Gå til innhold

Ønsker bygget en sterk FSX-datamaskin!


Halvdan Hellenes

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som ledd i Boeing 737 cockpitprosjektet mitt som så vidt kan skimte at vi nå ialle fall er over toppen, er nok nåværende maskin dessverre sannsynligvis for svak selv om den var top notch for "bare" 2-3 år siden.

 

Jeg har dessverre aldri hatt nok greie på eller tort å begi meg inn på det som har med overklokking å gjøre, så en evt. bygger bør ha litt greie på dette slik at datamaskinen evt. kan bli levert også ferdig overklokket.

 

Men ønsker altså en ren FSX-PC, ikke av de aller aller mest ekstreme (og dermed sinnsykt kostbare), men allikevel men en solid god ytelse til å f.eks. kunne kjøre ting flytende med en viss prosentandel AI på på f.eks. de fleste av Aerosoft´s MEGA-flyplasser og også UK2000´s som jeg har de aller fleste av:

 

-CPU-forslag i leia i7 2700k (evt. klokket opp til ca. 4,5 MHz hvis ikke det høre ekstremt ut?).

 

-16 MB RAM 1600 Hz.

 

-Et par SSD (èn til OS den andre til FSX og tilhørende add-ons).

 

-DVD/CD-avspiller slik at jeg får installert f.eks. FSX.

 

-Vet ikke om det er riktig navn på dingsen, men et trådløst nettverkskort sånn at jeg kan komme på internett når det trådlødt nettverk i rommet og altså ikke trenger noen ledning inn i maskinen for å få kontakt med verden.

 

-Skjermkort jeg har idag er NVIDIA 580 GTX og jeg er godt fornøyd med det. Men kan evt. være åpen for å kanskje gå enda litt høyere opp på NVIDIA GTX-rekka (selvfølgelig avh. av pris og om det ytelsesmessig er verdt merkostnaden).

 

-Vannkjøling har jeg egentlig ønsket meg i flere år, og ønsker det brukt på det som er mulig og resultatsmessig gunstig på enkeltkomponenter her.

 

 

Da har jeg sånn grovoversiktlig satt opp hva jeg kunne tenke meg å ha i datamaskinen. Fint om den/de som kunne være interessert i en slik jobb evt. supplerer med andre nødvendige de åpenbart ser mangler her og kan komme med et grovt prisanslag på hva forslaget vil rundt regnet sånn cirka havne på ferdig.

 

 

NB! Jeg trenger ikke datamus, tastatur eller noe operativsystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Larvik (bor nå på Vegårshei) selv Halvdan og kan gjerne bygge en ferdig overklokket FSX maskin for deg hvis du vil det. Kjører stort sett forbi Larvik hver eneste dag og kan levere maskinen ved nærmere avtale. Skaffer du delene, så setter jeg dem gjerne sammen for deg og klokker til den frekvenser jeg er komfertabel med mtp. garantier etc. etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svar!

 

Jeg er nok såpass grønn her pluss ikke minst også at jungelen der ute er så tettvokst med alternativer og muligheter for kombinasjoner der noe, men ikke alt passer like godt sammen etc. Så skulle jeg plukke delene kun ut fra mitt kunnskapsnivå, tror jeg fort det kunne blitt en maskin med både litt hummer og ganske mye kanarifugler inni :)

 

Men som jeg også svarte på en respons jeg fikk på denne annonsen i det andre norske flysimulatorforumet, at pga. min inkompetanse må det bli sånn at jeg setter opp hva jeg mener bør være hovedbestanddelene i maskinen og at dere som har skikkelig greie på dette på bakgrunn ut fra disse opplysningene kan sette opp et maskinforslag basert på deres viten og kunnskap om hva som passer sammen av komponenter osv. Og at jeg da velger et opplegg (som også passer lommeboka :-)) og som en snill medsimmer mot betaling setter det hele sammen og klokker det oppover i frekvens i moderat grad til en stabil datamaskin. :)

 

Hadde det vært mulig å fått et/evt. et par forslag med disse parametre som basis:

 

-CPU basert på Sandy bro. i7 2700k fra Intel har jeg f.eks. hørt gir god ytelse og lar seg enkelt overklokke hvis man vet hvordan.

 

-16 GB i RAM som kjører kvalitet i frekvensen 16oo Hz.

