Gå til innhold

Lofoten mister Widerøe.


Simen Elvestad

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Beklager misvisende overskrift, har endret den.

 

Som noen skriver her, så er de misfornøyd med DAT. Selv er jeg ganske misfornøyd med å miste Widerøe til Lofoten. Det har vært en fast vane i 40 år, og jeg reiser ofte til Leknes.

 

Personlig syntes jeg det er veldig trist.

 

EDIT: Ikke det at jeg er 40 år eller eldre, men reiser til Lofoten meget ofte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danish skal kjøpe seg dash til bruk i lofoten.

 

Man vil nok i starten merke at DAT ikke klarer samme regularitet som WIF, rett og slett på grunn av Widerøepilotene sin unike erfaring og lokalkunnskap (spesielt ved marginalt vær). Men denne erfaringen vil jo de opparbeide seg etterhvert, så det går seg vel til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beholder jo flyrutene bare nytt selskap som utfører tjenesten og det er jo bra med litt konkuranse som igjen gir bedre billettpriser

Vil tro det er en vinn vinn situasjon for området. ;)

Jeg sakser inn litt av det jeg skrev i tråden om at SAS 78% sikkert går konk:

Utenlandske piloter er mye billigere enn norske. Det er jo ingen hemmelighet. Selvsagt har de utenlandske pilotene papirene sine i orden' date=' men hvordan vet vi at kvaliteten på utdannelsen deres matcher kvaliteten vi har på våre norske piloter? Jeg er i hvert fall skeptisk i utgangspunktet når jeg tenker på standardene generelt i den delen av Europa.

 

(...)

 

Ola og Kari tar taxi og flytoget til flyplassen for 400kr og shopper i tax-free'en for 2000kr når de skal til Krakow i helgen, mens flybilletten ikke skal koste mer enn 199kr! Folk kan betale 900kr for et klesplagg som koster 150kr på Rema, fordi de vil ha den ekstra kvaliteten, men slik er det ingen som tenker når det gjelder flybilletter. Pilotene fra Øst-Europa er jo overhodet ikke trent for norske forhold. Hvordan skal de vite hva de skal gjøre når temperaturstokken går under -30 grader, rullebanen plutselig er full av snø og is, og det blåser verre enn det noen gang kommer til å gjøre der de selv kommer fra? Det er denne erfaringen man betaler ekstra for når man reiser med selskaper som SAS og Widerøe.[/quote']

Det selskapet som tar over ansetter forresten ikke norske piloter. De er for dyre.

 

Man vil nok i starten merke at DAT ikke klarer samme regularitet som WIF' date=' rett og slett på grunn av Widerøepilotene sin unike erfaring og lokalkunnskap (spesielt ved marginalt vær). Men denne erfaringen vil jo de opparbeide seg etterhvert, så det går seg vel til :)[/quote']

Jeg vil helst slippe å måtte fly med uegnede piloter i tre-fire år mens de skal opparbeide seg erfaring.

 

Synd. WF feeder nok mye inn videre med SK fra Bodø' date=' og omvendt. Hvordan avtaler har DAT angående gjennomgående billetter videre til resten av landet?[/quote']

Her kommer nok DAT til å slite. Jeg tviler nok spesielt på at WF vil vente på forsinkede DAT-fly, slik WF gjør på sine ruter i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderes en pilot som uegnet vil vedkommende bli satt på bakken' date=' uansett om det gjelder flyging vest eller nord i landet.[/quote']

Jeg har selv hørt piloter omtale det Widerøe driver med som ekstremsport. Det er langt fra alle piloter som er egnet til å takle de utfordringene som Widerøe's piloter står over for mange dager i uka, spesielt i vinterhalvåret.

 

Selvsagt er påstanden drøy, men hadde folk skjønt alvoret om jeg hadde skrevet at disse nye pilotene "bare mangler litt av erfaringen til de norske"?

