Gå til innhold

Hvordan bli medlem av VATSIM og installasjon


Werner Rafteseth

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Jeg tenkte det kunne være på tide å oppdatere litt informasjonen her inne. Da jeg ikke kjenner større til IVAO, så vil jeg i denne posten skrive litt om VATSIM, og hvordan du som ny bruker kan registrere deg og komme i gang. Dersom det er noen som bruker IVAO, og ønsker å legge ut informasjon om det, så ta kontakt.

 

VATSIM er kort fortalt et globalt nettverk der piloter og ATC samles for å gjøre luftfarten i vår verden så realistisk som mulig. VATSIM har per januar 2012 omtrent 300 000 medlemmer. En flyveleder har både teoretisk og praktisk opplæring før han får lov til å stige i gradene og å få kontrollere en flyplass eller en kontrollsentral på egenhånd.

 

Piloter har mindre krav, det du trenger er en VATSIM ID og en pilotklient som du bruker for å koble til simulatoren din til nettverket. For både ATC og piloter vil jeg sterkt anbefale å anskaffe et headset med mikrofon. Det kan kanskje være litt skummelt med voice i begynnelsen, men jeg garanterer at det blir veldig mye enklere å bare kunne bruke stemmen i stedet for å måtte skrive alle meldingene hele tiden.

 

Ellers vil jeg rette en takk til Eirik Sørensen og Tom Paulsen som tidligere har skrevet guider i dette forumet. En del av denne posten består av guidene disse to har skrevet tidligere.

 

Hvordan bli medlem av VATSIM?

For å bli medlem av VATSIM, gå til www.vatsim.net, og velg "Join VATSIM here" i høyre marg (eventuelt trykk her ). Les gjennom informasjonen som blir presentert på siden, og registrer deg. Du vil motta en e-post med din VATSIM ID (7 siffer) og passord (6 siffer). Dette vil du bruke hver gang du skal logge på VATSIM-nettverket.

 

På grunn av serverstrukturen til VATSIM, så kan det desverre ta inntil 24 timer før du klarer å logge på nettverket første gang etter at du registrerte deg. I mellomtiden kan du gjøre klar simulatoren din med programvarene du trenger.

 

Pilotklienter

VATSIM har tre godkjente pilotklienter, to for Microsoft Flight Simulator og en for X-Plane. Jeg har ikke X-Plane, og kan derfor ikke gi en god innføring i bruken av X-Squawkbox. Dersom noen kan tenke seg å skrive en norsk innføring, ta gjerne kontakt, så kan jeg legge det til i denne tråden.

 

Til MSFS så har vi pilotklientene Squawkbox og FSInn. FSInn er et uferdig produkt, men alt i alt vil det gi en bedre opplevelse av VATSIM enn Squawkbox - selv om det er litt mer komplisert å sette seg inn i. FSInn gir deg som bruker større kontroll i visning av andre fly, og det gir bedre og glattere animasjoner og bevegelser av andre fly.

 

FSInn [size:8pt]Takk til Even Rognlien for installasjonsinstruksjoner![/size]

 

For å bruke FSInn trenger du to programmer.

- Last ned FSCopilot

- Last ned FSInn

 

Innstallasjon

Det er viktig at du følger denne fremgangsmåten nøye

 

1. Sørg for å ha en helt oppdatert simulator før du installerer disse programmene (SP1 for FS9 og SP1 og SP2 for FSX).

 

2. Installer FSCopilot 1.7 og så FSInn 1.3. IKKE kjør installer som administrator, og ikke skriv inn noe i feltene som kommer opp under installasjonen!

 

3. FSInn må nå gjøre noen små endringer i Windows registeret. Bruker du Windows Vista eller Windows 7, gå til Start -> FSFDT -> høyreklikk på FSInn UI. På dropdown'en som kommer opp ([color:#660000]ikke gjennom "Egenskaper"[/color]) klikk Kjør som administrator. Når FSInn UI har startet klikker du på Chat. Så kan du lukke Chat og FSInn UI igjen.

(Bruker du Windows XP trenger du ikke å åpne programmet som administrator)

 

4. I tillegg, for Windows 7 og Vista-brukere:

Høyreklikk på FSX.exe (eller FS9.exe) > Egenskaper > Kompatiblitet og sett hake ved "Kjør som administrator". [color:#990000]Dette må ikke gjøres på noen av FSinn programmene![/color]

 

5. [Dette punktet er kun dersom du ikke får opp servere å koble til i FSInn] Til slutt, last ned Load Server Fix og kjør installeren. Det kan være du må kjøre dette programmet som administrator om du bruker Vista eller W7.

