Gå til innhold

Helen måtte lande flyet selv da ektemannen døde


Sandro Stanojevic

Anbefalte innlegg

Imponerende ja, men det ugyldiggjør samtidig ikke den diskusjonen som gikk på et lignende tema tidligere.. Det er en viss forskjell på en liten cessna, twin eller ikke, og en 737 stappfull med folk baki.. Systemene på Cessnaen er blant annet mye lettere å sette seg inn i, spesielt med tanke på tidligere flyopplæring.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte selv da jeg så saken i media og att det der ble sagt hun var helt uten flyger erfaring. Gift med en veteran pilot og med en sønn som også er pilot sier det seg sjøl att damen hadde sine tidligere erfaringer med å fly.

 

En stor prestasjon alikevel med det stress momentet å ha sin nyligf avdøde ektemann ved siden av seg. Men jeg sier det bare, jo eldre folk blir dess mer kan de overaske når det kommer til det å holde roen.

 

Må få legge til att jeg trur jaggu det hadde blitt en hard touch mot bakken med mer enn nesehjulet i stykker om jeg måtte gjort det samma ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å kunne programmere FMS'en for å lande flyet, så min påstand er at forskjellen ikke er så veldig stor som noen skal ha det til når forholdene ligger til rette.

 

Enig med deg. Alle flygende objekter i vår kjære atmosfære følger samme fysikklover :)

 

Men jeg er fortsatt like imponert over denne dama nå som det foreligger litt mer informasjon om dette, og faktisk mer imponert nå som jeg ser at det var et tomotors fly med kun en fungerende motor. Jeg trodde først det var et enmotors fly.

 

Vi simmere (og dere piloter!) vet jo hvor vanskelig det er å fly et tomotors fly med bare en som fungerer. Riktignok fikk hun hjelp av et annet fly som viste vei og justerte hastighet og retning og greier, men jeg er neimen ikke sikker på om jeg hadde holdt hodet så kaldt om det var et annet fly som var like foran meg hele tiden, og jeg måtte justere throttle og alle tre akser konstant for å ikke renne i ræva på det... Tror rett og slett jeg hadde forlatt setet med en varm dam bestående av svette og urin... :whistle:

 

Men det vil jo vise seg om jeg opplever det samme når jeg er 80 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akurat det du nevner med en motor ute av drift trur jeg hadde stressa de fleste uerfarne. Tørr påstå att aldern var på hennes side når det kommer til å holde roen jeg altså. I tilleg til att det ikke var første gangen hu holdt i stikka. Men det flere ting å forholde seg til slik som vær og bevegelser for ikke å glemme reaksjons evne. Når du er snaut ti meter over bakken å du får en kjapp sidevind der flyet har gress og ikke asfalt under seg trur jeg mange hadde pissa i buksa om de var i hennes sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre: Jeg er klar over hva en typerating er. Poenget med det retoriske spørsmålet mitt var at det kanskje ikke er så stor forskjell på å håndfly et mindre fly og en 737, nettopp fordi noen flyselskaper tar inn low-timers kun med erfaring fra mindre fly og putter dem rett i en 737. Det steget er altså mulig, og da ser jeg en sannsynlighet for at en 737 er mulig å lande i de rette forholdene for en med litt flaks, siden denne dama nå greide å lande Cessnaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå for all del at dette er et hypotetisk spørsmål. Eller er det noen av dere som nettopp nå har løpt frem i flyet for å ta over etter at begge pilotene ikke gadd mer?

 

Jeg er ganske sikker på at flightsimming hjelper, men det er vel ingen her som sier at vi kan overta for profesjonelle piloter? Kanskje vi dauer, kanskje vi klarer oss. Inntil det blir aktuelt så får dere lov til å leve i håpet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt siste kommentar fra karen som har bygget en 777 cockpit på kjøkkenet (link til reportasjen i Aftenposten fra forsiden her) når han får spørsmålet om han kunne klart dette i virkeligheten: "Jeg ville jo finne knapper og slikt, [...] så jeg tror jeg ville ha klart det, men håper vi aldri kommer i den situasjonen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...