Gå til innhold

Hvilken "defragger" bruker dere?


Inge Jenstad

Anbefalte innlegg

Gjest Ådne Skaar

Bruker for tiden Smart Defrag 2.4 og er svært fornøyd. Innebygde i Windows er bare noe drit. Smart Defrag er gratis og bruker svært kort tid på defraggene. Advanced SystemCare 5, av samme utgiver IObit, er også å anbefalle. Sammen med CCleaner tar de seg av systemet veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defraggler eller något annat av alla tusen gratisverktyg som finns där ute. Kan inte aäga att jag under mina 12 år i IT branchen har använt defrag på min dator och märkt någon speciell skillnad.

 

Kör en CCleaner en gång i veckan.

Rensar och tar backup av data varje vecka och installerar om en gång i kvartalet (minst).

 

PS: Fel forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar Windows håndtere defragging selv (noe den gjør godt nok) på datadrivene jeg har, og hopper glatt over alt som har med CC-Cleaner etc å gjøre. Passer heller på at jeg ikke kødder så altfor mye rundt på siter på nettet som kan inneholde snusk. OS-disken er en SSD, og defragges ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Er nok enig med Timmy Brandt i at det er lite å vinne på defragmentering. Har defragmentert med både innebygd og nedlastede programmer. Mener å ha hørt en gang at dersom disken er svært full (75% +) kan du få en viss gevinst. SSD skal IKKE defragmenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan inte aäga att jag under mina 12 år i IT branchen har använt defrag på min dator och märkt någon speciell skillnad.

Jeg har drevet med data siden ZX Spectrum, vært med hele tiden. Jeg vil så absolutt si defragging hjelper. Det kommer an på hvor mye store filer man flytter, og her i gården flyttes filer på mange GB (svære GeoTiff bilder, etc), og tilmed en manuell refresh av min Intel SSD merkes med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! :)

Intressant test om vi köper 2st nya bärbara datorer och installerar dom på samma sätt, använder dom på samma sätt och sedan defragmenterar en av dom efter....... 3mnd och gör en speedtest på dom. Tror inte man hade märkt mycket skillnad. :)

 

Jag körde defrag på en kund-PC för en månad sedan och DÄR hjälpte det väldigt mycket. Men där hade man inte gjort något med PCn sedan man köpte den 2006. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare at defragmentering av mine PC'er definitivt har noe for seg. Det er fakta, og ikke til å komme utenom. Forøvrig defragmenterer jeg hver 14. dag, oftere om jeg herjer med svære filer. Generell IT statistikk sier intet om hvermansens PC, og store serversystemer oppfører seg nok annerledes enn hjemme PC'er. Så det later til vi er i to forskjellige verdener :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1977/78 bygde jeg min første datamaskin, nei ingen PC, og siden har jeg vært igjennom 250 - 300 PC'er for meg selv og andre. Felles for alle med windows operativsystem er og blir at alle har etter en tids bruk hatt godt av et defrag program og en opprydding i registeret. Alle som ikke er direkte pro brukere knyttet til et nettverk har en egen evne til å la ting rote seg til, og windows hjelper ikke til heller. Har brukt O&O Defrag Pro i alle versjoner, og PC tools Reg cleaner til min tilfredsstillelse, har også forsøkt mange andre, men har falt tilbake til disse. Så meg har det fungert for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg går for Ultimate Defrag fra Disk Trix. Liker opsjonene med at man kan velge hvilke kataloger og/eller filer som man vil legge ytterst på disken, flytte katalog-oversikten nær MFT etc. Og når jeg "highlighter" f.eks. FSX.EXE ligger den, sammen med andre viktige filer, fint lagt ut til "bremmen" av disken.

 

Fikk disse resultatene på HDD-test:

64 KB block random speed: 8,2 MB per sek.

32 MB block random speed: 82,9 MB per sek.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här ligger det nu.

"Kaffekroken"

Her diskuterer vi alt som har med flysimulatorer og flyvning å gjøre.

 

Här ser det ut att passa bättre.

"Snackbaren"

Snackbaren er plassen for alt utenomsnakk som ikke har noe med fly/simulatorer å gjøre. Emner som sklir ut i andre kategorier blir flyttet hit.

 

Men kan kanske läggas här också.

"Datamaskiner og utstyr generelt"

Det settes stadig større krav til datamaskiner for å kjøre disse simulatorene. Har du problemer med utstyret kan du forsøke her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruger den gratis disk defragger fra Auslogics.

 

Jeg bruker også denne. Veldig greit når man kan 'se' innholdet på hardisken(e) selv og bedømme om det trengs en defrag eller ikke.

 

Men jeg har også brukt datamaskiner i en eller annen form siden 1981, og kan verken avkrefte eller bekrefte at defrag hjelper. Jeg har alltid tatt en defrag en gang i mellom da, og med Auslogic sin gratis versjon er det litt stilig og se på mens den jobber :)

 

Timmy: Det spiller sikkert ingen rolle, siden de som bruker dette forumet sikkert leser alle poster uansett hvor de er :P Men jeg er enig at den egentlig burde stått under 'Datamaskiner og utstyr generelt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...