Gå til innhold

Staff Distriktet gutter!


Christian W. Sager

Anbefalte innlegg

Kopi av tråd jeg nettopp postet på Vatsim Scandinavia sitt forum.

 

Forumpost på Vatsim Scandinavia forum

 

 

Jeg må bare si en ting, at det er veldig mange som gjør en kjempejobb med å holde Oslo sektoren oppe.

Her snakker man både da om CTR, APP og lavere instanser.

Hatten av for jobben som blir gjort der.

 

Men når det er sagt, så har vi en sinnsykt stor lekasje av trafikk utenfor landets grenser.

Norge og Skandinavia har i mange år hatt et veldig godt rykte på seg for å gi kvalitets service til piloter.

Noe som det siste året etter min mening har gått rett i dass, men dette er en annen diskusjon for en annen tid.

Vi har veldig mange som står på, veldig mange som kan sakene sine. Og veldig mange som logger et imponerende antall timer gjenvt over.

Men det som irriterer meg og andre grenseløst er den magneten av en hovedflyplass som heter Gardermoen.

Joda, vi vil selvfølgelig ha trafikk når vi sitter. Og da setter vi oss på Gardermoen. For der er vi garantert et og annet fly.

Der klarerer vi fly ut til store flyplasser i mange land. Vi sender fra oss trafikken til Sverige, Danmark, Tyskland, Spania, England, Frankrike etc etc.

Men vi bør absolutt kunne prøve å holde en del av denne trafikken i Norsk luftrom!

En veldig skummel trend har dette blitt, men det er enkelt å gjøre noe med.

 

Det er en vanvittig enkel måte å snu denne trenden med trafikken som lekker ut av landets grenser på.

Begynn å tenk dere litt om før dere logger opp.

Ta Værnes, Flesland eller Sola approach i steden kanskje?

Sett dere ned på enda mindre flyplasser som har mere krevende prosedyrer?

Hva med en AFIS flyplass for de som har kunnskap om det å sitte som AFIS?

 

Jeg har logget en god del timer på Kvernberget Radar selv, og det viser seg gang på gang.

Sitter jeg noen få timer noen kvelder en uke eller to, så kommer trafikken.

Jeg har jo selvfølgelig ikke 40 bevegelser i timen, men det skal man bare være glad for når man har begrenset luftrom og begrensete parkerings plasser å ta av.

Men jeg kan garantere dette.

Sitter man på en mindre sektor og får 3/4 fly på vei inn samtidig. Da må man begynne å tenke og faktisk vurdere alternativer.

De regionale flyplassene i Norge har et vesentlig mindre luftrom å bruke, noe som gir utfordringer med å ta fly inn og ut fra flyplassene om trafikken øker litt.

Det er mange av de regionale flyplassene som må bruke backtrack for å få trafikken av aktiv bane, noe som igjen gjør at man må tenke litt lengre enn det nesen stikker.

Topografien er også helt annerledes, her må man faktisk sette seg inn i kartene for å få den lokale kunnskapen om fjell og daler. Radar og restriksjons høyder etc.

Et lite tips er å sjekke antall bevegelser på Vigra, Årø og Kvernberget de siste månedene. Her har det faktisk vært en del trafikk i forhold til tidligere.

Værnes er alltid godt besøkt i løpet av en kveld. Det samme er Bergen og Stavanger.

 

Jeg skal starte med å være et godt eksempel når det gjelder akkurat dette.

Jeg kommer til å slutte helt å sitte på Gardermoen, jeg kommer også til å sitte minimalt på Oslo CTR.

Framover kommer jeg heller til å fokusere på regionale flyplasser, Stavanger og Bodø control sør.

Jeg setter stor pris på å se flere dyktige ATC prøve seg på andre steder enn Gardermoen.

Jeg kan bidra med assistanse om det er ønskelig, og jeg tar gjerne imot et tårn under meg på en regional flyplass.

 

 

Moralen her er.

 

Kom dere ut på distrikts flyplassene i steden for å gro fast på Gardermoen.

Dette vil faktisk være med å øke forståelsen og innsikten din i hva du driver med.

Alle kan gi en STAR klarering på Gardermoen, men prøv dere på litt mere utfordrende flyplasser i steden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg, Chistian!

 

Det kan tenkes det ville blitt enda mer attraktivt hvis vi kunne gjort det enklere for utenlandske piloter ved å tilby lokale sceneries for hver regionale flyplass uten at de måtte laste ned hele AoN, NSX, og studere alle readme filene for å få landskapet til å henge sammen. De fleste som flyr på VATSIM flyr jo rutefly og ser bare detaljere rundt flyplassene der de tar av og lander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...