Gå til innhold

Fra scenerylabben


Anbefalte innlegg

Ja nettopp, temmelig tidkrevende. Har eksperimentert litt selv (kun for å lage frittstående polys med "rwy ahead" og slikt), men jeg har langt viktigere ting å gjøre, men er på FSdeveloper rett som det er, og skal se om jeg finner igjen tipset til deg, men kan ikke love noe.

 

Jeg utsetter AoN noen gmax timer til forøvrig. Ny Photoshop inspirerte, og nuh er Kjevik endelig 100% gmax :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Smooth er et dekkende ord, da jeg har byttet ut masse dårlige texturer i hele AoN, også på OSL. Vakkert passer Kjevik godt. Det som stod der før var heslig, og umulig å justere. Så årsaken til oppgradering av Kjevik er ren og skjær forbannelse. Jeg slettet MS terminalen i raseri :grin:, og da MÅTTE jeg jo finne på noe :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ådne Skaar

Masse bra nytt her! :)

 

Hvordan er Torp? Fortsatt MS bygning eller er det planlagt med ny bygning. Det er sikkert mangel på bilder, men jeg får håpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Torp blir det stillstand, nix brukbare bilder. Og det er ikke absolutt alle flyplasser jeg ønsker å gmaxe. Jeg legger vekt på de som er nærmest, ligger steder jeg har bodd, og de jeg selv flyr til i FS.

 

REX har jeg aldri eid. Jeg har kun satt opp water effects et hakk, og det viktigste av alt; jeg setter sola på rett sted før jeg tar shotsene. Kjevik er best tidlig om morgenen. Et annet tips er at med Norway Mesh i høyeste oppløsning, og sola i rett vinkel, ser det ut som man bruker det der shader greiene.

 

Ellers har jeg GEX, men slår den av når jeg holder meg i Norge. For GEX texturene ødelegger landet mer enn de gjør godt, pluss at de gjør flyplassene horrible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden Kristiansand er min hjemby (og Norges beste by) så er det en fryd og se den flotte forandringen på Kjevik. med utsikt til Kjevik fra stue vinduet så ser jeg en ekstrem likhet:D hva skulle vi gjort uten deg og ditt arbeid Andrew? ser også at du bar "begynt" byggingen av det nye kontroll tårnet. men ett lite spørsmål, har du tid til og lage litt flere modeller av byggingen rundt, eller sette i det minste ut default bygg? det ville gjort noe fantastisk bra enda bedre.

 

beklager skrivefeil, ikke mitt tastatur jeg skriver på nå, så det er litt uvant;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tårnet i AoN 3.2 vil være en separat bgl fil, slik at jeg lett kan oppdatere det med det nye (modellen er snart ferdig).

 

Andre småbygg prioriterer jeg ikke nå. Kjevik har fått mye, men det er andre flyplasser jeg kanskje heller vil sprite opp litt, om mulig. Men jeg har byttet ut den heslige fuelgarasjen med enda en gmax modell. Texturen er ikke særlig skarp (blir byttet siden), men du verden hvor mye mer realistisk det ble. Jeg skal montere et separat Shell skilt, så det blir helt skarpt.

 

ny8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terminalen er helt ferdig, har og tatt med det nye tilbygget for ankomst utland. Modeller fra byggeprosessen av tårnet har stått der lenge. Har ikke laget noe som helst (slikt gidder jeg ikke), men fant mange fine MS modeller til formålet. Men nå kommer jeg til å fjerne de, for det er nok ikke lenge før det nye tårnet tas i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle texturene er håndlaget (gjorde et unntak for ENCN). Jeg måtte bytte ut grå plater, da de var tatt fra alt for uskarpe bilder fra ENGM. Jeg fant mye bedre saker på CG Textures.

 

Nattbelysning for ENTC, ENVA og ENCN er foreløpig; jeg har kun lagt til litt gjenskinn i vinduer. Kommer til å oppdatere med bedre night siden, når jeg har eksperimentert meg ferdig med flere layers for et vindu i Photoshop. Slikt tar tid, og det gidder jeg ikke nå, for da blir man aldri ferdig.

 

cnx1.jpg

 

cnx2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terminalmodellen er på hele 28kb, og har bare to draw calls. Det er nesten uhørt effektivt. Effektivitet er alltid det jeg legger mest vekt på, og Gardermoen og Kjevik merkes rett og slett ikke. Når jeg slår av AI trafikken, er frame raten 60 (som er min target frame rate). Trooor det holder mål :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker da på bilder som kan brukes til "tapet"...og de må ikke være slik at linjer i bygget som skal være rette, er skrå på fotoet.

