Gå til innhold

Hjelp til valg av Avionic Headset


Audun Dragland

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på å ansaffe et headsett til småfly, tenker pris opp til 3000, max 3500.

Har sett på Beaverdynamic HS400 Beaverdynamic HS400 (passivt) og på Pilot PA 12.8 (Aktivt). Til slutt er jo David Clark H10 13.4 også et reelt alternativ. Prismessig skiller det lite. Er det noen som kunne komme med en anbefaling? (flyr Piper Archer, ca 20 t/år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke mye om de forskjellige modellene, men synes 3000,- høres mye ut for et headset med mic (det jeg bruker kostet 99 kr på Spaceworld), men går ut fra at det er visse krav til headset som brukes i fly siden de er så dyre?

 

Ellers kan jeg ikke se annen forskjell på aktivt og passivt headset enn nettopp dette. Hvis du er vant til å bruke en Push To Talk knapp for å snakke så kjøp det. Om du er redd for at hele verden kan høre deg mens du synger av full hals mens du flyr så styr unna aktivt.

 

Jeg trodde forrsten at det med aktivt og passivt ble kontrollert av softwaren, så beklager om jeg har misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til den høye prisen skyldes vel først og fremst kravene til pålitelighet og støydempning.

Det jeg refererte til som Aktivt er Aktiv Støydempning, eller Noice Cancelling om du vil. Forøvrig har alle småfly push-to-talk funksjonalitet.

 

Om det skulle være noen tvil, er headsettet til å bruke i ekte småfly, ikke sim*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=638844

 

Denne er ganske dyr, men det hender at den dukker opp på tilbud i ny og ne. Det er bare noen uker siden det ble solgt 1000 kroner billigere. Det er bare et headset uten mic, men du kan få kjøpt mic fra USA som klikkes rett på plass. Et adskillig billigere alternativ til de vanlige Bose aviation headsets som koster rundt 1000 USD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Hei

 

Slenger meg på denne tråden jeg, iom at jeg ønsker anbefalinger til nytt headset for bruk i småfly, til en overkommelig pris.

 

Både med/uten ANR.

 

Mvh

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan prisene er hjemme i Norge, men jeg, og noen andre nordmenn her, har Bose A20, og jeg er meget fornøyd med dette headsettet.

 

God noice cancellation, god lyd- og mikrofonkvalitet. Hadde et problem med det første jeg hadde, og Bose byttet ut delen gratis, raskt og effektivt, så bare gode skussmål til kundeservicen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei. Det finnes en løsning som gir strøm (via pluggen) til en ekstra øreplugg. Den kan brukes som back up dersom batteriet går tomt, men dette merker du i god tid før det skjer. Det bruker bare ett stk AAA batteri, så det å ha med spares er ikke noe stort problem.

Amerikanerne har godkjent det for flybruk, men jeg er enig i at det kan nok bli litt i "letteste" laget for småfly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Audun, prøv å finn et Bose A20 til en billig penge. Jeg gjorde det, og skal snart ut å fly med det. Så langt må jeg si at det er det beste headsettet jeg noen gang har prøvd når det gjelder comfort, jeg skal ut å teste ANR-funksjonen snart.

 

Andre som kan være verdt å ta en titt på er Lightspeed Zulu, Sennheiser S1 og Sennheiser HMEC 26-B-V-K.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...