 62-67 grader under load).

 

Den anbefales som sagt kun fordi den er bra og den billigste (av de som er bra).

 

Som sagt, ikke vær kjip på CPU/GPU/RAM eller hovedkort, du vil mest sannsynlig angre. Om man ikke kan kjøpe det beste, så ta deg i det minste råd til det billigste av det beste. Slik jeg ser det må man beregne rundt 3000 for CPU og ett akseptabelt HK (asus p8-pro og sabertooth anbefales).

 

Dette vil være kjernen i maskinen din som alt annet er avhengig av, så noe mindre eller noe annet enn det jeg nevnte vil jeg ikke anbefale med garantier ihvertfall.

 

Litt dyrere enn AMD alternativet og jeg vil egentlig ikke si noe stygt om AMD i så måte. Det er bedre at jeg overlater AMD til de som har oppdatert erfaring med AMD he he, kjører sikkert fs bra det også men jeg kan som sagt ikke uttale meg om de.

 

Derimot kan jeg si at hvis AMD hadde gjort noe revolusjonerende i forhold til fsx så ville jeg ha visst om det ;)

 

Men med i5k/i7k så vil du ha en solid maskin som kjører fsx uten problemer (så fremst resten av systemet er dimensjonert...les: flaskehalser!).

 

Og som jeg såvidt sneiet innom, har du komponenter som du kan gjenbruke så blir det jo billigere. For man trenger ikke ny kasse eller dvd spiller osv, dette er bare unødvendig og fordyrende. I tillegg kan man jo også f.eks kjøpe vannkjøling og slikt 'ekstrautstyr' på ett senere tidspunkt. Det aller viktigste er at du har ett skikkelig komponenter i bunn.

 

For å si det sånn, man kjøper ikke de billigste skoene i butikken bare fordi de er de billigste, man skal jo tross alt bruke de også.

 

:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal ta helt seriøst hva vedkommende forteller om i5-2500K. Dette er røverhistorier. Har selv en i5-2500K klokket til 4.5GHz med H60 kjøler på P8Z68-V PRO/GEN3 og har ikke FPS i nærheten av hva vedkommende påstår at han har. Og jeg har heller ikke alle settings på fullt som han hevder å ha, men det rusler og går dog etter min mening rimelig bra hos meg :)

 

RuneG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henger nok i hop med at i5-2500K er så overklokkingsvennelig.

 

Det betyr jo selvsagt ikke at i7'en er dårligere eller ikke oppnår samme ytelse ved overklokking. Men hvis jeg husker rett, så gikk dette ut på at batchene til i5'en produserte langt flere professorer som var villig til å regne på langt høyere frekvenser (les: overklokke) enn storebroren, i7. Så sjangsen for å erhverve seg en 5GHz cpu er større (og billigere :grin: ) enn i7.

 

For når alt kommer til alt, så er primær kilden til god fs-flyt klokkehastigheten på CPU'n.

 

Så hvis man tenker seg om, så er det her man bør tenke seg om når det gjelder 'hva jeg skal/må ha'.

Prossessoren Andrew nevner er fin til å kjøre rett ut av boksen eller til moderat overklokking. Men den er ikke egnet til overklokking i det øvre sjiktet da den prosessoren mangler litt kjøling under topplokket. Man kan (hvis man er fingernemmig og har lyst å kaste garantien ut av vinduet) åpne lokket på selve prosessoren og bytte ut pastaen. Da vil man nok (så fremst man har vært heldig med batchen) kunne se pene resultater.

 

Men, og det er jo alltid ett men :grin: Pr idag ligger nok de høyeste frekvenser (til normalt bruk) rundt 5 GHz. Og personlig, så tror jeg at har du først fått CPU'n opp i 5GHz så spiller det fint lite om det er en i5 eller en i7, det eneste du trenger å bekymre deg for da er at du har ett skjermkort som klarer å svelge unna :D

 

i7 har derimot den fordelen at den er gearet mot multitasking, noe som er kjekt også i fs sammenheng da man ofte har andre programmer kjørende i tillegg til fs.

