Gå til innhold

Waypoint


Morten Johansen

Anbefalte innlegg

Hei Morten!

 

Jeg tipper du ser etter ruter? Det beste verktøyet for å finne gyldige IFR-ruter er vroute. Last ned programmet og gå inn på route-menyen. Velg departure-airport og destinasjon, og du får opp en eller flere ruter du kan velge mellom. Rutene består av waypoints og airways som du plotter rett inn i FMC. Denne ruten skal også inn i Route-feltet der du sender inn flightplan på VATSIM. For eksempel har du denne fra Gardermoen (ENGM) til Bodø (ENBO); NUVSA Z125 MIRVU Z20 RBU Z103 BNN Z200 STM

 

NUVSA, MIRVU, RBU, BNN og STM er vanlige waypoints/fix og skal plottes inn på høyre-siden (under TO) i ROUTE-menyen på FMC. Z125, Z20, Z103 og Z200 er airways og skal stå til venstre (under VIA). Altså, først legger du inn NUVSA øverst til høyre, deretter Z125 på neste linje, til venstre, så MIRVU på samme linje til høyre for Z125..osv...

 

Håper du fikk svar på spørsmålet ditt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

routefinder søker ikke opp ruter, routefinder genererer ruter automatisk, omtrent på samme måte som f.eks. fsbuild. Det betyr at rutene som oftest ikke er gyldige, og vil antageligvis ikke ha blitt godkjent i det virkelige liv. Jeg anbefaler derfor å bruke ruter fra databaser som vRoute og http://vatroute.net. Disse rutene er garantert å være gyldige ruter. Hvis du er på jakt etter ruter i Norge så kan du finne standard ruter i dette dokumentet fra Avinor : https://www.ippc.no/ippc/display_pdf_or_url_servlet?origfilename=EN_ENR_3_5_en.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg uansett holdt meg til vRoute.

Selvfølgelig kan det ligge mye rart der også, men i de fleste tilfeller så er det brukbare ruter der.

I tillegg så har du jo mulighet til å se kart med ruta der, så du ser jo fort om det er en merkelig rute, eller en nogenlunde brukbar en (i tillegg til det faktum at den er kobla opp mot CFMU sin validator eller noe i den duren, slik at den sjekker om ruta faktisk er gyldig) :)

 

Både VATroute og RouteFinder finner/lager en haug med merkelig oppbygde ruter. Bare prøv rfinder fra ENGM til ENBR f. eks...gir absolutt ingen mening å fly ned til TOR før man setter kursen vestover - når det kan gå rett vest hele veien.

 

Så jeg vil anbefale vRoute uansett, det er helt gratis det også. Bare husk å oppgradere airac (som også er gratis) i programmet, ellers får dere opp gamle ruter(!)

 

 

Mangler det en rute der, så går det ann å lage en liten tråd her på forumet, så er det garantert noen som prøver å sette sammen en rute for dere uansett :)

 

 

 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...