 

Faktum er at et nytt selskap kommer med nytt crew som møter en ny utfordring innen flyging. Kanskje det går bra, men hos Widerøe så er man i hvert fall helt sikker. Norskekysten er på ingen måte et normalt flylandskap, og Widerøe er et selskap som har opparbeidet seg erfaring på dette området siden 1934. Jeg synes det er rart at ikke flere er skeptiske til dette. Men igjen, lavpris er alt som betyr noe hos massene i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hørt piloter omtale det Widerøe driver med som ekstremsport. Det er langt fra alle piloter som er egnet til å takle de utfordringene som Widerøe's piloter står over for mange dager i uka, spesielt i vinterhalvåret.

 

Senest i høst så jeg en sak på NRK(tror jeg det var) om en tidligere Kaptein i SAS som hadde startet å fly i Widerøe. Han måtte innrømme at det var utfordringer forbundet med flyivingen som han ikke hadde opplevd før og var glad for at han hadde gode kolleger med lang erfaring fra operasjoner i et utfordrene rutenett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg følger deg når det gjelder Widerøe sine piloters evne til å takle dårlig vær, utfordrende topografi og kortbanenett, Marius. Jeg har aldri likt å fly, men følte meg ganske trygg i uvær på vestlandet med Widerøes Twin Otter, og siden den sakalte "purka", DH7. Derfor ser jeg frem til at de igjen blir operative på blant annet Florø lufthavn. Nå har jo også DAT vært operativ på vestlandet i all slags vær i flere år, og de burde jo ha tilegnet seg en viss erfaring. Samtidig er jeg nok klar over at vær og topografi er enda vanskeligere å takle lenger nord.

 

RuneG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les at DAT skal bruke Dash 8 (2 + 1 backup) på rutene Røst - Lofoten - Narvik. Nokon som veit meir om kva fly dette er? Det er vel ikkje flust med brukte Dash 8 - maskiner i marknaden som kan nyttast på dette nettet utan modifikasjonar?

 

Då DAT starta i Florø, hadde dei disp. til å bruke ATR-maskinene, men måtte redusere tal passasjerar/vekt for å kunne operere, men seier no at dei har kjøpt Dash 8 til bruk i Lofoten.

 

Takksam for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff.

Som bosatt i Lofoten syntes jeg det er litt trasig dette her.

Kan godt hende at jeg er litt "innhabil" siden jeg har venner her som er flygere i Widerøe, men personlig blir jeg litt skeptisk til dette med at DAT bruker utenlandske piloter. Noen har nevnt Danske piloter, men jeg blir ikke overasket om det her dreier seg om øst-europeiske piloter og kabinansatte som jobber for helt andre vilkår en norske kabinansatte! Med all respekt for de, så har de "flylappen" ;)noe jeg ikke har :(, men jeg tror ærlig og oppriktig at de ikke har den erfaringen her i nord, som Widerøe sine flygere har! Når det er sagt så har det jo gått riktig så bra på Florø i den tiden de har opperert, og det er jo sikkert utfordrende der innimellom også.

Ser jo i lokalavisene der at det er "opprør" fordi at de mister DAT, men det er liksom noe veldig "trygt og kjent" med Widerøe da. En annen ting er dette med baggasjehåndteringen, og gjennomgående billetter. Der blir faktisk dagens ordning nedgradert! Man kan si hva man vil, men det blir litt nedtur å måtte sjekke inn på nytt i Bodø når man skal videre et annet sted! Er klar over at de har et samarbeid med Norwegian, men det er ikke i nærheten av det Widerøe har som medlem i Star Alliance.

Men så til det jeg lurte på! Du Rune sa at

"Då DAT starta i Florø, hadde dei disp. til å bruke ATR-maskinene, men måtte redusere tal passasjerar/vekt for å kunne operere, men seier no at dei har kjøpt Dash 8 til bruk i Lofoten."

Betyr det at DAT skulle bytte til en annen type på Florø?