 

-580 GTX grafikkort. Kan vurdere å evt. gå opp på 6-tallet hvis ikke prisforskjellen og gevinstverdien her på ytelse ift. pris er betydelig forskjellig.

 

-Sanns. 2 stk. SSD (ett til 64-bits operativsystem og det andre til FSX og add-ons).

 

-Pluss at jeg ønsker god vannkjøling av det som er mulig å bruke på komponentene her, men vel også sett i hensyn til behovet ut fra hvilken kabinettype som blir valgt til maskinen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for det første ønsket det i alle årene som jeg har hatt datamaskiner.

 

Varmeproblematikken i et litet avgrenset og avlukket lysskjermet rom som kommer til å ha 5-6 PC´er kjørende samtidig, 6-7 elektroniske skjermer som kontinuerlig er i bruk (PFD/ND/CDU x 2 pluss EICAS´ene), 3 projektorer som hele tiden er på, pluss også minst 2 stressede individer med tidvis mye adrenalin som under f.eks. en manuell NDB-approach en mørk vinterkveld blir det jævlig varmt av, tro meg! Eget stor transportabel air-condition er allrede kjøpt inn til rommet for å hjelpe litt til.

 

5-6 datamaskiner som går kontinuerlig, hver med flere vifter, men som også tidvis kommer til å kjøres ekstra hardt er ikke lydløst. Så støyproblematikken er en viktig faktor for meg.

 

Hele opplegget med det som jeg har skjønt etterhvert er tilnærmet vedlikeholdsfrie vannkjølingssystemer bare tiltaler meg ganske enkelt og ukomplisert. Tilnærmet lydløst, effektiv kjølig og visuelt ganske spennende og pent å se på er for meg de viktigste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei Halvdan!

 

Du har noen kw med varme i det FS rommet som du kanskje kan dra nytte av andre steder :grin:

Til PC bygging så er det ingen ting som er mer tilfredstillende å gjøre research selv for deretter å gå til innkjøp av komponentene.

 

Da har du "hands-on" på bygging og installering av komponentene samtidig at det ikke er så vanskelig.

Å skru sammen en PC nå i disse dager er noe helt annet en for bare 4-5 år siden.

Å bryte den barrieren ved å vegre seg til å prøve seg i litt ulent terreng, den følelsen er god ;) samtidig at du lærer hvordan tingene henger sammen. Den nytten er god hvis du skulle få problemer med PC'en og må begynne med feilsøking.

 

Det finnes et hav med tips & tricks videoer på Youtube som tar for seg bygging steg for steg.

 

Uansett, lykke til med prosjektet enten det blir selvbygg eller om du lar andre ta seg av byggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er Nvidia 690 GTX som er regnet for top-of-the-class nå. ATI-verden følger jeg lite med når det gjelder skjermkort, men de har sikkert noe snasne kraftige saker (med nevn bestående av 4 tall tror jeg) de også.

 

Men slik jeg har skjønt det er ikke FSX i den grad så avhengig av grafikkortet som noen av de tidligere versjonenene var. Har forstått det som som at en kraftig CPU nå er viktigere.

 

Men jeg er helt uenig å kalle det jeg har skissert av ønsket hardware som et sinnsykt opplegg Jon Arne! I andre flysimulatorfora der riggen man har ofte oppgis som en "signatur" nederst og i den grad jeg også har sett hva folk kjører FSX med her inne, så vil jeg vel nesten si at jeg ganske så ofte faktisk ser både overklokkede CPU´er til 4,5-5 GHz med 2600-2700-navn og grafikkort rundt 480-580 GTX hos folk. Så etter min menening er dette et bra stykke unna mot det ekstreme eller sinnsyke som du velger å kalle det.

 

Men jeg føler jeg egentlig ikke har kommet så veldig mye lengre enn da jeg startet egentlig. Sier tusen takk til de som har sagt seg villig til å kunne gjøre en sånn byggejobb, men jeg savner et konkret oppsett av deler basert på kunnskap om hva som er kompatibelt, som vil kunne kjøre godt sammen, gir god ytelse med vann til å kjøle det ned og som lar seg stabilt overklokke før avlevering. Også sett ift. pris selvfølgelig hadde det vært fint om noen som har kunnskap og evnene kunne laget et oppsett vi kunne blitt enig om så jeg kunne fått satt igang bestillingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har man et midlertidig kjapt og gæli forslag til en av mange løsninger Halvdan. Dette er en pakke som garantert vil dra FSX lett som juling :). Jeg har utelukket skjermkort siden du allerede har et meget bra skjermkort til FSX. Jeg valgte et stort kabinett ala CM Storm Stryker Gaming Big Tower pga. du ønsker en overklokket maskin og da er luftstrøm over komponenter som hovedkort, minne etc etc. vesentlig viktig. Og skulle du formodig ønske deg 2 skjermkort og/eller flere disker i fremtiden, så har du allerede et kabinett du kan vokse i.