 

 

Komme i gang

FSInn er nå klar til bruk. Start Flight Simulator, og plasser deg på en gate på en flyplass (aldri på en rullebane!), Velg Addon -> FSCopilot -> Inn Control Panel. FSInn lastes så inn. Klikk på Set, og instillingene kommer opp. Velg General -> Basic. Fyll inn navnet ditt og ICAO på din lokale flyplass, f.eks. Werner Rafteseth ENAL.

 

Velg så Network -> VATSIM. Fyll inn din VATSIM ID og passord i feltene, og klikk på "load servers". Velg en server fra listen som er fysisk nærme deg. Bor du i Norge, velger du en av Europa-serverne. Alle serverne er koblet sammen, så det betyr ingenting hvor du har tenkt å fly i simulatoren, bare du velger en som er fysisk nærme deg. Dette fører til lavere responstid mellom deg og server, og det hjelper også på å fordele belastningen på serverne hos VATSIM.

 

Siste skritt er å sette opp voice. Se på startmenyen din, ved klokka (evt trykk på den lille pilen så du ser alle ikonene). Du skal se et ikon som ligner på et trafikklys. Høyreklikk på den, og velg "Show". Velg Voice -> VATSIM. Sett opp lydenhetene dine som du ønsker. Velg så Key Mappings. Her velger du hvilken knapp du skal trykke på for å aktivere mikrofonen din. Du kan velge mellom å trykke på tastaturet, eller en knapp på joysticken din.

 

Når dette er gjort, så er du klar for å logge på VATSIM! Gå tilbake til simulatoren, og se på FSInn vinduet. Rett under "Advanced" er det et grått felt. Klikk her, og tast inn ditt callsign. Trykk så på knappen ved VATSIM øverst til venstre. Blir VATSIM-teksten grønn, så er du pålogget nettverket!

 

_______________

 

Når du starter å bruke FSInn vil du nok fort merke at de fleste flyene du møter på VATSIM blir vist som enten default Learjet 45, C172 eller et av addon-flyene du har installert. For å se andre fly i riktig flytype og livery må dy ha en AI-pakke. Videre må du velge flytype og livery manuellt for hvert fly du møter online (FSInn control panel > advanced > Pla). Men FSInn vil huske valget ditt, så neste gang du møter samme flytype/selskap vil flyet vises riktig.

 

Alternativt kan du laste ned et program som heter AI Register Tool. Det registrerer alle AI-flyene dine opp mot FSInn slik at fly du møter på VATSIM vises med riktig flytype og livery med fly fra AI-pakken din. For at dette skal fungere skikkelig må du passe på at du følger instruksjonene i programmet nøye. Fungerer for øyeblikket kun med disse AI-pakkene: PAI, WoAI, IVAO, MPP, MyTraffic, UT2, TrafficX og skAI.

 

Tips:

 

Selv er jeg (Even Rognlien) en liten snyltebukk og bruker ai-pakken fra IVAO, noe som har fungert strålende opp mot FSInn og AI Register Tool! For å få denne må du registrere deg på http://www.ivao.aero/ og laste ned pilotklienten deres. Nedlastningen av AI-flyene går automatisk, men det er mange fly som skal lastes ned, så smør deg med tolmodighet. Og ja, du bør laste ned ALLE flyene som er tilgjengelige. Du kan trygt avinstallere pilot-klienten igjen når flyene er installert.

 

_______________

 

Jeg lager en egen post hvordan du skal gå frem på nettverket senere.

 

Squawkbox

Squawkbox er enklere å installere, men du vil få en mindre god visuell opplevelse. Det er også noen kjente problemer med at applikasjonen krasjer etter en tidsperiode. Last ned Squawkbox herfra. Kjør installeren, og du er klar for å koble til VATSIM.

 

Inne i simulatoren, velg Add-Ons, og velg "Start Squawkbox". Velg Start -> Options, og så Voice. Sett opp lydenhetene dine. I Squawkbox kan du ikke velge en knapp på joysticken din for å aktivere voice.

 

For å koble til VATSIM, velg Start -> Connect. Velg en server fra listen som er fysisk nærme deg. Bor du i Norge, velger du en av Europa-serverne. Alle serverne er koblet sammen, så det betyr ingenting hvor du har tenkt å fly i simulatoren, bare du velger en som er fysisk nærme deg. Dette fører til lavere responstid mellom deg og server, og det hjelper også på å fordele belastningen på serverne hos VATSIM.

 

Fyll ut VATSIM ID og passord, og resten av boksene. Du må her også velge hvilket fly du skal bruke. Velg "Aircraft list". Klikk på Add, skriv inn et navn på flyet du skal bruke, og finn frem flytypen i listen. Klikk så OK, og så Connect. Du er nå tilkoblet VATSIM!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg får feilmld når jeg skal installere FSCopilot fra linken her inne. Under setup av FSCopilot, så står det under Warning: Your FSInn version is not compatible with this FSCopilot`s version!

