Gå til innhold

Satte motorene i revers i lufta!


Carl Nelson

Anbefalte innlegg

Interessant rapport! Her kunne det absoutt gått skikkelig gæli, med tanke på at begge motorene kunne blitt ødelagt. Flaks at den ene holdt.

 

Men hvordan fungerer egentlig throttle quaden på Dash8?

Jeg jeg forstått det slik at "power-spaken" i midten kontrollerer pitchen på propellene, mens conditioner-spaken til høyre skrur av og på bensintilførselen, sette propellene i feather, samt justerer ønsket RPM på propellene.. ?

 

.. også justerer motoren selv hvor mye drivstoff som må tilføres for å opprettholde ønsket turtall med den aktuelle pitchen, slik at power-spaken indirekte kontrollerer bensintilføreselen når man ikke er i "beta mode" (ground idle eller reverse)

 

Eller er jeg HELT på bærtur? :)

 

Håkon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er propelleturtallet det er er snakk om, ikke motoren, og ja det er så lavt. Cruise RPM på Q400 er 850 og max er kun 1020. Tallene ligger litt høyere på de mindre Dashene der cruise er 900 og på i allefall 300 max 1200.

Med de store propellene ville du fort fått et heftig støynivå og mistet mye effekt med mere RPM siden tippene ville gått supersonisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...