Gå til innhold

Katana Sørover i Europa


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt den nye Katana DA20-100 fra aerosoft. Tenkte jeg skulle oppbevare den nede ved alpene. Så her er en historie som handler om å fly flyet ned til Alpene.

 

Det hele startet med at jeg kjøpte dette Katana-flyet av en gammel mann. Han hadde hatt det stående på Rygge lufthavn, og det ble lite brukt. Det var derfor han valgte å selge det. Etter at jeg kjøpte flyet synes jeg det hadde vert mye morsommere å fly det mellom fjellene i Alpene, og bestemte meg derfor å fly flyet ned dit.

 

Her står flyet klar til å takse til rullebane

2012-1-31_16-35-19-300.jpg

 

Så var det ut på rullebanen. Siden dette er min første flight med dette flyet, så velger jeg å starte med en kort flight ned til Näsinge Flygplats rett utenfor Strømstad.

2012-1-31_16-43-27-360.jpg

 

Det var deilig å komme opp. Jeg måtte bare håpe at alt ville gå som det skulle 2012-1-31_16-44-24-920.jpg

 

Alt ser bra ut så langt, men dette er bare 1nm unna Rygge enda. 2012-1-31_16-46-12-570.jpg

 

Flyet ser veldig fint ut utenfra, og er god i drift, men det rister ganske mye. Dessuten fikk jeg ikke CDI til å virke så VOR navigering ble veldig vanskelig. Måtte for det meste gjette meg fram. Hadde heldigvis en fungerende DME som viste meg avstanden til RYG VOR. 2012-1-31_20-41-22-400.jpg

 

 

Jeg nærmer meg Svenskegrensa, men merker at det blir veldig kaldt i cockpitten. 2012-1-31_20-41-31-160.jpg

 

Da Oppdaget jeg at det hadde blitt en nokså stor sprekk i ruta. Det var bra jeg planla en såpass kort flight til å begynne med. 2012-1-31_20-44-58-240.jpg

 

Dumme meg hadde glemt å lukke luken hvor jeg sjekker oljen. Det fikk store konsekvenser. Det hadde blitt sprekker i både ruta, og på motorlokket. Men da har jeg vel fått en lærepenge, og husker å lukke den ordentlig neste gang. 2012-1-31_20-45-12-681.jpg

 

Her ser jeg Idefjorden, som er et tegn på at jeg ikke er så veldig langt unna Näsinge. Problemet var bare at jeg ikke ante hvor Flyplassen lå i forhold til hvor jeg var. 2012-1-31_20-55-54-331.jpg

 

Men når jeg tittet fram igjen, så hadde jeg såpass flaks at rullebanen lå rett forut. 2012-1-31_20-57-3-251.jpg

 

Jeg valgte å gjøre en lowpass for å sjekke om det var noen uvedkommenheter på rullebanen. (Kan aldri vite om en elg eller et rådyr har rotet seg ut der.) Jeg håpet også å få kunne se en vindsokk der. 2012-1-31_20-58-53-552.jpg

Rullebanen var klar, og det var trygt å lande.

Det var desverre ingen vindsokk, så jeg måtte bare lande i en eller annen retning.

 

 

Etter landingen fikk jeg se nærmere på skaden. Jeg måtte få fikset dette hvis turen skulle fortsette. 2012-1-31_21-5-22-652.jpg

 

Så flaks som jeg har, så viste det seg at en svenske som bodde rett i nærheten, hadde et identisk fly som jeg kunne få deler av. Det var selvfølgelig ikke gratis, men jeg ville ikke at turen skulle ende her, så jeg betalte mannen, og han hjalp meg med å sette på de nye delene. 2012-1-31_21-5-39-132.jpg

 

Det konkluderer første del av denne turen. Følg med videre og kom med anbefalinger til steder dere vil at jeg skal besøke på veien. Kom også med forslag om hvilken flyplass jeg skal ha flyet på i Alpene. Neste flight blir til Uddevalla. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen fortsetter til Uddevalla. :)

 

Etter at flyet er reparert, så takser jeg ut til rullebanen og letter. 2012-1-31_21-35-47-487.jpg

 

Jeg hadde fremdeles ikke fått CDI til å fungere, så det ble mye gjetting på navigasjonen igjen. Må virkelig få denne til å virke. Solen ligger ganske lavt i horisonten, og det vil bli en del nattflyving på veien. 2012-1-31_21-38-6-481.jpg

 

Her nærmer jeg meg Uddevalla men er ikke helt sikker på hvor flyplassen ligger. (Jukser litt med kart da ;) ) 2012-1-31_21-51-18-73.jpg

 

Når jeg ser på flyet, så ser jeg at jeg burde gi det en ny paint. 2012-1-31_21-54-20-751.jpg

 

Jeg begynner på approach litt uvitende om hvor flyplassen ligger. 2012-1-31_22-6-33-552.jpg

 

Endelig så spottet jeg flyplassen, det var bare å line up med rullebanen 2012-1-31_22-8-49-462.jpg2012-1-31_22-11-5-29.jpg

 

Det var alle bildene, kommer fler etterhvert, men har ikke bestemt meg hvor neste flight går til. Fra nå av skal jeg fly til steder hvor jeg kan få Scenery. Jeg fant ut at det ble litt kjedelig med disse default flyplassene i FSX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer neste del av turen som går videre til Anholtøya som ligger i Kattegat mellom Danmark og Sverige. Øya er kjent for å ha nord-europas største ørken.