 

Valgte ASUS Maximus V Extreme, Socket-1155 som hovedkort fordi dette kortet er meget overklokk venlig samtidig du ønsket deg ferdig trådløs nett, noe du får med dette kortet.

 

Corsair HX 750W PSU, 80 PLUS® Gold er modulær strømforsyning, dvs at du kun bruker minimalt med kabler til de komponentene du har i maskinen og vil spare deg for masse tusser av kabler som ikke blir brukt, som igjen vil gi økt/bedre luftstrøm i kabinettet.

 

Vet ikke hvorfor du ønsker 16GB minne da FSX kun bruker maks 4GB. Jeg har 8GB på min og har ennå ikke hatt trøbbel med FSX som OOM o.l. Så dette får du vurdere/tygge på om du fortsatt ønsker 16GB eller spare noen få kroner og gå ned til 8GB minne.

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB

Kit w/2x8GB XMS3 DHX, CL9-9-9-24, Platinum. Her finnes det masse alternative minnebrikker, så anbefaler deg å ta en titt. Bare husk at det er bedre med 2 minnebrikker enn f.eks. 4 minnebrikker mtp. plass, strømforbruk, varmgang og tilgang.

 

Jeg har selv vannkjøling på mitt oppsett og har H70 med push and pull system. Dvs. at den dytter på kald luft inn på radioatoren mens den andre vifta drar ut den varme luften vekk fra radiatoren. Fungerer som en drøm hos meg.

Corsair H70 Kjøler + 2x SP120 Quiet Edt.

Socket 1155/1156/1366/2011, AM2(+)/AM3(+)/FM1, 120mm, 1450 RPM, 37.85 CFM, 23 dB

 

Til OS valgte jeg denne SSD Corsair SSD Force Series 3, 90GB 2.5"

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/500MB/s read/write, SandForce® SF-2200, w/bracket

 

Mens til FSX valgte jeg denne SSD: Corsair SSD Force Series 3, 180GB 2.5"

 

Hadde jeg vært deg, så ville jeg i samme slengen ha puttet inn en ekstra platedisk til å lagre diverse installasjonsfiler etc. etc. Gjerne en disk rundt 1 TB størrelse.

 

Og for å kjøre diverse plate formater, så valgte jeg denne spilleren her: Sony Blu-Ray Writer BD-5750H

SATA, BD-R : 8x, BD-R XL: 4x, BD-R LTH: 6x, DVD±R: 8x, CD-R: 24x,Bulk,Slim,BLACK

 

Totalt: 12.961,00

 

Vareliste: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingListId=1129618

 

Skjerm, tastatur, mus og OS hadde du allerede?

 

Men jeg er enig over her, at det å bygge en maskin idag ikke er så komplisert og vanskelig som det man gjerne vil ha det til. Overklokking er heller ikke så vanskelig med dagens kort og prosessor enn det var tidligere. Men det er du som bestemmer. Steinar på forumet her bygger også PC'er til FSX bruk, bare sånn du er klar over dette alternativet også :) Uansett, så kan jeg hjelpe deg å bygge en overklokket FSX maskin du vil ha glede av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Pål, now we are finally talking hard business here! :)

 

Det med 16 GB RAM skyldes rett og slett min uvitenhet. Jeg tenkte rett og slett så enkelt som jo mer RAM, jo bedre vil det gå.. Men da går vi for 8 GB i RAM i stedet. Husker forresten når jeg tenker godt etter at det var noe med RAM og bare deler av den virkelig ble benyttet bl.a. avhengig av 32/64 bits OS tror jeg det var. Men ser det finnes mange alternativer/kombinasjoner innen dette, så da blir det å gå for en variant som passer best for FSX og det overlater jeg til ekspertisen å avgjøre. :) Men å gå for platinum og 2 brikker pga. plass og varmeutvikling som du sier den er grei. Men jeg ser det jo ikke er så veldig mange kronene i forskjell mellom 1600, 1866, 2133 og 2400 MHz. Er det noe å hente ytelsesmessig på f.eks. heller da å kjøpe 2400 vs. 1600 MHz?

