Gå til innhold

Jurgis Kairys til Norge i sommer


Einar Halvorsen

Anbefalte innlegg

For de av dere som har sans for spektakulær akrobatik med fly så kommer Jurgis Kairys til alle tre airshowene i Norge i sommer. Jeg har sett et par av hans oppvisninger og de er helt fantastisk. Utrolig hva den mannen kan få til i et fly.

 

Her er listen:

2012-06-03

Airshow, Kjeller, Norway (SU-26)

2012-06-09

9-10 June, Aishow, Stavanger, Norway (SU-26)

2012-06-16

16-17 June, Airshow, Bodo, Norway (SU-26+AirBandits?)

 

Hjemmesiden hans finner dere her:

Jurgis Kairys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodø har dratt litt ifra de siste dagen med Frecce Tricolori og Red Bull-maskinene, og vi vet ikke så mye om Kjeller ennå. Men det er mye som går igjen hos alle tre.

  • Jurgis - kommer til Sola, Bodø og Kjeller
  • Red Bull - regner med å delta med DC-6 og P-38 på Sola og Bodø
  • F-85 - kommer til Sola, Bodø, og det ser også ut som den skal til Kjeller
  • Catalina - kommer til Sola, Bodø og Kjeller
  • Tunnan - kommer til Sola og Bodø
  • Johan Gustavsson - kommer til Sola og Bodø
  • Norsk F-16 - Sola, Bodø og Kjeller
  • Orion - Sola og Bodø
  • Hercules - Sola og Bodø
  • Sea King - Sola, Bodø og sikkert Kjeller
  • NH-90 - Sola og Bodø
  • Vampire - Sola, Bodø og sikkert Kjeller
  • L-29 - Sola og sikkert Kjeller
  • Cornell - Sola, Bodø og sikkert Kjeller
  • Harvard - Sola, Bodø og sikkert Kjeller
  • Safir - Sola, Bodø og sikkert Kjeller
  • Tiger Moth - Sola, Bodø og sikkert Kjeller
  • Cub - Sola, Bodø og sikkert Kjeller
  • Birddog - Sola, Bodø og sikkert Kjeller
  • Yak-52 - Sola, Bodø og sikkert Kjeller
  • Catwalk Wingwalkers - Sola og Bodø
  • Extra 300 - Sola, Bodø og sikkert Kjeller
  • Stearman - Sola, Bodø og sikkert Kjeller

Så jeg vil si det er endel ting som går igjen, det eneste showet som skiller seg skikkelig ut i forhold til deltakere er Tiger Meet showet på Ørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørlandet er jo mildt sagt litt spesielt. Men samtidig hvor mange av maskinene der har displaypilot som skal fly på lørdagen. Vet noen av dem har det men ikke akkurat alle.

 

Sola har jo fått Aerostars, men utenom dem har de få ting utover det vanlige og ikke noe som ingen andre stevner i Norge har i år. Mens Bodø som sagt varter opp med både Frecce, Patrouille Suisse, F18, Jas Gripen Belgisk F16. Ingen av de kommer til Sola, slik det ser ut ihvertfall.

 

Forøvrig ser det ut til på Aerostars hjemmeside at de muligens kommer til Kjeller og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørlandet er jo mildt sagt litt spesielt. Men samtidig hvor mange av maskinene der har displaypilot som skal fly på lørdagen. Vet noen av dem har det men ikke akkurat alle.

 

Sola har jo fått Aerostars, men utenom dem har de få ting utover det vanlige og ikke noe som ingen andre stevner i Norge har i år. Mens Bodø som sagt varter opp med både Frecce, Patrouille Suisse, F18, Jas Gripen Belgisk F16. Ingen av de kommer til Sola, slik det ser ut ihvertfall.

 

Forøvrig ser det ut til på Aerostars hjemmeside at de muligens kommer til Kjeller og.

Nei, ikke alle nasjonene som deltar på Ørlandet stiller med display-piloter, men jeg vil si at de mest interessante gjør det. Allerede er det bekreftet display med Rafale, MiG-29, Hind, F-16 fra Belgia og EF-18 fra Spania.

 

Bare så det er sagt, jeg er helt enig med deg i at programmet i Bodø ser svært lovende ut, men per dags dato syns jeg de mangler "det lille ekstra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at de har noen virkelig godbiter på Ørlandet, særlig hvis man og for med seg spotterdagen på fredag. Og jeg skulle gjerne vært der, men i og med jeg ikke har bil, og offentlig kommunikasjon til/på Fosen på en lørdag er tilnærmet ikke eksisterende. Så blei det uaktuelt.

 

Men må jo si at med Frecce og Patrouille Suisse så har Bodø faktisk fått prikken over Ien. 2 militære formasjonsteam på en gang er ikke daglig kost i Norge (Gardermoen 94) med 5 militære og 1 sivilt er vel sist gang man hadde mer enn 1 militært formasjonsteam i Norge. Er jo heller ikke så veldig vanlig at vi i det hele tatt for formasjonsteam til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også veldig gjerne vært på Ørlandet, men som du sier, da måtte jeg ha kjørt, og det lar seg dessverre ikke gjøre den helga. Så da blir det heller Kjeller på meg.

 

Jeg er også enig i at det er imponerende at et show i Norge, og ikke minst så langt nord som i Bodø har klart å sikre seg et besøk av Frecce Tricolori, det hadde jeg virkelig ikke trodd. Men er man interessert og har vært på shows utenfor Norge så er sjansen stor for at man har sett begge team et utall ganger tidligere, så jeg for min del er faktisk mer gira på å se det norske F-16 solo displayet enn på å se Frecce Tricolori og Patrouille Suisse enda en gang (selv om jeg absolutt ikke har noe imot det heller ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...