Gå til innhold

SAS Boeing 747...bruksområde???


Vidar Martinsen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jarle, er det riktig at SAS bruker sin frakte 747-200 på Gardermoen? ... jeg tror ikke det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Jeg bor ca 9 KM fra Gardermoen og er der UTROLIG mye for å ta bilder etc.. etc.. og har ennå ikke sett den der oppe..

Etter det jeg har hørt og erfart fløy (merk: FLØY) den fra Gøteborg Landvetter til steder i Asia + til New York - dette kun med post og annen frakt.

Så jeg er ikke helt enig det du sier med at den flyr fra Gardermoen til Australia... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake leste jeg et intervju med en SAS 747 kaptein i Bergens Tidende. Så langt jeg husker fløy de rundt i verden uten noen spesiell rute. Avisen hadde intervjuet de i et arabisk land. Det var vanligvis Asia - Nord Europa som stod på ruteplanen men de hadde ofte avstikkere innom andre steder. Som en del av "utrustningen" i cockpit'en var et privat kredittkort som pilotene måtte bruke for å garantere for flyplassavgifter på mer avsides liggende flyplasser.

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS 747-2D7BF är återlämnad till Atlas Air sedan många månader. Trafiken övertogs av Lufthansa Cargo i samarbete med SAS Cargo och flygs med MD-11F Frankfurt-Göteborg och vidare till Asien.

SAS hyrde sin första 747F från Atlas Air i mars 1996, genom åren har individen bytts några gånger men mesta delen av tiden har N517MC och N523MC använts. N517MC var målad i SAS-färger. N523MC helvit. Ursprungligen flög man GOT-JFK och GOT-Osaka/Kansai, senare ställde man in trafiken på New York och även Kansai, för att enbart flyga Göteborg-Sharjah-Macau. Stundtals har även andra städer i Asien trafikerats, bl a Delhi.

Hans J

------------------

========================

Hans Jakobsson, Karlsborg, Sverige

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din vän har säkert blandat ihop minnena, eftersom SAS aldrig någonsin flugit till Australien, inte ens någon enstaka charter. Det kan ha varit så att han flög SAS 747 till Singapore och bytte till något annat flygbolag där. SAS har dock aldrig flugit GEN-SIN vad jag vet, endast CPH-BKK-SIN. SAS slutade flyga 747 i maj 1987, och de flög 747 extremt sällan till Asien under 80-talet.

Hans J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...