Gå til innhold

Oppgradering av pc


Christian Berg

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte denne pc for nesten 3 år siden....den er klokket til 4,0 men jeg ønsker nå oppgradere den med nytt hovedkort, i7-2700k, ny strømforsyning, vannkjøling, og ssd disker. Jeg har ikke veldig mye peiling og trenger hjelp av noen som har peiling og kan gi noen råd. Her er hva jeg har nå:

 

335658 Komplett Gamer Premium i35

 

586448 Ahead Nero 9 Essentials OEM

støtter LabelFlash og LightScribe

 

497731 CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD

for XP/Vista/Windows 7

 

405726 Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm,

Uncoated gaming

 

Antec Nine Hundred Two Midi Tower Sort

Vifter: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Ba

 

347165 Chieftec Super Series 650W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 1x 6pin+1x 6+2pin

 

486110 Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156

4xDDR3, ATX, GbLAN, 4phase power, PCI-Ex(2.0)x16

 

492768 Intel Core? i7 Quad Processor i7-860

Quad Core, 2.80Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w

 

575728 Samsung SpinPoint F2 1TB SATA2 32MB

32MB, 5400RPM

 

494479 Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19

SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black

 

 

424629 Creative Gigaworks T40 Serie II (speakers)

 

497608 MS COA Label Windows Ultimate 7

Nordic, 32/64 bit

 

497642 MS ROYALTY Win Ultimate 7 Nordic

32/64 bit

 

497666 MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit

Komplett

 

 

492647 Samsung 23" LED Syncmaster XL2370,

1920x1080, DVI/HDMI/VGA, 5000000:1, 2ms

 

 

602856 Western Digital RE4 Enterprise 1TB

SATA2, 1,2 millioner timer MTBF, 7200RPM, 64MB

 

 

623388 Gainward GeForce GTX 580 3072MB PhysX

PCI-Express 2.0,"Phantom", GDDR5, 2xDVI, HDMI, Dis

 

512803 Noctua NH-D14 CPU Kjøler

Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM,

 

 

641124 Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Low V

 

 

Spørsmål:

 

Vist jeg er ute etter max cpu kraft, er det ikke i7-2700k som gjelder?

 

Noen tips angående hovedkort? (skal klokkes)

 

ssd disker: er det best for ytelsen og ha to ssd disker også (egen disk til fsx) som med vanlige disker? Og merker en stor forskjell på yttelsen (mindre blurry) ved bruk av ssd disker?

 

strømforsyning: må vel oppgraderes?

 

siste spørsmål for nå, vist dette var din pc, og du skulle oppgradere den for fsx bruk, hvordan ville du oppgradert den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei, siden du har nå LGA 1156 så må du nok skifte HK også.

Gå da for et HK med Z77 chipset (Socket 1155) og en Core i7 2700K CPU.

 

All in one vannkjøling er å foretrekke, og der har du også flere valg.

Angående SSD, så laster FSX kjappere, men du får ikke noe økning i FPS'en.

Kanskje ha litt større PSU slik at du har mer å gå på.

En overklokket CPU av den typen som du ønsker trekker ganske kjapt 100-110w

Ellers så kan du benytte samme hardware du har fra tidligere.

 

Ellers, God Jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Fordi jeg og ganske mange andre har et eldre P67 chipset hovekort og er fornøyd med det :grin:

2700K er en nyere versjon av 2600K og ytelses forskjellen er marginal.

Hvis jeg eller andre skal komme med anbefalinger på HK, så er det på sin plass at du angir sånn circus hvilket budsjett du har for denne oppgraderingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Reid Ståle Klovning ;)

 

Jeg burde lagt inn et budskjett ja, jeg fikk vel frie tøyler men jeg håper og slippe og passere 10.000 men vil litt til gjøre stort utslag vil jeg vurdere det ;)

 

Jeg ønsker ssd disk, men vet ikke om det er som med vanlige disker at en helst må ha en egen til fsk slik at en har to disker, eller om en bruker en ssd disk til både windows og fsx på den samme.

 

Takk for at du tar deg tid til dette.

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg var også blitt lei av gamle maskiner i heimen, Vi satt plutselig med allt det gamle fra win.98.se. til win.xp med oppgradering.

Etter en undersøkelse, Kontaktet Dell, og fikk en maskin uten å tenke på oppgradering om 2 dager,da den har masse muligheter.

Oppgradering kan du gjøre selv etter behov.

 

Jeg skrur selv, men gidder ikke å finne opp hjulet på nytt med allt fra scratch.

