Gå til innhold

Norges vanskeligste?


Geir G

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg leter etter Norges mest krevende instrumentprosedyre. Dette er jo et ganske vidt begrep, så jeg må spesifisere litt.

 

- Jeg ser i utgangspunktet bort ifra RNAV og tenker mer på prosedyrer basert på radio. ILS, LOC, DME, VOR, NDB m.fl.

- Precision er lettere enn non-precision, NDB vanskelgiere enn VOR og LOC.

- Jo færre hjelpemidler, jo vanskeligere er det. VOR og LOC er vanskeligere enn VOR-DME og LOC-DME.

- Komplisert prosedyre, bratt innflyging, terreng, lav DA/MDA, step down, circling, bruk av større fly m.fl. er faktorer som spiller inn.

 

Det kan gjerne være flere fasiter her også.

 

Jeg har ikke sett gjennom hele AIP, men en spennende innflyging kan være:

ENSD NDB-A: NDB-basert, nedstigning mellom fjell og missed approach rett mot en 4000ft fjelltopp.

 

Noen andre som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes LOC A og NDB A på Honningsvåg (ENHV)er ganske stilige. De er ikke så veldig krevende i instrumentdelen, men selve sirklinga er ganske tøff. Du flyr prosedyren rett inn mot et fjell og må svinge rett oppi fjellsida hvor flyplassen ligger klistra inntil fjellet.

 

LOC 19 med sirkling til 01 på Narvik (ENNK) er morsomt.

 

MKR LOC DME-Strømmen/Vardefjell 076 til Mo i Rana (ENRA) er stilig. Prosedyren er 120 grader offset og en ser ikke flyplassen på missed approach punktet, kun sirklingslysene. Flyplassen ligger ute til venstre bak en fjelltopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...