Gå til innhold

En tur i malebua - Jubileumsfuglen


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Etter et bilde som dukket opp på facebook i dag kom inspirasjonen til å lage en paint til Aerosoft F16.

Flyet som skal ha display på diverse flyshow er på vei inn i hangar'n min :grin:

 

Sliter litt med å line opp alle filer slik at flyet ser bra ut, men har tatt et bilde og redigert det litt for å ligne på det bildet som kom ut i dag ;)

2012-5-8_20-42-45-768.jpg

 

Patchen er på :)

2012-5-8_20-53-33-23.jpg

 

In action! :)

2012-5-8_20-38-1-326.jpg

 

Har kun to bilder å se på så jeg aner ikke hvordan halen er, eller hvordan den ser ut forfra, men kommer vel til å ordne mer etterhvert :)

 

Noen som vet hvordan man kan ha på krom/metall farge når man lager en paint?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor?

 

Her på forumet så klart :)

 

Meeeeen, ikke før den er ferdig. Vi hadde bare en liten test tur på tampen av kvelden igår på MP'n. Det gjenstår relativt mye arbeid igjen. Brukte hele gårsdagen bare på å halveis line opp alle linjene. Men er ikke helt ferdig med det heller, rette streker i paintkitet betyr ikke nødvendigvis rette streker på 3D modellen :grin: så her er det mye småjusteringer som skal til....og det tar både tid og tålmodighet, desverre. Ingenting som er så argh som å bruke 4-5 timer bare for å få en liten linje rett.

 

Når det er gjort, så er det å finne alle smådelene rundt omkring og få farge på disse også.

 

Dernest er det undersiden som skal til pers, her er det ett åpent spørsmål mtp "når". For det første, så har jeg ingen snøring på hvordan eller hvor mye refleksjon det er på undersiden. Har ikke helt fått klarhet i om det er a.) bare metal(aluminium b.) Sølvfarge c.) chrom/fornikling på undersiden, så der gidder jeg ikke å gjøre en pøkk før det er avklart. Er vanskelig å bedømme graden av "shine" ut ifra noen statiske bilder, så til nå er det "jeg tror" departementet som har vart ansvarlig, men jeg har ikke så mye tro på det departementet, men har nå latt de jobbe litt uansett. :whistle:

 

Det kan du se på bildene under, da vil du se litt (ikke mye) metal/shine effekt på undersiden og hvordan det endrer seg i forhold til vinkel og lys.

 

Men som sagt, jeg har jo ingen snøring på hvor mye eller hviklken type shine/refleksjon det virkelige flyet har, så disse bildene viser kun en...eller rettere sagt, første konservative testen på "shinabilitien" på denne modellen. Finnes ikke noe fasit svar på dette da dette styres av utvikler og hvor mye de har lagt inn i selve 3D modellen. Så her må man bare prøve seg fram....og disse bildene viser da første test.

 

Og når det er gjort....da skal spec-mappenene på plass. Det går nok adskillig raskere, det er vel mer for å få den rette finishen og er bare snakk om litt fram og tilbake for å teste forsjellige alpha kanaler og farge valg.

 

Når alt det er gjort, da vil du nok finne en link her på forumet. Fram til da, vil det bare bli noen få oppdateringer på den beta painen som ligger på TS, så det er multiplayerene/søndagsklubben som har tilgang til akkurat denne painten. Og, det er jo ingenting i veien for at noen ikke skulle få lov til å delta der, der er det som regel åpent hus hvor alle er hjertelig velkommen :)

 

Jeg vil bare gjøre det helt klart med engang at jeg blir IKKE å laste opp eller oppdatere denne noen andre steder enn der, dette kun fordi jeg har allerede sprengt arbeids kapasiteten hos meg selv for leeeenge siden, og egentlig hadde jeg heller ikke tid til å painte denne...men ble for fristet :whistle:

 

 

Noen som vet hvordan man kan ha på krom/metall farge når man lager en paint?

 

Ja :)

 

Det lager du først og fremst ved å lage en "bare metal" textur, så gir du den shine via alpha kanalen. Alpha kanalens shine reguleres via gråtoner fra helt hvitt til helt sort, hvor helt hvitt er det samme som helt matt, mens helt sort gir deg psykedeliske regnbue ultrashine ut av denne verdenen. Så en plass inne i det gråe spekteret er det man finner "sin" effekt. Dette er som tidligere nevt, på forhånd definert av 3D modellen og hvor mye shine utvikler har lagt inn i modellen. Og her må man bare prøve seg fram.

