Gå til innhold

Norske turister i flydrama i Tyrkia


Robert Hulthin

Anbefalte innlegg

Blir interessant å se hva årsaken til dette var, og ut fra medias fremstilling virker dette å ha vært en rel. dramatisk situasjon med også synlige flammer og inkl. panikken situasjonen medførte hos passasjerene.

 

Men uansett i alle fall tidspunktmessig veldig bra at dette skjedde før de var airborne, der en brann potensielt i verste fall jo kan få katastrofale følger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående evakuering; er det klask rett i asfalten fra litt over 2 meters høyde om man evakuerer via vingen eller kommer det noen til unnsetning med noe som kan dempe fallet? Tau som festes i vingen så man kan fire seg ned?

 

Vet ikke hva som er prosedyren paa typen som var involvert. Hos oss er det prosedyre aa sette ut flaps slik at man kan skli ned paa den ved en evakuering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt klart ett resultat på flyselskapenes forsøk på å spare penger. De skal spare penger på vedlikehold...

Spesielt en trend hos lavprisselskaper, som Norwegian, Ryanair, og en rekke andre!

 

Problemet er å outsource større vedlikehold. De ser kun det de trenger og se. Hadde selskapet gjort alle sjekker selv ville slike feil som trolig er problemet er vært rettet på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener Aleksander Lund att det kun er lavpris selskapene som er involvert i ulykker? Syns dete blir mer organisasjons "propaganda" fra din side enn noen objektiv og faglig analyse over hendelsen.

 

Vi vet svært lite enda om årsak og omfang. Det er også tydelig att historiene fra pasasjerer ikke er helt på linje med hverandre når det gjeldetr tida det tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi outsourcer også større vedlikehold. Og det er ett problem!

Feilen er på ingen måte kartlagt, men jeg vet hva dette lukter...

Og vi har sett det så mange ganger før.

De av dere som mener at SAS har like mange "uhell" som for eks. Ryanair kan forlate denne diskusjonen.

 

 

Jeg mener på ingen måte at det kun er lavprisselskaper som havner i slike situasjoner. Men se på statistikk... Røyk i cockpit? Vet hva jeg tror :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en av de mange forskjellene på SAS og Norwegian er at SAS er ikke ett lavprisselskap. Og ja, det har noe og si for kvaliteten på vedlikeholdet :)

Nuvel, ledelsens fokus på sikkerhet er nok vel så viktig. Det er mange "tradisjonelle" flyselskap som i årenes løp har blitt fersket i vedlikeholdsslurv fordi ledelsen ønsket å øke overskuddet... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ha lave priser, og ha ett godt vedlikehold, Lund? Det er jo sikkert en grunn til at de kan kjøre noen lavpriskampanjer til tider.

 

Vil si at 1000,- IKKE er en lavpris for t/r Bergen-Oslo... Det kostet det samme hos SAS, og de kjører også kampanjer til tider.

 

Må spørre deg Lund... Vet du det at NAX har dårlig vedlikehold, eller er det noe du tror? Har du konkrete bevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sagt at Norwegian har dårlig vedlikehold.

men, jeg vet at Norwegian har ett annet type vedlikeholdsprogram. Samme som Ryanair, og muligens Corendon.

 

Dette programmet stykker opp større sjekker. uten og gå for mye inn på det betyr det at selve sjekken tar 3 ganger så lang tid, og skal igjennom en haug med ledd. Noe som kan føre til menneskelige feil.

Prisen på biletten er en ting Benajamin. Konseptet "lavprisselskap" er en annen. Nok en gang. Det var ikke meningen og beskylde noen selskap for dårlige vedlikehold. Men at sjansen for det er større? Ja, helt klart. Om jeg har sett eksempler på det? Ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Jaran. Nå er det vel ikke så enkelt som det...

Nok en gang prøver jeg og forklare at - Lavprisselskaper kan ha andre typer vedlikeholdsprogrammer, noe som kan føre til feil som dette. At SAS har det, ja helt klart. Men det kan ikke sammenlignes. At en tekniker som er ansatt i SAS gjør en bedre jobb på sitt eget fly, enn hva en inn leiet teknikker fra Irland gjør. Ja, det vil han.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det ingen episoder mtp manglende vedlikehold fra LCC da?

Ingen?

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-nottinghamshire-19543673

 

Men ellers mener jeg det ikke tjener debatten med påstander om at lavprisselskaper "KAN" ha et annet/dårligere program for vedlikehold. Vedlikeholdsprogrammene til både Norwegian og Ryanair er godkjent av relevant myndighet, i likhet med programmet til SAS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til deg Aleksander

 

Jeg skrev: Mener Aleksander Lund att det kun er lavpris selskapene som er involvert i ulykker? Syns dete blir mer organisasjons "propaganda" fra din side enn noen objektiv og faglig analyse over hendelsen.

 

Så svarer du med en nedverdigende tone med ett svar som ikke har noe med saken å gjøre. Klart jeg reagerer?

 

Du får heller slutte med å legge dine egne subjektive meninger i kjeften på andre folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen?

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-nottinghamshire-19543673

 

Ref den saken her så er vel det heller for småtteri å regne. Her er det snakk om en del som er blitt installert feil pga dårlig design. Neppe sammenlignbart med å glemme vedlikeholdet på 10 longhaul maskiner (2006), glemme viktig vedlikehold på 38 737 eller vedlikeholde Q400 maskinene så dårlig at de ikke kan brukes operativt. Men for all del - det er bare min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvor du får det fra Per. Det var ikke en sur tone.

Når jeg nevner selskap er fordi det er ikke lenge siden blant annet ryanair hadde en flom av vedlikeholdsslurv. Dette handler ikke om at jeg nevnte ett selskap, men at det er store forskjeller fra selskap til selskap. Sånn er det.

 

Hadde DU jobbet i bransjen hadde du også visst det...

 

Vet ikke hvordan noen av dere egentlig har tolket innleggene mine. Jeg har da aldri sagt at SAS ikke har tekniske problemer?? Selvsagt har de det? Hvis ikke hadde jeg vært arbeidsløs store deler av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...