You will have to update FSInn.

Så får jeg feilmeld under installasjonen.

Error opening file for writing:Modules\\FSCopilot.dll

 

Men FSInn kan man jo ikke legge inn før man har lagt inn FSCopilot.

 

Forvirret..hehe... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj..dette hørtes jo massivt ut..server som er koblet ilag...ojojooj, ka har eg gått glipp av !

 

Stirra eg på detta i fem minutt då før eg forsto ka det var!

 

Herlighet!! Hvordan!? alt en trenger der er vel prosjektorer...off topic,men tenkte jeg måtte få noen andre til å se på dette...er vel hver en simmers drøm dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt hverken FSinn eller squawkbox lenger. Den nyeste klienten heter vPilot og er veldig enkel i bruk. Jeg savner noe av funksjonaliteten man hadde i FSinn, men ikke så stort savn at jeg noensinne vil gå tilbake til FSinn i sin nåværende form.

 

Det kan godt hende at squawkbox fortsatt er bra, men det vet jeg ingenting om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt hverken FSinn eller squawkbox lenger. Den nyeste klienten heter vPilot og er veldig enkel i bruk. Jeg savner noe av funksjonaliteten man hadde i FSinn, men ikke så stort savn at jeg noensinne vil gå tilbake til FSinn i sin nåværende form.

 

Det kan godt hende at squawkbox fortsatt er bra, men det vet jeg ingenting om

 

Hei igjen! Har du link til de ulike programmene? Slik at jeg får korrekt versjon. Fant ut at NOD32 blokkerer innstallasjon av FSinn, samtidig som det forpurrer EZDOK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://vpilot.metacraft.com/Download.aspx

 

Jeg vet ikke hvordan denne virker med EZdok da jeg ikke bruker det, men denne er det i utgangspunktet bare å installere og fly ut på Vatsim. Les dokumentasjonen om hvordan du setter det opp. PS. Installer med administrator-tilgang og kjør alltid programmet som administrator, hvis ikke vil det ikke virke i bakgrunnen når du kjører FSX. Spesielt PTT-knappen er følsom for det.

 

Skru av NOD32 før du installerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://vpilot.metacraft.com/Download.aspx

 

Jeg vet ikke hvordan denne virker med EZdok da jeg ikke bruker det, men denne er det i utgangspunktet bare å installere og fly ut på Vatsim. Les dokumentasjonen om hvordan du setter det opp. PS. Installer med administrator-tilgang og kjør alltid programmet som administrator, hvis ikke vil det ikke virke i bakgrunnen når du kjører FSX. Spesielt PTT-knappen er følsom for det.

 

Skru av NOD32 før du installerer

 

Ok takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://vpilot.metacraft.com/Download.aspx

 

Jeg vet ikke hvordan denne virker med EZdok da jeg ikke bruker det, men denne er det i utgangspunktet bare å installere og fly ut på Vatsim. Les dokumentasjonen om hvordan du setter det opp. PS. Installer med administrator-tilgang og kjør alltid programmet som administrator, hvis ikke vil det ikke virke i bakgrunnen når du kjører FSX. Spesielt PTT-knappen er følsom for det.

 

Skru av NOD32 før du installerer

 

Ok nå sluttet EZdok å fungere når jeg logget meg inn med vPilot. Hva i huleste er det disse programmene gjør med EZdok egentlig?  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, men etter et raskt søk på Google så det ut til at det ikke er et veldig stort problem. Ca. to poster om det på Vatsim-forumet. Eneste forslaget der er å sjekke rekkefølgen i dll.xml. Der skulle man se om FSCopilot lå sist (FSinn), men du kan jo se om vpilot ligger sist også. Antar at det er mange som bruker kombinasjonen vpilot og ezdok så da ligger kanskje problemet i en eller annen konfig. fil. Du får spørre på forumet til vpilot eller ezdok.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei, 

jeg tenker å gjøre min debut på Vatsim, i første omgang som observatør, et stykke vekk fra begivenhetenes sentrum/ENGM (feks Torp, Kjeller eller Jarlsberg) og deretter i C152/172 (kun VFR på meg foreløpig). vPilot er det som gjelder for meg, med MSFS2020. Er det noe nytt som bør tilføyes til denne ellers strålende men noen år gamle guiden? Og, noe jeg aldri helt har fått tak på: vil jeg, som bruker MSFS2020, se andre i X-plane 11 på nettverket? Vil disse flyene være synlige for meg på en flyplass?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...