 

Alt det andre ser fint ut syns jeg. Men jeg klarer dessverre ikke å få opp handlelista di selv når jeg var logget inn hos komplett. Så fikk ikke sett alle enkeltkomponentene i oppsettet, som f.eks. selve prosessoren.

 

Maskinen som jeg allrede har skal jeg ha og fortsatt bruke (forhåpentligvis som en del av fullsize-simulatoroppsettet), så jeg kommer ikke til å ta noe ut fra denne til å sette i den nye. Dvs. at jeg trenger et skjermkort også. Ser at det med nytt skjermkort også nå begynner å bli nokså kostbart det hele, så det hadde vært fint å kunne fått opp hele lista for en oversikt over ting som evt. (kanskje) kunne endres noe. Men ang. skjermkort så har jeg lest meg til at det er godt nok i massevis det som jeg har idag. Men kunne ikke finne det kortet lengre hos komplett nå. Har 580 GTX gått ut av produksjonen og hva evt. kaller man "erstatteren" i numeriske tilsvarende ekvivalente termer tro (ser det aller meste har blitt flyttet "oppover" tall og navnmessig og ligger på 6-hundretallene nå)?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra forslag som du har fått allerede Halvdan -

har selv nylig fått ny pc i hus. Har selv satt meg

nøye inn i mulighetene, og de ulike komponentene

og fulgt med på utviklingen de siste to år. For noen

uker siden, slo jeg så til - og satset på siste

gen. innenfor både CPU, hovedkort, skjermkort osv.

Fikk Steinar Grindstein her på forumet, som jeg kjenner

fra før - til å bygge denne pc'en for meg. Han gjorde

en særdeles glimrende jobb. Personlig har jeg valgt

å legge noen tusenlapper ekstra i pc'en, og derfor

valgt ganske dyre (men stillegående) komponenter,

samtidig som jeg ville ha en kraftig maskin, som lett

kan oppgraderes senere om nødvendig.

 

Forslaget Pål kommer med her, er absolutt ikke dumt.

Personlig vil jeg i tillegg anbefale følgende

alternativer innenfor skjermkort, evt. kabinett,

samt PSU (strømforsyning), samt CPU.

 

Skjermkort, sats på den helt nye GTX660 ti-serien

fra nVidia - jeg valgte Gainward grunnet deres

"Phantom"-serie (overklokket, men dyre komponenter

i kortet, og mest mulig stillegående). Dog kan

jeg også varmt anbefale MSI sitt kort (i den

tidl. "hoved-pc'en" har jeg kjørt MSI sitt

Geforce GTX460), og MSI sitt GTX660ti kort er også

meget bra:

 

MSI GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX CUDA

PCI-Express 3.0, "Power Edition", DL-DVI-D+DL-DVI-I, HDMI, DP, w/Borderlands 2

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=759357

 

 

Gainward GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX

PCI-Express 3.0, "Phantom", DVI-D+DVI-I, HDMI, DP, 1006MHz, w/Borderlands 2

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=759037

 

 

Kabinett: valgte Fractal Design R3 (siste versjon, som

nettopp kom på markedet), da denne er støydempet,

romslig, og har svært gode løsninger:

 

 

Fractal Design Define R4 Black Pearl

Vifter: 1x 140mm Front, 1x 140mm Bak, Støydempet, ATX, mATX, mITX, USB 3.0

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757466

 

 

PSU (strømforsyning), Corsair er definitivt

merket å satse på - jeg valgte å legge ytterlige

på litt, for å få "Professional"-serien til Corsair

nemlig AX. Denne leverer meget god rippel, og

er i tillegg fullt modulær, og en av de mest støysvake:

 

Corsair AX 850W PSU

ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 12x SATA

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=600426

 

 

CPU så har du selv kommet med bra forslag, men

vil anbefale deg Intel sin i7-3770K som jeg

selv valgte. Denne gir svært mye kraft for pengene,

er meget overklokkingsvillig (4.7GHz er ikke noe

problem). Dette er siste gen. , og en cpu som

har høstet svært mye positiv kritt. Fire-kjerners

(Quad-core) som kjører på 3.5GHz som standard, med

åpen arkitektur - klar for evt. overklokking:

 

 

Intel® Core i7-3770K Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.5Ghz, 8MB, Boxed w/fan

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660225&CKS=PCW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morro å leke seg med vannkjøling....