Den er også fin fordi som vil ha max ytelse 'over hele fjøla' uten å overklokke.

Så ja, i7 har noe for seg, på sitt område. Som sagt, alt kommer ann på nettopp hva du trenger.

 

Og jeg vil fortsatt hevde at i5-2500K er det beste beste/billigste/tryggeste kjøpet du kan gjøre mtp fsx.

 

Og har du råd å spytte i en i7, så gjør du det. Men du trenger ikke å forvente at du får bedre ytelse i fsx bare fordi det er en i7. Men på andre områder i PC'n så vil det helt klart være en fordel i forhold til en i5, men altså ikke nødvendigvis i fsx.

 

Jeg håper dette var forvirrende og gjør valgets kvaler vanskeligere :grin:

 

 

NB! Og for guds skyld husk at det skal være en [size:20pt]K[/size] på slutten av intel's CPU'er om det er i5 eller i7 man velger....ellers kan du like gjerne bare overføre pengene rett over på konto'n min ;) :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke påstått noe. Jeg mener jeg var rimelig klar på at

 

Nei, det finnes ikke en PC som kan drive FS uten lagg (dvs m/alt på fullt).

 

Derimot finnes det mange PC'er som klarer å kjøre med de fleste settings på fullt (eller tilnærmet) etter litt tweaking og overklokking, med veldig bra fps (30-60fps).

 

Det var det jeg skrev, mulig jeg er klønete å formulere meg men du må gjerne quote meg på hvor jeg skriver at i5-2500K "kjører x/fps m/alt på fullt"?

 

Tror nok at hvis man legger godviljen til, kanskje man klarer å lese det som faktisk står der he he he :)

 

Selv om jeg ikke har skrevet det før, så ligger jeg selv på rundt 30 fps, og jeg har ikke alle slidere på fullt.

Men, det finnes de som påstår de har det uten at jeg skal gå god for noen andres påstander.

 

Derimot kan du fint tweake deg til å kjøre med f.eks 60 fps men da må man regne med å trikse med slidere, dvs offre noe av godsakene. Man kan ha en lav LOD radius på sceneriet, da vil man kanskje kunne kjøre alle slidere på fullt, og vica versa, høy LOD radius vil garantert gi PC'n mer å tygge på....bare som ett eksempel av flere.

 

Så det er vel heller motsatt, det er ingen problem å få hviken som helst hjemme-pc til å knele ved hjelp av fsx :grin:

Så fram til vi får superkomputere så vil vi alltid slåss mot fsx (dvs inngå kompromisser), og det er ett uungåelig faktum.

 

Som jeg også skrev tidligere, man skal ikke ha urealistiske forventninger ved en oppgradering, selv toppmaskinene idag puster og peser i møte med fsx :D

 

Men det betyr ikke at en oppgradering ikke har noe for seg, forskjellen på det man fikk for 2-3 år siden kontra det man har fått de siste 1-2 årene er nesten som natt og dag...på en måte. Det er jo slik vi mennesker er skrudd sammen at vi skal ha de fleste slidere så langt opp som vi kan. Så som oftest, så kan man si at det man opplever etter en oppgradering ikke nødvendigvis er høyere fps, men langt høyere grafikk da de fleste smeller sliderene opp. Det er vel litt av meningen også, det med bedre grafikk?

 

Vi er nok ikke teknologisk 'der' ennå hvor vi kan tillate oss Ole Brumm luxus (ja takk begge deler), så man burde se på en oppgradering ikke nødvendigvis 60 fps sin skyld, men for å få en mye bedre grafikk og akseptabel fps og reell flyt (dvs minimering av snags & lag's).

 

Men som Rune er inne på, ytelsesmessig så er vi ennå ikke 'der' med tanke på å kjøre fsx knirkefritt og uten besvær m/alt på max. De fleste tenker neppe på at dette er ett 7 år gammelt programm som aldri ble ferdig he he.

