Jon Arne Iversen Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Hoi Jeg har lyst til å fly en langtur. Jeg må ta av før halv to og være ved målet ca 2000. Jeg har lyst til å ta av fra engm og teste sånn derre vor flyving. Også vil jeg fly over fjell har jeg bestemt meg for. Har du noen tips til mål? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 6.5 timer, og over fjell med VOR? Da må du vel fly østover inn i Russland, eller sørover. Da passerer du hvertfall noen fjell, og du har VOR dekning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Arne Iversen Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Fikk ikke gjennomført det, ble litt hektisk. Men takk for tips. Er det forresten slik at det ikke er konstant VOR dekning i fsx? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Svendsrud Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Om det ikke er konstant VOR dekning i FSX? Kommer veldig ann på områdene man flyr i. Du kan jo sette opp en VOR til VOR rute i FSX flightplanner, men det dog ingen garanti at du vil ha dekning hele veien. F.eks om du skal fly mellom 2 stasjoner hvor avstand er 400nm totalt og hver stasjon har dekning på 195nm. Da vil du mangle dekning på omtrent 10 nm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Arne Iversen Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Men hva skjer da om man ikke har dekning? Og hvordan vet man om man har dekning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein Faye Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Om det ikke er dekning/ Kontakt er det bare å fortsette på antatt kurs til man får kontakt, Dette måtte man gjøre veldig ofte på gammel FS før RNAV kom inn i FS verden. Har man karter hvor det er trykket en stor kompassrose rundt fyret er denne veldig til hjelp da. er 3 ting som indikerer kontakt med radiofyr, og alle bør sjekkes. ( Aner ikke hvor nøye det er i real fligt) 1. Nålen i VOR, ADF, eller HSI vil indikere en kurs til fyret. Man må da vurdere om denne er logisk og riktig. 2. Avstanden til fyret kommer opp (i nautiske mil) i DME instrumentet, må da selvfølgelig være VOR/DME, så dette vil ikke skje med NDB fyr, finnes også kun DME stasjoner. 3. Man aktiverer bryteren for å høre fyrets bokstavkode angitt med morsetegn, så TOLGA VOR/DME med bokstavkode TGA, angis med - --. .-, da er man helt sikker på å ha kontakt med rett fyr/ stasjon, stasjonen er "identifisert". mvh. En radionavigasjonsdiggende fyr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.