Har nettopp fått inn noe ny hardware her så har ikke fått testa fsx enda på dette oppsettet.

i7 2700k. vanlig spillings 4.5-4.7ghz. men har den stabil på 5ghz for fsx og andre prog som trenger slikt.

asus p8z77 deluxe hovedkort. her er det med trådløs wifi.

16 gb ram. ja jeg vet man ikke trenger men jeg har 16 alikevell.

corsair ax1200w psu. overkill men har til framtidig oppsett.

asus gtx680 direct cuII. Det skjerkorte er en diger klosse på vifter men med vannblokk så ble det jo nesten pinglette :)

coolermaster cosmosII tower

 

2012-09-16%2020.38.10.jpg

 

 

 

 

men det er noe som heter fasekjøling nå til dags som er enda villere enn vannkjøling:) men det koster flesk :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er kabinettet sitt. Her er det virkelig god plass til både ett og to vannkjølings-sett. Dette blir mitt neste kabinett garantert. Her er man futureproof. Uansett hvor store skjermkort som kommer. Tar hele 38,5 cm. lengde leste jeg og E-ATX hovedkort er jo ikke noe problem her så ASUS Extreme kortene passer godt inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for ditt bidrag også Lars, spesielt rundt dette med grafikkort. Setter virkleig pris på ditt engasjement og kunnskap her. :)

 

Da regner jeg med kanskje å ha nok med info i morgen til å få lagt inn en bestilling. Jeg kan evt. godt hvis du ønsker det Pål få Komplett til å sende "herligheten" rett hjem til deg i stua, så setter du evt. igang når du får tid til å lage en datanmaskin ut av allt dette. Men snakker med deg hvis dette skulle bli en muligjet først selvfølgelig. :)

 

Tar en siste runde med oppsummring på alt av info som har dukket opp bare de siste 5-6 timene. Det er jamen litt å fordøye bare der! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegar. Du har definnetift valgt et utmerket kabinett, men jeg forstår ikke hva du har tenkt da du drev på med kablingen her? De fleste kabler trekker du ut på baksiden gjennom de gummibelagte gjenomføringshullene som er lengst unna Hovedkortet, noe som gir et rotete inntrykk :crazy: Du har to rader med slike hull, og da bruker jo man de som er nermest hovedkortet..

 

Lars. Den jobben jeg gjorde med din pc er ikke bedre en den jeg gjør med de andre pcene jeg bygger, så den gjenspeiller bare hvilke krav jeg har til meg selv og den jobben jeg gjør når jeg bygger en pc. Det var forøvrig dette prosjektet Lars fikk levert av meg: http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=642237#Post642237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Du burde legge mer flid i kablingen som Steinar sier.

Kjølevæska er også kjedelig, så der burde du gått for blå kjølevæske. Håper inderlig du bruker skikkelig kjølevæske og ikke rett fra springen?

 

ASUS Maximus Extreme IV i et Corsair Obsidian 800D kabinett.

19012012074.jpg

 

99.9% av all kabling går på baksiden samtidig at jeg har laget en enkel mulighet til å drenere hele loopen på meget kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde farge før men kutta det i cosmos towre. Grunnen er enkel, det er ikke vindu i døra og med den prisen så har jeg ikke hatt hjerte til å begynne å modde døra. hehe.

I kablingsøyeblikket tror jeg det var ett øyeblikk eller 2 med bevistløshet. ble jevligt fint å røddigt på baksida men framsia ble hakke mer uryddig. Menmen nå har man en stabil prosessor så da kan man begynne å flikke på utseendet:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, visste det ville bli vanskelig dette. Og det er jo nesten sånn at jo mer man får vite desto mer forvirret føler man seg.. :)

 

Men det opplegget som jeg er ganske nær å gå for nå, er å kjøpe denne nye PC´en fra Komplett:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761751

 

Og så få Komplett til å sende den til min gode medhjelper/bygger og der få installert en ny SSD f.eks. en Corsair SSD Force Series 3, 180GB 2.5" som jeg kjøper ved siden av og sender med (primært til å ha FSX på).