Så hva skal man si?

 

Jo, at fortsatt er i5-2500K den beste/billigste/tryggeste kjøpet for fsx bruk pr idag målt i ytelse vs kroner.

 

:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Slenger meg på denne. Tenkte jeg skulle klokke opp min i7-2600k. Har pr i dag kun stockkjøler, men tenkte å investere i en Corsair H60 Hydro. Den er vel OK? Har også skjønt at en vellykka overklokking er avhengig av en god PSU? Hva kjennetegner en god PSU? Har i dag en relativt gammel PSU:

 

2c9e60acaf90c9550aeef62427cd5ed1.jpg

 

Vil den gjøre jobben?

 

Med mitt ASUS P8P67 Deluxe B3 HK vil vel selve klokkinga være enkel? Og til sist, hvilke program anbefaler dere å bruke for å sjekke temp/stabilitet etter klokking?

 

Edit: Fant denne på YouTube: Fant denne på Tuben, virker som en grei guide. Snakker han fornuft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

En PSU på 500w er nok ikke egnet til å overklokke en Ci7 2600K.

Når du klokker denne så kommer du ganske raskt opp mot 90-110w alt etter hvor mye volt du må gi for å komme opp til ønsket frekvens.

Du bør nok ha minimum en 750w PSU hvis du skal overklokke og jeg ville valgt en annen kjøler også.

Corsair H80i eller tilsvarende bør du nok ha på en slik CPU.

 

For å sjekke/overvåke temperaturer, så er vel RealTemp det mest populære og for å teste stabilitet så er vel Prime95 det mest brukte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viftene er ikke de verste med tanke på støy. Faktisk er de mere stillegående en annerkjente vifter ifra Noctuga. Om du setter dem opp med med med viftekontrollen som er i BISO på dagens hovedkort, og lar CPU tempraturen styre viftene er de så godt som lydløs 95% av tiden pcn er på. Men anbefaler H80i på det varmeste. Er en meget bra kjøler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Pasi, det var ikke du som skrev at han kjørte i5 med alle slidere på fullt i FSX og dertil hadde opp 70 fsp. Mitt kommentar var til Jon Arne Iversen og påstandene i den linken han viste til i innlegget. Vedkommende kjørte en i5 klokket til 4.2GHz med stock kjøler. Da synes jeg det blir "eventyrlig". Ellers er jeg enig i det meste du skriver om FSX, settings og i5 :)

 

RuneG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som tidligere er skrevet i tråden om om egenskapene til i5 kontra i7 er nok riktig. Hadde tidligere en i7 920 (førstegenerasjons i7) klokket til 4.0GHz. Da jeg oppgraderte sto jeg overfor valget; ny i7-2600K eller ny i5-2500K. Da jeg ikke driver med videoredigering, kun bilderedigering samt FSX og ville videre opp klokkeskalaen var dette det ene av to viktige kriterier for meg. Siden i5 ikke har hyperthreading, som vi vet FSX ikke kan dra nytte av, men som ellers tilnærmet lik i7-2500K , var prisenforskjellen på ca. kr. 1000,- et avgjørende kriterie nummer to. Og jeg kan legge til at jeg er meget fornøyd med valget :)

 

RuneG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Har investert i ny PSU (Corsair AX 760 PSU) og ny CPU-kjøler (H80I). Jeg har nå klokket (jeg er førstegangsklokker) min i7 2600k opp til 4.8 med følgende verdier:

 

Vcore: 1.4

Dram Voltage: 1.0

VCCIO: 1.0

VCCSA: 0.9

 

Etter å ha kjørt Prime95 i tre timer er max temp på 70C, mens det gennerelt har ligget på 63-68C. Er dette verdier jeg kan slå meg til ro med? Tenker at det er greit å (foreløpig) gi seg på 4.8, da det fort kan utvikle seg til en sport og ikke fornuftig utnyttelse av maskinvare :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...