Gå til innhold

Alene i Seattle


Anbefalte innlegg

Da sier vi det. Leste nettopp bloggen din. Humret litt da du siterte spørsmålet om du bygde igloo i garasjen. Det har aldris slått meg før, men det er jo faktisk ikke helt ulikt. ;)

 

Krevende prosjekt du har gitt deg i kast med. Jeg er ikke helt der ennå. Har nylig plukket opp FSX etter å ha vært innom det sporadisk helt siden første gang jeg prøvde MS Flightsim 1.0 tilbake på 80-tallet.

 

Jeg er såpass krevende når det gjelder innlevelsesfaktorer at det var ikke før nå, etter kombinasjonen FSX, TrackIr og en T-Flight Hotas X joystick/throttle, samt tre skjermer i panorama, at det begynte å kjennes "riktig" ut.

 

Å sitte med en basic stikke og et tastatur, eller verre: bare tastatur, slik det var de første gangene jeg prøvde FS har vært en sikker måte å ta livet av ethvert tilløp til innlevelse og glede av simuleringen for min del.

 

Nå har jeg fått for meg at FS er gøy og prøver å utforske dette universet så godt jeg kan. Med scenery fra ORBX, pluss REX 2 begynner det jo å se riktig så pent og naturlig ut, i hvert fall når jeg flyr på dine kanter. Jeg trives jo der borte, så det er jo også en måte å drømme seg bort på i den dimensjonen også. :)

 

Holder på å spesifisere en egen rigg dedikert til Flysimulator(er), etter oppfordring fra min kone :), Jeg tenker å lage oppsettet så generisk som mulig og ikke binde meg opp til en spesifikk layout så langt. Synes så langt at GA og helikopter er det morsomste å fly. Er noe med den enkle hands on-opplevelsen, sammen med det å fly VFR og nyte terrenget og utsikten som er veldig avslappende.

 

Ellers er det rart å jobbe med å sette opp et system som er så til de grader gammeldags teknisk at det nesten kun skalerer på CPU. Sier nesten ettersom jeg ønsker å sette opp 5 skjermer i panorama. Da trenger jeg litt videoram og utganger på skjermkortet også, tenker på en Radeon HD 7970-avart med seks utganger.

 

I tillegg har jeg tenkt å ha et par-tre skjermer for å vise paneler, der har jeg gamle bærbare jeg kan bruke. Jeg er likevel blitt litt i to tanker om det er noen vits i å bruke plass på det, etter at jeg oppdaget hvor god kombinasjonen av 3d cockpit, TrackIR og EZdoc Camera er. Men jeg har jo skjermene og pcene, og det er jo morsomt kunne ha det slik hvis man vil og jeg har alltid likt å pusle med sånt. Det er også noe med å bare kunne flytte blikket i stedet for å bruke knapper for å skifte viewpoint.

 

Hvis jeg ikke bruker dem til panelene så er det jo brukendes til kneeboard, kart og annen info. Vi får se. Jeg har bare så vidt startet på denne reisen.

 

Har også lyst å prøve X-plane 10 og se hvordan jeg liker den. Kan jo være morsom den også. Selv om det ser ut som ikke den heller grunnleggende kjører annet enn gammel kode, og slik ikke bruker skjermkortene til annet enn ren display output. I hvert fall om jeg skal tro det jeg kan finne av omtale på de ulike simulatorforumene. Snakker om blast from the past. ;)

 

Hadde vært morsomt å prøve multiplayer etter hvert, det ser både trivelig og sosialt ut. Jeg tror dog at jeg først må lære meg prosedyrene bedre og bli litt mer stødig i håndteringa av simulatoren først. Bare sånn at jeg ikke løper så stor risiko for å ødelegge for de andre med feil og lage heft og irritasjon. Det hadde vært ekkelt.

 

Blir noe for de sene høstkveldene. Nå er jeg med min kjære på ferie på Fosen og har en bråte med prosjekter i huset her å jobbe med den neste måneden. Ferie er jo å gjøre noe annet. Ver det ikke en eller annen som sa noe sånt en gang? ;)

 

Håper været er bra i Puget Sound-distriktet og at du har en fin sommer der borte.

 

Ha det bra så lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan Hans Jørgen!

 

Trivelig å lese historien din og kjenner meg igjen på flere av punktene du nevnte :)

Joda, prosjektet er stort og det kommer til å ta tid, lang tid. Kjærringa mi anbefalte også at jeg skulle komme meg ut av kontoret og inn i egen "hule" med all "dritten" min og det ble vel etterhvert litt mer enn hun hadde tenkt seg :)

Har nå i hvertfall nok å henge fingrene i gjennom mørke høst og vinterkvelder :)

 

Været her er så som så. Går fra regn og kjølig til sol og stekende temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...