Gå til innhold

Viktigheten av preflight check


Clamer F. Meltzer

Anbefalte innlegg

De fleste som jobber på fly har en verktøykasse som sjekkes før og etter jobb, så her er det ikke bare piloten som har oversett noe.

SAS hadde en DC 9 som fikk brann/røyk i cockpit (mange år siden), den var forårsaket av en skrutrekker som var glemt inn i circuit breaker panelet. Der lå den og kortsluttet diverse kontakter.

Løse items i cockpit er potensielt livsfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok innrømme at det kun er piloten som kan skyldes i dette tilfellet. Skrujernet ligger i en liten veske på venstre side i cockpiten foran og brukes på cowlingskruene ved preflight. Den lukkes med glidelås og inneholder ellers, drainrør, spyposer for pax og pusselapp. Var nok et klassisk eksempel på brudd på normal rutine pga. festing av kamera og litt fram og tilbake fordi man hadde glemt noe. Det viste seg da at det var noe mere som hadde blitt glemt. Solid lærepenge og man får prise seg lykkelig over at det ikke gikk verre. Om det hadde truffet, eller havnet lenger bakover og blokkert kontroller osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...