Gå til innhold

en ekstra landing i dublin


Henning Henriksen

Anbefalte innlegg

Heisann. I skrivende stund sitter jeg ombord i norwegians ln-noo på vei fra sola til las palmas. Etter vi hadde tatt av og kommet i cruise, lukka jeg og samboer øynene for og sove litt. Plutselig våkner jeg til at vi får beskjed om og rette opp stolryggen osv for vi skal straks lande i dublin. Etter vi har landet går det litt tid før vi får beskjed hvorfor vi landet der.

 

Atc hadde gitt oss en veldig lav cruisehøyde fra england til nedover portugal. Dette kunne de ikke forutse og hadde derfor ikke nok fuel. Første gång jeg er med på noe slikt. Må og si jeg syns det er rart at Atc gir flyet en så lav høyde at det går drastisk ut over drivstofforbruket til flyet.

 

Er dette noe som skjer støtt og stadig? Fikk hvertfall en gratistur innom dublin flyplass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig hvis noen kan grave fram hva som har skjedd her. Nøyaktig da dere landet i Dublin passerte LN-DYH, også Stavanger-Las Palmas, over hodet ditt. I samme høyde som dere hadde før dere startet innflygning til Dublin. Så har det jo i dag også vært skikkelig medvind nedover.. Kanskje noen som jobber i NAX kan belyse litt? Høres jo spesielt ut at ATC har bedt dem gå så lavt, over så store avstander, at fuel ikke blir tilstrekkelig. Man går ned og etterfyller allerede i Dublin..

Etter etterfyllingen fortsatte dere i den samme høyden dere hadde før dere mellomlandet, FL350.

Det er jo en skikkelig kabal å legge opp, dette med å fly nord-sør gjennom horven av fly som skal fra Europa til Amerika. Det hjelper vel at dere fikk et odde flightlevel, selv om det er en vestgående flight, for stort sett har alle Europa-Amerika-flyene et partall-flightlevel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikkke noe særlig på. Den høyden som UK ATC gir er bare frem til fransk airspace, og da er det ikke særlig enkelt å forutse hva slags høyder de neste kontrollerne er i stand til å gi. Om det var FL 350 dere fløy i, så er dette en helt vanlig høyde, og ikke lavt nok til å gi så stor fuelburn at det gir noe særlig utslag på totalen.

Dublin? Hvorfor ikke fortsette til Faro og tanke der? Det ligger på ruta, i motsetning til Dublin.

Muligens har de tanket for lite fuel til å begynne med, og så oppdaget dette etterhvert? Jeg har gjort dette selv en gang, men vi oppdaget det før avgang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som også så litt pussig ut, var at flyet tok 4-5 runder, som for å brenne av fuel før landing. (andre fly så ut til å lande som vanlig, uten noen holdings.)

Om det var en annen grunn til å lande i Dublin enn den kapteinen fortalte passasjerene, er det i praksis slik at det er bedre å lure/lyve for passasjerene enn å fortelle sannheten (hvis den kan engste noen)?

 

Og ENZV-GCLP er vel ikke på grensen av hva 737 kan klare (ca 2000nm), det er vel minst 500 nm mer som skal til før man må etterfylle hvis vinden/høyden skulle være ugunstig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var nok så tung at han måtte brenne av fuel for å komme ned i max landingsvekt, så at han gikk noen runder i holding før landing er ikke noe å stusse over.

Generelt sett er det greiest å fortelle sannheten, men en liten hvit løgn for å slippe masse "dritt" fra pax er ikke å forakte. Kanskje hadde de tanket feil, kanskje hadde de glemt å tømme toalettene, kanskje hadde de glemt å fylle vanntankene, etc, etc. Alt dette kan gi en ekstralanding enroute.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens. Takker for svar. Sitter nå på dy 1837 hjem igjen. Artig og høre forskjellige svar på hvorfor vi kanskje landet. Men dublin av alle steder? Så langt vekk fra opprinnelig rute synes jeg virker som et rart valg. Men styrmann sa nå at vi ikke hadde nok fuel pga vi hadde fått lav høyde. Syntes det virket spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...