Gå til innhold

Klappsete hos Widerøe?


Reidar Fredrik Frydenlund

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette har jo vært tatt opp utallige ganger, men noen som vet hvordan Widerøe er på dette med klapp? Er sjansene små i dag, da det er har vært mye forsinkelser på GM og det muligens blir i dårlig vær der i dag også? :)

Skal til Røros i kveld, og da hadde det vært konge å få sitte i cockpit! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det å presentere seg på en skikkelig måte, det hjelper en hel del :) Sitter på klapp ca 70% av turene med Widerøe, uten at jeg har noen form for ID med meg... Jeg er riktignok utdannet pilot, og sier så klart ifra om det, men det kan jo hvem som helst si... Jeg går ombord, hilser pent på flyvert(inne) og spør om jeg kan få stikke hodet inn til flygerne. Nevner ikke klappsete. Kommer inn, strekker frem labben og hilser på begge der fremme, og sier hvem jeg er, og at jeg gjerne vil holde dem med selskap på turen.

 

En gang jeg ville ha tur på klappsete dro kapteinen opp noe manualverk og leste høyt at kun ansatte, repr. fra tilsyn eller liknende kunne sitte på klapp. Jeg sa at jeg forsto dette, og regnet med å sitte bak med resten. Men etter vi hadde pratet et par minutter til, så sier han noe sånn som "til syvende og sist er det fartøysjefen som bestemmer", og jaggu ble det ikke enda en tur fremme i cockpit alikevel.

 

Smil pent, opptre ydmykt og høflig så ordner som regel ting seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si det slik, at jeg ikke fikk sitte klapp. Flyvertinnen var lite lysten på dette, og det ble et nei.

 

Utrolig hvor mye makt de tror de har, de damene der. Synes det er litt ubekvemt å spørre nå, etter som flyvertinnene ikke en gang vil spørre om jeg kan få titte inn. Vel vel, la gå! Lenge leve Osama og gutta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet ut det jeg sa om å smile pent og presentere seg på en skikkelig måte, og det endte som følger:

 

Tromsø - Gardermoen 23 des - SAS

Klappsete siste timen av flighten. Før det skulle de ha mat der fremme, og ville ikke ha en tredjemann inn før de hadde spist opp.

 

Gardermoen - Trondheim 26 des - SAS

Spurte flyvertinna om å komme frem og hilse på kapteinen, men det fikk jeg ikke lov til. Om jeg ville han noe, MÅTTE det gå gjennom henne... Jaja, tenkte jeg. Hun sa at hun skulle spørre han om jeg kunne få sitte på klapp, men jeg hørte ikke noe mer fra henne *Sjokk*.

Trondheim - Bodø - Tromsø 26 des - SAS

Her ble det full score. Fikk sitte begge turene på klapp, og fikk også være med å gå rundt flyet på bakken i Bodø - To flotte turer med kjempetrivelige flygere!

 

Så det er bare å spørre folkens, det går som regel greit etter mine erfaringer :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har litt ekstra godvilje pga sertifikatene du sitter på Kristian :-) Hvis du presenterer deg som pilot er nok terskelen betydelig lavere for å slippe inn i cockpit enn for hvermannsen.

 

De siste par årene har jeg spurt tre ganger om å få sitte på klapp hos Norwegian og fått lov to av dem, den ene gangen nektet flyvertinnen meg å snakke med kapteinen. Virker som det er mer opp til kapteinen her. Har vel spurt fem ganger på ymse Widerøe flyvninger med q400 og -100, både direkte til kaptein og via flyvertinnen. Fått nei alle gangene med nøyaktig samme spørsmål og svar; "Har du ID-kort?" og "Det går dessverre ikke, vi har nye regler", to ganger direkte fra flyvertinnen og tre fra kapteinen. Det skal sies at det er langt mer godvilje blant kapteinene enn flyvertinnene. De virker ihvertfall som om de synes det er kjipt å si nei :-) Tror nok at hvis du møter den rette kapteinen så lar det seg helt sikkert gjøre, og hvis man presenterer seg ordentlig øker det nok sjansen.

 

Er så kjipt, har sitti klapp på forskjellige 737-er og andre maskiner jeg ikke engang husker mens min onkel var Braathens pilot, men aldri fått lov å sitte fremme på de lekre Dashene. Det er jo favoritt airlineren, så det irriterer meg grønn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...