Gå til innhold

Ground Services


Kjell-Erik_Aarsheim

Anbefalte innlegg

Må si jeg synes det begynner å bli mye eye-candy i FSX også nå, nå som man har fått flere addon-leverandører som satser på allround opplevelsen med ground-services etc. slik at vi som virkelig ønsker full realisme, og ikke bare hopp i cockpit og dra av, kan få "full pakke". Om man skulle fått komme men noen ønsker måtte det være at man faktisk kan se passasjerene tusle gjennom gate og inn på flyet, eller ut dørene og ned airstair til en ventende buss... Så bra GSX har blitt burde jo dette være en mulighet, men selvagt ikke på bekosting av fps eller viktigere ting.... Ellers hadde en forbedret passenger-addon også vært kjærkomment....

 

Her er en liten videosnutt jeg laget da jeg hadde fått konfigurert opp GSX og AES i perfect harmony på Gardermoen :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, blinkende beacon kan jeg nok fikse (my bad - den skal vel kun på når man skal begynne å pushe), men det er dessverre ikke noen options i GSX (iallefall ikke som jeg har funnet) til å konfigurere antall lastebånd man skal bruke - det dukker opp to så lenge flyet har to cargo-dører, og det samme for catering. I motsetning til ASE bruker GSX flyets config direkte, så her er det ikke like lett å si at den kun skal bruke fremre/bakre cargo-luke etc. På ASE kan man derimot si at kun bakre cargo-dør er i bruk på den flytypen osv (men ASE sine modeller er ikke like fine som GSX, og de har heller ikke eye-candy som faktiske kofferter på lastebåndet osv)

 

Liveries på Catering osv er derimot noe man kan fikse og via konfig-filer styre, men usikker om man kan styre dette opp mot hvilken livery man har på flymodellen. Tror nok mere den baserer seg på icao-koden til flyplassen. GSX har imidlertid støtte for individuell konfig av parking-space, så man kan kanskje lure til noe her, og bruke en gitt parking på SAS og en annen på NAX...(eller kreativ bruk av låste configfiler som enkelt kan aktiveres før man starter en NAX-flight etc)

 

Vedr svingpush så gir GSX kun valget LEFT/RIGHT og den følger således AFCAD-fila (Husker ikke hvordan ASE funker her - men kan jo enkelt teste dette).... har bare testet den på ENGM foreløpig, så hvorvidt GSX alltid bruker svingpush eller om man også får andre valg vet jeg ikke....Isåfall er det vel AFCAD'en som styrer hvordan push'en skal foregå for de ulike gates??

 

Du har nok rett i at dette ikke er 100% reallife, men p.t er det iallefall så virkerlighetsnært jeg har fått det. - Men synspunktene dine er interessante (vil jo ha det så reelt som mulig) og jeg skal se om det er mulig å individuelt styre antall beltebånd, livery på catering etc....og går det ikke idag, kan man jo alltids spille inn ønsker for kommende oppgraderinger til devs :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skulle brukt lastebånd foran og bak på alle flyene(737), ville man ikke hatt nok utstyr på OSL. Så derfor bruker man kun bak, og foran hvis det er noe som er for tungt til å løfte, eller at man ikke har mulighet å bruke truck, hvertfall slik vi gjør det i SGS, samt ser ut som Rfly gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at GSX i sin nyeste update har fått enda flere config-valg ift config av gate, og man kan her sette opp at man kun skal ha loader bak og ikke forran f.eks. Dessverre ser det noe bugget ut, for selv om man velger NONE på loader forran, så triller et tog med bagger opp forran luka hvor det ikke er noen loader, og forlanger at luka skal åpnes.... og det ser unektelig teit ut med bagger som bare står der og ikke lastes - da vil jeg heller ha to loadere - men skal melde denne bug'en til devs, så kanskje det rettes opp - er jo ingen vits å velge none på loader forran dersom baggene kommer likevel :-)

 

Videre ser det ut til at man kan hindre to catering-trucks ved å endre airplane config og fjerne en dør, funker kanskje på cargo også - men dette blir jo permanent for selve flyet, og da vil jo dette gjelde på andre flyplasser også, og da er det plutselig ikke det som er realistisk der....

 

Ser ut som man må svelge noen kameler ift til 100% reality. Men synes uansett FSX blir mye mye morsommere med slikt enn kun cockpit-prep - setter liksom litt ramme på feeling på det hele :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gøy med litt pirk - er jo slikt man lærer litt av og forbedrer til neste gang, men ser dessverre ikke ut til at alt kan løses. GSX håndterer ikke pushback 100% korrect ift til hvordan ting er på ENGM og kjører left/right på alle gates. AES derimot håndterer push her 100% correkt og pusher til helt korrekt posisisjon for enginestart.

 

Dette skyldes nok at ENGM er et Aerosoft-addon (hos meg) og spesiellaget med support for AES, mens GSX er generisk og bruker AFCAD-filer og FSX sine configs. Nettopp dette gjør jo at man på engm må tilpasse hver gate med GSX og fortelle at det faktisk er JETWAY der osv, hvis ikke dukker GSX opp med airstairs siden ENGM sin adfcad spesifiserer at det IKKE er jetway der (fordi denne er en del av scenery og ikke FSX)...

 

Med litt tilpassninger fungerer GSX og AES fint sammen, men man får ikke 100% reality med noen av dem.... Men heretter får jeg vel la AES håndtere push på ENGM for å slippe ukorrekt svingpush i neste Video :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...