Gå til innhold

ATC stream fra Bodø


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er det noe interesse for en ATC stream fra Bodø?

 

Driver å planlegger kjøp av utstyr, har scanner en Uniden 72XLT, med en enkel 40cm antenne, men bor såpass nært flyplassen at den tar inn det meste.

 

 

Kan ikke garantere full kvalitet, men det vil være snakk om Bodø Tower, Approach, Bodø Kontroll, (Nord og Center)

 

Det er såpass lite trafikk, at den vil trolig stå å scanne gjennom frekvensene.

 

 

Alt er ikke helt klart, trenger kabel og overganger, samt programvare, og noe utprøving før det evt vil gå live.

 

 

Hvordan er interessen for dette her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mye utstyr du skulle trenge da. Hvis du allerede får inn alt der den står nå, trenger du ikke noe ny antenne. Enkleste er vel å koble den til pcen via minijacken, for så å koble det hele opp med en winamp shoutcast server.

 

PS: Hvis det er flere som hadde hatt mulighet til å lagt ut streamer så hadde det vært mulighet å laget en hjemmeside for dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minijack-kabelen fra scanneren kan du koble rett inn på PC'ens line-in som finnes på de aller, aller fleste hovedkort.

 

Hvis ikke kan du også bruke mic-inngangen, men da vil du nok få noe dårligere lydkvalitet inn på PC'en siden mic-inngangen er veldig følsom. Bare husk å skru mic-volumet på PC'en nesten helt ned og juster volumet på scanneren ned til lyden er grei.

 

Og ja, hadde vært interessant med en stream fra Bodø også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Jan Tore her. Det eneste kjipe med ATC-streamene fra Norge som skvetter opp i ny og ne er at alle forsvinner igjen :/

 

Problemet er vel at få har en dedikert maskin som kan streame kontinuerlig til en server. Uansett er det en super idé å samle de norske så man har en side man kan finne tilgjengelige streamer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte forøvrig en superenkel scanner med liten antenne til min far i sommer. De bor i Bodø sentrum og den tar enkelt inn alt av ATC samt trafikk både på APP og TWR nivå. Kan være vanskelig å tyde trafikk i periferien (ctrl) men det funker stort sett fint det og. Tviler dog på at han lar meg bruke den til å sette opp en dedikert stream ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men de flyr ikke nå. De flyr på morgnen.

 

Fra neste uke vil det kunne bli mye action, da det er Øvelse Cold Response.

 

Desverre får jeg ikke ordnet med bedre dekning før det blir varmere. Da skal jeg først få festa antennen ute, og coax koblet til scanneren med vinduet åpent, men til vintern skal jeg prøve å få en permanent løsning for å få kabelen gjennom veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får å få bort reklamen må du nok betale noen kroner for å bli premium member. For min del gjør ikke reklamene så mye.

 

Forøvrig veldig flott tiltak! Riktignok noe svak lyd og litt dårlige signaler som gjør at man har litt problemer med å høre hva som blir sagt, kanskje spesiellt TWR. Men jeg håper streamen blir oppe 24/7 og at du opprettholder den lenge slik at den ikke blir en døgnflue som veldig mange streamer gjør. Hvis du klarer å få til bedre mottak er jeg sikker på mange vil lytte på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streamen blir nok desverre ikke oppe 24 timer i døgnet, men den vil være oppe så lenge jeg er oppe, noe som er fra 7 om morningen til 23 på kvelden ca. (Så lenge maskinen er på er streamen på og jeg klarer ikke å sove med maskinen på :)

 

Dessuten er det ikke noe spennende etter 23 likevell..

 

Snakker om spennende så sjekka nettop GHOST02 inn, sannsynligvis en C-130 Hercules fra AFSOC (Air Force Special Operations Command)

 

 

Det vil også være planlagt nedetide fa neste uke, da maskinen drar til Oslo på Mandag for FLG, og vil nok være oppe igjen ca en uke etter FLG. 20-25 Mars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede vært i kontakt med Post- og teletilsynet (PT). Tidligere (for 10 år siden) var det ikke lov å lytte til såkalte "lukkede" samband men den bestemmelsen er nå opphevet. Hva som streames på internett bryr PT seg ikke om fordi de bare administrerer radiofrekvenser og typegodkjenning av sendere/mottakere.

 

Se tidligere tråd:

http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=603970&Searchpage=1&Main=74850&Words=lovlighet&Search=true#Post603970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere fly i holding pga tett snø,

 

SAS4124 hadde vist ikke fuel for holding engang, går rett til Evenes for refuel.

 

SAS4576 går til Evenes nuh, hvis de har nok fuel går de til Tromsø. Tromsø.

 

 

Ny forventet åpningstid er 2130

 

NAX153 har forøvrig ligget i holding i over en time nå! Steike mye drivstoff de har med seg....

 

NAX153 liggert FORTSATT i hold, gikk inn i hold rundt 1930 og har nå fått ny tid 2116...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...