Clamer F. Meltzer Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 En liten video for å understreke viktigheten av en grundig preflight. Man kan sjelden være grundig nok... [video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y8NvKr4W4F8&feature=youtu.be Sjekk og dobbeltsjekk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Storli Berg Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Oi, ikke bra. Men den ble vel fanget før den gjorde noen skade vil jeg tro? Kunne fort blitt en skummel situasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 De fleste som jobber på fly har en verktøykasse som sjekkes før og etter jobb, så her er det ikke bare piloten som har oversett noe. SAS hadde en DC 9 som fikk brann/røyk i cockpit (mange år siden), den var forårsaket av en skrutrekker som var glemt inn i circuit breaker panelet. Der lå den og kortsluttet diverse kontakter. Løse items i cockpit er potensielt livsfarlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Shit Clamer. Ser ut som det gikk bra, men den traff deg vel ikke i hodet eller noe på tur opp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 Må nok innrømme at det kun er piloten som kan skyldes i dette tilfellet. Skrujernet ligger i en liten veske på venstre side i cockpiten foran og brukes på cowlingskruene ved preflight. Den lukkes med glidelås og inneholder ellers, drainrør, spyposer for pax og pusselapp. Var nok et klassisk eksempel på brudd på normal rutine pga. festing av kamera og litt fram og tilbake fordi man hadde glemt noe. Det viste seg da at det var noe mere som hadde blitt glemt. Solid lærepenge og man får prise seg lykkelig over at det ikke gikk verre. Om det hadde truffet, eller havnet lenger bakover og blokkert kontroller osv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Aspelund Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Hehe, minner meg paa en av dine gamle kolleger nordfra som vel klarte aa glemme aa feste setebeltet foer han dro up i Grob'en en dag... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 Godt det ikke var meg den gangen jeg husker også en dansk kollega som så fascinert ut på den stilige hvite røyken fra vingen når han fløy Grob til han fant ut at tanklokket manglet og det var fuel han så... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Holmseth Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Minner meg om en av mine gamle instruktører som presterte å ta av me en skiftnøkkel liggende på cowlingen. Dette ble oppdaget like etter takeoff og de måtte ta en sving for å få den til å falle i sjøen :cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.