 

Du kan i tillegg legge inn litt ekstra metall shine via spec-mappen og dets alphakanal.

 

En mer spesifisert avhandling/tutorial ville nok strukket seg over 4 sider, så det har jeg ikke tenkt å gjøre da det allerede er gjort av andre, he he ikke noe vits i å finne opp hjulet på nytt...eller?

 

Jeg har desverre ikke noen linker til tutorials mtp metall effekten, men Google er din venn :) Ett lite tips, du trenger ikke nødvendigvis å begrense deg til å søke på FSX/repainting, all repainting til sim'er foregår mer eller mindre på samme måte. Vi snakker nå om hvordan lage en textur som ser ut som metall....ikke nødvendigvis shine og alpha kanaler, men metall, sømmer, rivets/nagler, highlights og 'formørkninger' osv.

 

Jeg har linket til en webside tidligere, men etter reformatering og reinstallering i hopetall, så har jeg hverken link tilgjengelig for hånden, og selvfølgelig husker jeg ikke hva siden heter heller lengere :o . Men på den siden finner du mange gode tutorials som dekker de flest aspektene med repainting av fly.

 

Så, over til bildene :)

 

eF16_2012_00452.jpg

 

eF16_2012_00453.jpg

 

eF16_2012_00465.jpg

 

eF16_2012_00461.jpg

 

eF16_2012_00462.jpg

 

eF16_2012_00463.jpg

 

eF16_2012_00464.jpg

 

eF16_2012_00465.jpg

 

eF16_2012_00466.jpg

 

eF16_2012_00467.jpg

 

eF16_2012_00473.jpg

 

eF16_2012_00474.jpg

 

eF16_2012_00475.jpg

 

eF16_2012_00484.jpg

 

eF16_2012_00486.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

 

Det er ENBVX ([size:8pt]med trykk på "X")[/size] :grin:

 

Eh, hvis det er noen som kan fortelle meg hva det er som står på halestabilisatorene, vet det på høyre side er AkzoNobel, men jeg klarer ikke å lese det som står med liten skrift under. Og selvsagt ikke hva/hvem som står som sponsor på venstre side.

 

 

1912-2012_04.jpg

Når jeg får de 2 på plass, så er det klart for første offentlige nedlastning.

 

1912-2012_05.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk denne, den innføringen som fulgte med i zip filen funker hos de som har ei F-16 F100 CAT-III.air fil i mappen.

 

Hvis du ikke har den, så må bruke denne innføringen:

 

 

[fltsim.XXX]

title=Lockheed Martin F-16AM RNoAF DEMO

sim=F-16 F100 CAT-I

model=KLU-1

panel=

sound=

texture=RNoAF_DEMO

kb_checklists=F-16_check

kb_reference=F-16_ref

visual_damage=1

ui_manufacturer="Lockheed Martin"

ui_type="F-16AM"

ui_variation="RNoAF DEMO"

ui_typerole="Single Engine Fighter Jet"

ui_createdby="By SCARP n\\Aerosoft GmbH"

description=F-16C Falcon is the Air Force's primary airspace intercepter, and multi-role strike fighter.

atc_heavy=0

atc_id=0

atc_airline=RNoAF

atc_flight_number=055

atc_parking_types=MIL_COMBAT

 

Linken i forrige post er oppdatert med de nye innføringene, for ordensskyld, her er den igjen : http://www.mediafire.com/download.php?g7qcuh9ht54bmgv

 

Det har kommet meg for øret at *****.air fil utvalgene varierer litt mellom folk, ettersom hvilken versjon/oppdatering osv de har. Jeg bruker siste versjon 2.02

 

Med andre ord, det er umulig for meg å si hvilken .air fil nettopp du har, så derfor anbefaler jeg at alle sjekker at navnet på airfilen dere har, korresponderer med aircraft.cfg innføringen.

 

Det ser du på andre linje i paint innføringen etter [flightsim.xxx], så bare bytt ut, i dette tillfellet sim=F-16 F100 CAT-I med navnet på din airfil.

 

Så er det tut & kjør.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...