 

Jeg bruker i dag Stasjoner Dell Aurora Alienware.med 6 gb. minne og Nvidia Grafikkort med masse muligheter for opgradering.

 

Har hatt den i 2 år, og er suveren på det alle onråder FSX, og FS9, Har begge simulator installert og bruker begge i dag på denne maskin.

Har ikke undersøkt dagens priser,men ikke trolig at du får en slik maskin under Kr.16.000,-

 

Budsjettet På kr.10.000 er litt lite faktisk.

Lars Peter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Vel, her har du noen forslag så du kan bygge videre på;

Hovedkort

Dette er et kurrant HK som egner seg godt til overklokking.

Tips, alltid flash til siste versjon BIOS, dette er uttrolig lett nå med den nye UEFI BIOS'en, last ned på en FAT32 formatert dongle, og bruk menyen i BIOS for flash.

 

CPU

CPU kjøler

SSD disk, for windows installasjon

SSD disk for FSX

 

Angående power supply, så kan det være at den du allerede har er god nok, men hvis du absolutt vil være på den sikre siden at du har kraft nok, så er denne et meget godt alternativ;

PSU

 

Pris på oppgradering, inklusiv PSU;

8462,-

 

Frakt kommer jo da i tillegg.

 

Good løkk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslaget, skal ta det med meg videre. Vist jeg ville lagt litt mere i hovedkort er det et spesielt du ville dra frem? Håper jo og slipper og bytte hovedkort neste gange en skal bytte cpu, men det er vel ikke mulig og være sikker på at det blir slik.

 

Angående vannkjøling, er det verdt penga og legge på til Corsair H100i Hydro Series CPU Kjøler ? Eller er der kansje ikke plass i kabinettet jeg bruker som nevnt over her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Vel, ASUS P9X79 et godt HK som er bygget på Intels siste X79 express chipsett og hvis du allerede nå tenker inn i fremtiden for senere oppgradering, så er kanskje dette et godt valg.

 

Jeg valgte kun den vannkjøleren mtp plass. Den har 2 vifter på radiatoren som er en pull/push konfigurasjon, og du nevner jo selv at en H100i kjøler kan gi deg en utfordring angående plass i kabinettet.

Du må sjekke ut om du har plass inne i kabinettet til en 2x 120 mm radiator. Normalt sett så plasseres disse i toppen på kabinettet, mens H80 kjøleren som er en single 120mm radiator plasseres i bakkant av kabinett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
ASUS P9X79 så intresant ut, men Socket-2011? Funker den på i7-2700k cpu?

Som Steinar sier, nei den passer ikke.

Årsaken til mitt valg var at du spurte om et HK som er litt fremtidsrettet for senere oppgradering, og da er det LGA 2011 som er siste generasjon HK.

Dette vil antakelig være på markedet en stund til før det blir avløst av ny generasjon HK.

 

Visst du ser litt på denne tråden hvor vi diskuterer den nye generasjon HK som kanskje vil komme iløpet av 2013/14, så ser du at Haswell blir bygget på et LGA2011 socket. Ryktene sier også at Intel kommer til å bygge videre på LGA2011 frem til 2015-16, men det får tiden vise.

 

Artikkel kan du lese her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt dette kabinettet her

 

 

http://www.dragoncomputers.nl/component/page,shop.product_details/category_id,77/flypage,shop.flypage_new/product_id,478/option,com_virtuemart/Itemid,26/vmcchk,1/

 

noen her som vet med sikkerhet om jeg har plass til og montere denne kjølingen her i kassa:

 

Corsair H100i Hydro Series CPU Kjøler

 

Socket 1155/1156/1366/2011, AM2(+)/AM3(+)/FM1/FM2, 2700 RPM, 77 CFM, 37.68 dBA

 

Hvordan finner en ut slikt.....er der en liste over kabinetter som kan brukes til denne type kjøling eller noe slikt en kan gå inn og skjekke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kassa: Cooler Master CM 690 II Basic Sort er forferdelig å monter en pc i, og bra kabling er et mareritt jeg unner ingen å plages med.

 

Her er to alternativer jeg hadde valgt milevis forann den coolermasterkassa:

 

Alt1: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=646593

Alt2: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=755788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

497608 MS COA Label Windows Ultimate 7

Nordic, 32/64 bit

 

Dette står som dere ser på windows jeg fikk med når jeg kjøpte i35 pc en på komplett for snart 3 år siden, spørsmålet mitt er da, kan jeg bruke denne på den nye pc en jeg skal bygge nå? nytt kabinett, hovedkort, cpu osv, alt nytt, vil jeg da kunne legge denne lovlig inn der, noen som veit det?

 

christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...