Gå til innhold

Norsk Hercules sporløst forsvunnet!


Benjamin Hennes

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

2012-03-16 16:41

 

En glugg har uppstått i molntäcket, varför de danska helikoptrarna återvänder för kontroll av de tidigare gjorda observationerna.

2012-03-16 17:21

 

Dansk Merlin helikopter är nu i området vid Kebnekaise. Den svenska militära räddningshelikpotern går mot Nikkaloukta.

 

Merlin helikoptern försöker komma ner mot de tidigare observerade orange objekten för att bekräfta vad de är.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Kan ikke si annet en dette ser helsvart ut for at de finner overlevende etter dette krasjet etter det som kommer frem i media så virker det som alt håp er borte desverre ...men om jeg tar feil så sier jeg bare utrolig om noen har kommet fra det med livet i behold tross været som herjer der oppe....

 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10079252

 

http://www.vgtv.no/#!id=50598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser nok ut som dette har endt veldig tragisk. Ut fra det som har kommet fram i media fram til nå, så begynner det og tegne seg et lite bilde av hva som kan ha skjedd.

 

VG melder at en tidligere luftvernsoffiser hørte flyet passere over taket på ei hytte omlag en mil før ulykkesstedet. Den hytta ligger på 835 meters høyde over havet, mens toppen av Kebnekaise ligger ca. 2000 meter over havet, altså en høydeforskjell på omlag 1150 meter.

 

I følge de to radarmålingene som det har vært snakk om, så har flyet ligget 50-60 meter over fjelltoppen stigende på det siste punktet hvor det var kontakt med flyet. Det har også vært en meteorolog ute og sagt at det kan ha vært såkalte "mountain waves" i området på det tidspunktet. Treffer man disse på feil plass så kan man miste mye høyde veldig raskt.

 

Så ut fra det media skriver synes jeg det virker som flyet rett og slett har steilet i elendig vær i et forsøk på å stige over fjellet og truffet bakken. Om det er sant eller ikke aner jeg ikke. Dette er såklart uansett utrolig trist for alle involverte.

 

EDIT: Det blir jo såklart bare middels dårlige spekulasjoner om hva som kan ha skjedd, helt til man finner selve flyet og evt. den svarte boksen...

 

EDIT 2: Og der kom Dagbladet med den grusomme bekreftelsen...: http://www.dagbladet.no/2012/03/17/nyheter/innenriks/pressekonferanse/hercules/flyulykke/20728869/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva slags utstyr Hercen har for å fly taktisk lavt i drittvær i et området hvor det stikker mye stein langt opp i lufta. Sivilt sett så holder vi oss langt over toppene.

Det er en ting som slår meg når jeg ser at de har truffet ikke langt under toppen: Det har vært rapportert om kraftig vind i området. Dette er noe vi må korrigere høyden for siden det kan skape et lokalt lavtrykk som igjen gjør at høydemålerne viser for mye, dvs flyet befinner seg på en faktisk høyde som er under det målerne viser. I gitte tilfeller så kan denne korreksjonen komme opp i 2000 ft. Om de fløy på 1013 (lite trolig, men dog) så skulle de også korrigere for lavt trykk.

Dette er ren spekulasjon fra min side, igjen, jeg har ikke anelse hvilket utstyr de bruker for lavflyvning. Slår de av (om de har) GPWS når de gjør dette?

Dette er utrolig tragisk, og jeg bare håper at det ikke dukker opp grove feil ifm denne ulykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hercules har en form for terrengvarslig (TAWS). Er usikker på hvordan den fungerer og hva rutinene er.

 

Det høres plausibelt ut at en feilvisning på høydemåleren kan ha vært en av årsakene. Med den dårlige sikten som det sannsynligvis var så kan det godt hende at de ikke så fjellet før det var for sent. Men hva de gjorde på så lave høyder vet jeg ikke. I følge media hadde de filet en flightplan med cruise på FL130, og det var visstnok heller ikke meldt inn at de skulle fly taktisk (som jeg antar betyr nært terrenget for å unngå radar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere, dette er en feilvisning som alle flygere skal være klar over, men jeg opplever selv ofte at det blir oversett.

Her i Norge skal det hvertfall legges til 500 fot per 10kts over 30kts.

TA er vel 6000 fot i Kiruna så da fløy det er vel ikke umulig at de fløy på en FL?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...