Meg bekjent så har de benyttet ATR-42 der nede i hele anbudsperioden. Ser at de også her har fått disp. til denne maskinen på Røst og Narvik frem til ny maskin er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvor DAT skal få tak i Dash 8 til denne produksjonen. Det finnes nesten ingen sånne tilgjengelig i hele verden. Å finne tre stykker som er sånn rimelig standardiserte, finne og trene crew og gjøre alt klart til produksjon på et par måneder...

DAT er nå et sammensurium av ATR, MD 80 og DASH 8. Litt av ditt og litt av datt.

 

Ta bilen i stedet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snart 18 år siden denne ulykken skjedde. Kraftig ising er ikke noe ukjent problem andre steder i verden heller og DAT har sikkert hatt bra med ising på Vestlandet og. Sålenge man har prosedyrene i orden ville jeg ikke sett på det som noe stort problem. Jeg fløy også med en MD-80 fra SAS forleden selv om en landet på jordet for over 20 år siden ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, og jeg fløy hjem med TAAG sin 777 dagen etter en av deres 737'er gikk i bakken. De ble senere bannet i Europa.

 

Greitt med prosedyrer, men jeg er alltid litt skeptisk til prosedyrer kontra å løse det teknisk. Jobber i en industri der det er litt vel mye prosedyre "løsninger", uten at jeg skal konkludere med noe hva flyindustrien angår. Kun my five cents in general.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, enig, Clamer. Ising har de prosydyrer for. Men ATR 42 er ikke min favoritt når det gjelder kortbane operasjoner. Dama mangler spoilers og må "flys" helt ned til under 60 kts (jf. DATs egne ATR piloter), så det kan bli sporty å lande på 890 meters baner på en stille, kald dag med is på runwayen-selv med redusert nyttelast. Håper de får tak i en Dash 8 til rutene Røst og Framnes rimelig kvikt, for å si det slikt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200 meter er ikke langt nok for å opperere med nyeste atr modellene i følge DAT heller. De hadde bestilt 2 nye -ATR42-500 som var tenkt brukt i Florø, men som ikke ble noe av fordi de måtte ha brukt redusert last eller noe i den duren, i følge lokal avisa. Det gamle 42-300 kan operere relativt "normalt" hehe

 

Reidar; Q300 er nok en litt for våt drøm på Røros. Anbudet er det vel krav som er oppjustert til 30 seter så du vil nok ikke se noe særlig større en SAAB 340/J31 eller om Widerøe skulle finne på å by på den nye utlysningen Dash8-100 maskin.

 

Jeg er spent på å se om WIF prøver med Q300 i Florø på noen av avgangene, eller om de bruker bare -100 maskiner der også. 1200meter, er det langt nok til å bruke Q300?

Fant svaret selv, litt marginalt ved våt/glatt bane antakelig, men under bra forhold skulle det gå. Q300 data

 

Ellers synest jeg det er litt "artig" hvordan lokalt man er misfornøyd med å få tilbake WIF tilbake i Florø, siden DAT har vert flinke i Florø og godt samarbeid med lokalt næringsliv, priser har godt ned osv. Så sånn sett kunne man I Florø tenkt seg å beholde DAT, og i Lofoten beholde WIF :)

 

Det blir en massiv utfording for DAT å få alt opp å kjøre til 1. april, noe problemer i byrjinga må en regne med. MEN gi dem en sjangs før dere dømmer dem nord og ned...

 

Har kun fløyet fra Førde, men har betilt billett i fra Florø for å få testet DAT sitt produkt og ATRen før de må flytte på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då fann eg svaret på DAT og Dash 8, flya dei har kjøpt er tidlegare ZK-VAC sn 60 og TF-JMA sn 335. Det er ikkje nett "unge damer" - 25 og 20 år gamle fly utan at det treng å vere feil. I fylgje avisene i Nord-Norge i dag vil dei fram til flya er operative, nytte ATR med redusert "last" slik dei gjorde i Florø då dei starta flygingane der. Ulempa med ATR er nok sidevind, men om det er Florø-pilotane som vert flytta nordover har dei nok fått rikeleg med røynsle med slikt frå Florø, det bles ikkje alltid rett på der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...