 

Har aldri prøvd scenery design, men begynner å forstå hvor mye arbeid dere, og Arne Sundsbø & co gjorde i gamle dager. Jeg løp rundt med et av de første digitalkameraene som kunne oppdrives og tok bilder av alt jeg kunne på Sola (fikk noen rare blikk når jeg tok bilder av vegger) og sendte dem til Arne. Det var rett etter at fotoforbudet ble opphevet på Sola, forresten.

 

Husker jeg alltid var stolt etterpå når jeg var på Sola i simmen og så bygningene, men skjønner at det nok var mye arbeid i å få dem i rett perspektiv.

 

Dette var for første versjon av 'Norske Flyplasser', forresten, så det er en stund siden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker deg fra "gamle dager". Jeg har vært medlem siden FSno var kun et DOS vindu med tekst, BBS hette det vel da :smile:

 

Ja, bilder med skrå linjer på bygg der de skal være rette, gir uhyggelig med merarbeid, og ofte er det umulig å fikse. Så jeg har sluttet med det tullet, og lar heller være å produsere noe.

 

Ang. det å ta bilder av vegger :grin:, så ta en tur til Kjevik, sett sola fra nord, og slew inn mellom brannsatsjonen og admin bygget (mursteinsbygget). Se på vinduene til brannstasjonen. Der står det en gærning og tar bilder... undertegnede :grin:

 

Jeg kan og legge til at gutta på brannvakta kunne huske andre gærninger :whistle:, som var der før meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrew, du vet helt sikkert om det fra før (du er jo tross alt en veteran innen dette), men når det gjelder å lage teksturer fra bilder med ugjevnheter pga. perspektiv, er programmet TexRipper svært verdifult. Har spart meg mange timer med frustrasjon og lidelse i photoshop med tanke på å rette ut skjeve perspektiv. Det er et lettvektsprogram, og til tross for noen småbugs her og der (da det fortsatt ikke er helt ferdigutviklet), er det ingen som kan si at det ikke er et genialt program for å lage flate teksturer utav bilder som ikke har flatt 2D-perspektiv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet om det, men har likevel ikke tenkt å bruke tid på det. En slik plugin finnes til Photoshop. En annen årsak til at jeg ikke vil, er at jpg bilder fra nett, i de fleste tilfeller likevel ikke er skarpe nok. Det er kun bilder tatt av en tenkende fotgraf (som tenker bygninger og ikke fly), som er gode nok. Det er også det at mine krav til skarphet ikke fires på. Blir det ikke bra nok, lar jeg heller være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte sjekke nå, og så at det faktisk står en gærning der i opptil flere vinduer og tar bilder. Ha ha!

 

Du har nok vært her lengre enn meg. Jeg brukte ikke DOS her, men jeg husker du er en av dem som 'alltid' har vært her. Jeg var en av dem som ble flyttet fra det gamle forumet til det nye da. Derfor så mange veteraner her ser ut som de joinet på samme dagen i 1999.

 

Det er utrolig kult at du og andre her holder liv i hobbyen vår ved å fortsette å lage ting. Jeg leste et sted en gang at Norge har de mest dedikerte flysimmerne i verden.

 

Men har visst sporet litt av her. Godt jobba! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thx Geir, kan jo si det samme om kicket ditt på ENBR :smile:

 

Jeg har komplettert Kjevik terminalen med to små sidebygg, og nå er den helt ferdig. Fikk også til det nye tårnet. Ble nemlig lei av å se den krana, studerte en animert greie av nytt tårn en god stund, og jaggu kom det i havn, og blir med i AoN Final. Mulig jeg kjører en beta til, for de som gidder bytte AoN folder igjen og igjen. Ikke mye stress det.

 

Ja, 128GB er nok litt lite. Bruker selv en 120GB SSD til OS, og en 120GB SSD til for FS, scenery verktøy, etc. Har ennå nok av plass.

 

På den bærbare har jeg kun en 120GB SSD, og den må jeg nok bytte ut til noe større. Skulle går bra, da prisene stadig faller. Man får også adaptere, så man kan rive ut CD spiller (hvem bruker CD i disse dager, ikke jeg i alle fall)...og så kan man sette inn en ekstra disk i CD slotten.

 

PS: Sjekk denne linken:

 

http://airdailyx.blogspot.com/2011/12/33-airports-for-norway.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal være sikker på at du har fjernet ALT som har med den eldre versjonen av AoN og gjøre, sjekk scenery lib. i FSX og lag gjerne en ny katalog med riktig versjon nr før du aktiverer i FSX.

 

Fulgte kun prosedyren slik stated in the readme, fjern alt gammelt, før du legger inn siste vers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...