 

Og så at min hjelper til slutt overklokker maskinen til f.eks. 4,5-4,6 GHz og skjekker at tempeaturen og det hele da virker stabilt til slutt.

 

Hva syns ekspertisen der ute om det forslaget? :)

 

(NB! Det eneste jeg kanskje med min begrensede kunnskap stusset litt på, var om 750W er litt svakt, også tatt i bektraktning den er "bare" laget av bronze og ikke fra noen gullmedalje)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et greit oppsett. Men gjør deg selv en tjeneste. Den vifta som følger med intel sitt vannkjølingssett er forferdelig dårlig (flytter lite luft) og støyer mye. Kjøp en god 120mm vifte som erstattning, og kast intelvifta i søpla. Desuten lar ikke Intelvifta deg å sette det opp slik at man trekke inn kald luft gjenom radiatoren, men den henter lufta inni kassa, og blåser den ut (høyere cpu tempratur). Og med to vifter som trekker ut ( vannkjølinga og vifte i toppen av kabinettet), og en som blåser inn (front) vil man få et undetrykk, og støv vil lettere finne veien inn i kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble jevligt fint å røddigt på baksida men framsia ble hakke mer uryddig

 

Hmmm. Poenget med kabelryddinga er at det skal være pent å ryddig på den sia av kassa der man har alle komponentene og hvordan det ser ut bak hovedkortet har ingen verdens ting å si, for det er ikke der man skal jobbe i ettertid. Og jo mere kabelrot det er i selve kassa jo mere støv samler det seg der, og det gir mere varme. En vond sirkel med andre ord. Ta deg 30 minutter til med å taite opp kabelryddinga, og flytt kabler slik at de kommer ut gjenom et trekkehul som er så nert så mulig der de skal kobles til hovedkort og skjermkort osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nettopp på grunnlag av det du sier der Steinar bør man f.eks. velge vifter som har en styrt luftståle og ikke blåser i alle retninger.

Kan på det sterkeste anbefale Noctua NF-F12 PWM 120mm Vifte

som er spesialutviklet til nettopp å brukes på kjøleradiatorer.

Selv med lav rpm (mindre støy) flytter disse mye luft.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jaja, så kablinga ble motsatt av hvordan du tenkte deg :grin:

Det dårlig planlegging av kabelruting forårsaker er flere ting, ikke bare at støv samler seg, men også som kanskje er det største problemet nemlig turbulens slik at du ikke får styrt luftstrømmen dit du vil ha den. Det er et kjempe kabinett du har og kabelrutinga burde være enkel.

Kan forstå at farve på kjølevæska ikke er nødvendig siden du ikke har vindu i kassa, men det er utrolig hendig med tanke på eventuelle lekkasjer, du ser det noe lettere.

 

Kan forøvrig anbefale viftene Fred linker til, stillegående, pusher godt med luft samtidig med mengde luft. Det er veldig viktig at viftene pusher luft godt slik at en får god luft flow gjennom radiator og eventuelt filter før eller etter radiator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiksa opp i rotet nå da serru, var ikke store jobben det. hehe:)

Joda jeg har vell sett det men ikke brydd meg med rotet da det er ei dør der. men etter alle komentarene som kom her måtte jeg bare få rydda opp:) så nå ble det någet penere inni kabinettet.

må vell takke for at dere ga meg ett spark i ræva så det ble gjort:) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Den e go' Vegard!

 

Så til Halvard, det forslaget du viser til er et kjempegodt oppsett og til det som Steinar sier så er poenget at vifta som supplerer luft inn i kabinettet har en større luft mengde inn en hva du da trekker ut gjennom radiator eller gjennom vifta som er plassert i toppen på kabinettet. Da oppnår du et lite overtrykk slik at støvpartikler ikke trenger inn i andre porter som USB og åpninger spesielt i bakkant av PC kassa. Kabinettet Corsair Graphite har fine støvfilter så det er et kabinett som er enkelt å holde støvfritt innvendig.

 

Good løkk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Dette ser jo bra ut, men jeg lurer litt på valget av haddisk. Du har valgt HD fra Green-serien som er treg (og heller ikke finnes hos Komplett lenger). Jeg ville heller gått for Black-serien, f.eks. denne. Synes å huske fra "gamle" dager at "Guru" Paulsen hadde slike synspunkter ang. Green-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...