 

Jeg har fått spørmål om å gi spesifikasjonene til flyet og de er som følger:

 

Motor: Rotax912, 4-sylinder, 4-takter

 

Never exceed speed: 164 knots (304 km/h, 189 mph)

Cruise speed: 138 knots (256 km/h, 159 mph) @ 5.5 gal/hr

Stall speed: 42 knots (CAS) (78 km/h)

Range: 1013 km (547 nm, 623 mi)

Service ceiling: 4,000 m (13,120 ft)

Rate of climb: 5.08 m/s (1,000 ft/min)

Wing loading: 64.6 kg/m² (13.2 lb/ft²)

Power/mass: 124 W/kg (0.0756 hp/lb)

 

Etter å ha stoppet i Uddevalla, fikk jeg tak i en GPS som jeg installerte i Cockpiten. (Det var for vanskelig å få CDI'en til å virke) 2012-2-2_15-15-14-926.jpg

 

Her letter jeg fra Uddevalla. 2012-2-2_15-17-50-706.jpg

 

Climbing. alt ser ut til å virke som det skal. 2012-2-2_15-18-15-356.jpg

 

Etterhvert begynner det å snø. 2012-2-2_15-20-10-706.jpg

 

Når jeg begynner å komme litt opp i høyde, får jeg en del problemer etterhvert. Det fryser på ruta, altimeteret slutter å virke, Air Speed Indicator streiker også. og Elevator og Aileron fryser fast 2012-2-2_15-21-18-836.jpg

 

Når jeg kommer opp til hva jeg anslår å være mellom 7000ft og 10000ft, forsvinner frosten og jeg kan se ut. Elevator og Aileron fungerer også, men ASI, VSI og Altitude indicator fungerer fremdeles ikke. 2012-2-2_15-40-37-298.jpg

 

Etterhvert som jeg kommer ut over Kattegat, møter jeg på ganske kraftige vinder. De kommer så overraskende på fra siden at det egentlig er rart at det ikke ble noen strukturelle skader. 2012-2-2_16-7-29-460.jpg

 

Flere ganger under ferden stoppet motoren helt plutselig, før den startet opp av seg selv igjen. 2012-2-2_16-18-53-751.jpg

 

Jeg begynner på approach ned mot Anholt lufhavn, men i det jeg kommer ned til under skyhøyde, så fryser det på igjen, og Aileron og Elevator fryser igjen. Jeg må åpne det lille vinduet på siden for å se at jeg ikke treffer bakken. 2012-2-2_16-28-21-572.jpg

 

Jeg kommer hele tiden lavere og lavere, og til slutt så begynner det å klarne opp. 2012-2-2_16-32-19-212.jpg

 

Når jeg kommer inn på final approach, så har det nesten klarnet helt, og jeg får øye på rullebanen som ligger på siden av ørkenen. 2012-2-2_16-33-33-812.jpg

 

Jeg lander på rullebanen, og ser at det blir ganske mørkt ute. Hadde jeg kommet litt senere, så ville det blitt vanskelig å lande her. 2012-2-2_16-34-18-12.jpg

 

Jeg takser bort til parking hvor jeg blir møtt av to Hyggelige Dansker. De hjelper meg med å ta en inspeksjon av flyet, og fikser de ødelagte instrumentene. 2012-2-2_16-36-6-303.jpg

 

Jeg har avtalt med Benjamin Hennes at vi skal møtes her på Anholt, og fly videre sammen. Neste flight blir antageligvis til Aarhus, eller Grenaa.

 

Anholt Scenery er laget av Jens Peter Bruun-Hansen og kan lastes ned herfra: EKAT - Anholt photo Scenery

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fortsetter historien.

 

Neste del av turen går til Aarhus.

 

Det ble noen problemer med serveren så Benjamin Hennes kunne ikke bli med enda, men vi skal prøve å få det til senere.

 

Det begynte å bli mørkt, så jeg sov over på Anholt.

 

Jeg er ikke så glad for dette Katana flyet. Det er bare for mange problemer med det, og jeg angrer på at jeg kjøpte det. Heldigvis for meg, så var det en på Anholt-øya som var interessert i å bytte sin Cessna 152 mot min Katana. Jeg tenkte at det var en god idè, og gikk med på handelen. 2012-2-2_23-1-2-143.jpg

 

Turen fortsetter som vanlig inn mot Danmark, og jeg merker allerede at dette er et langt bedre fly å fly. 2012-2-2_23-7-8-528.jpg

 

 

Panelet er mye mer "brukervennlig" og CDI'en fungerer som den skal. 2012-2-2_23-12-29-715.jpg

 

 

Siden dette er en kort flight, så holder jeg en lav høyde på 3000ft. Det tar ikke lang tid før jeg ser fastland. 2012-2-2_23-15-33-936.jpg

 

Jeg kommer inn over Grenaa, og starter på descend. 2012-2-2_23-23-22-342.jpg2012-2-2_23-23-42-459.jpg

 

Det tok ikke lang tid før jeg spottet Aarhus lufthavn. 2012-2-2_23-24-28-350.jpg

 

Her ser man Terminal området mens jeg flyr på left downwind leg. 2012-2-2_23-31-43-584.jpg

 

Her ser man runde parkeringsplasser for fly, (som ble nevnt et annet sted her på forumet) link: små, runde parkeringsplasser for fly, hva er det? 2012-2-2_23-32-20-295.jpg

 

Lander på Aarhus etter en fin flytur. 2012-2-2_23-34-12-502.jpg

 

 

Litt bilder fra flyplassen: 2012-2-2_23-36-28-274.jpg2012-2-2_23-37-14-9.jpg

 

Så står jeg på Parking mens jeg prater med eieren av en Piper Cherokee. 2012-2-2_23-40-0-24.jpg

 

Det var alt for denne gang. Neste flight går sannsynligvis til Odense. Er usikker på når den kommer, men håper å få den opp i morgen kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...